AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Jeg har nettopp fått jobb hos en bedrift. Bedriften er ikke organisert, men jeg er organisert hos Fellesforbundet. Er flere i bedriften min som har organisert seg hos Fellesforbundet for å få selve bedriften organisert. Lurer egentlig på om det er noen fordeler ved å være organisert hos Fellesforbundet når bedriften ikke er organisert? Nå får jeg ikke Fellesforbundets minstesatser i forhold til lønn, i tillegg får jeg kun 40% og 80% og ikke 50% og 100% som Fellesforbundet har. Hvis bedriften blir organisert øker jeg i lønn og får 50 og 100%. Nå betaler jeg 1,7% kontigent av brutto lønn hver måned for å være medlem, men får jeg egentlig noe igjen for det? Forsikret er jeg gjennom Gjensidige. Fikk brev fra bedriften som hadde gitt meg Gjensidige forsikring i tilfelle ulykker osv. Så hvis bedriften aldri blir organisert, vil det være noe vits å være organisert hos Fellesforbundet da..? Anonymous poster hash: a4ca3...563 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Ikke ut over det prinsipielle i å være fagorganisert. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Fellesforbundet har vel noen bistandsordninger også. Men som krikkert sier, det blir egentlig kun prinsipielt hvis dere ikke får nok medlemmer til å fremme krav om tariff. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Fellesforbundet har vel noen bistandsordninger også. Men som krikkert sier, det blir egentlig kun prinsipielt hvis dere ikke får nok medlemmer til å fremme krav om tariff. Mulighet for juridisk hjelp ved konflikter er også inkludert i medlemskapet. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Kontingenten for Fellesforbundet/LO inkluderer hjem/innboforsikring uten øvre grense, forsikring ved dødsfall og ulykkesforsikring i fritiden. Tviler på at forsikringer fra arbeidsgiver dekker alt dette. Også mange andre rabatter/fordeler gjennom LO Favør: https://www.lofavor.no/ Men 1.7% av bruttolønn er en drøy kontingent, særlig hvis man tjener bra. Er det bedriften (altså arbeidsgiver) som ikke er organisert (medlem av NHO e.a.), eller er dere for få medlemmer i LO-forbund til å kreve tariffavtale (dere kan kreve tariffavtale hvis minst 10% av av de ansatte er organisert i LO-forbund). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå