Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det noen vits i å være organisert hos Fellesforbundet?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått jobb hos en bedrift. Bedriften er ikke organisert, men jeg er organisert hos Fellesforbundet. Er flere i bedriften min som har organisert seg hos Fellesforbundet for å få selve bedriften organisert.

Lurer egentlig på om det er noen fordeler ved å være organisert hos Fellesforbundet når bedriften ikke er organisert? Nå får jeg ikke Fellesforbundets minstesatser i forhold til lønn, i tillegg får jeg kun 40% og 80% og ikke 50% og 100% som Fellesforbundet har. Hvis bedriften blir organisert øker jeg i lønn og får 50 og 100%.

Nå betaler jeg 1,7% kontigent av brutto lønn hver måned for å være medlem, men får jeg egentlig noe igjen for det? Forsikret er jeg gjennom Gjensidige. Fikk brev fra bedriften som hadde gitt meg Gjensidige forsikring i tilfelle ulykker osv. Så hvis bedriften aldri blir organisert, vil det være noe vits å være organisert hos Fellesforbundet da..? 

Anonymous poster hash: a4ca3...563
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fellesforbundet har vel noen bistandsordninger også. Men som krikkert sier, det blir egentlig kun prinsipielt hvis dere ikke får nok medlemmer til å fremme krav om tariff.

Mulighet for juridisk hjelp ved konflikter er også inkludert i medlemskapet.

Lenke til kommentar

Kontingenten for Fellesforbundet/LO inkluderer hjem/innboforsikring uten øvre grense, forsikring ved dødsfall og ulykkesforsikring i fritiden. Tviler på at forsikringer fra arbeidsgiver dekker alt dette. Også mange andre rabatter/fordeler gjennom LO Favør:

https://www.lofavor.no/

Men 1.7% av bruttolønn er en drøy kontingent, særlig hvis man tjener bra.

Er det bedriften (altså arbeidsgiver) som ikke er organisert (medlem av NHO e.a.), eller er dere for få medlemmer i LO-forbund til å kreve tariffavtale (dere kan kreve tariffavtale hvis minst 10% av av de ansatte er organisert i LO-forbund). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...