Divinity_ Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Heisann,Aller først: Jeg har særs lite peiling på bil. Ønsker derfor deres mening. Jeg kjører en Mercedes C-klasse 1998-modell. Hadde bilen inne på et verksted for omlegging til vinterdekk. Vinterdekkene hadde jeg bak i bilen, noe som jeg sa i fra om før de satte i gang. Det jeg glemte å si i fra om var at boltene som skal på vinterdekkene (disse er kortere enn boltene til sommerdekkene) lå i passasjersetet. De lå i en handlepose og var dermed ikke synlige. Verkstedet byttet dekkene og satte dermed i feil bolter. De prøvde å rygge bilen ut av verkstedet, og oppdaget vel da at det ikke fungerte veldig bra. De kom og spurte om jeg hadde egne bolter, og jeg fant dem fram. De satte i disse, jeg betalte og dro.Etter noen kilometer kom det et lite smell fra bak på bilen. Jeg stoppet umiddelbart og sjekket dekkene visuelt uten å se noe spesielt, og jeg gikk over alle boltene med hjulvinne. Et par av boltene satt litt løst i mine øyne, men ikke slik at de holdt på å dette ut. Jeg kjørte ned til verkstedet igjen og forklarte hva som hadde skjedd. De gikk over dekkene på nytt med hjulvinne, men mente det skulle være greit. Jeg kjørte så hjem uten at jeg merket noe unormalt. Jeg kjørte et par mil til jobben dagen etterpå og merket heller ikke da noe unormalt. Men på vei hjem på kvelden smalt det på nytt fra bakre del av bilen et sted, og nå begynte bilen å vibrere noe når jeg kjørte. Stoppet med en gang, tok av ett og ett av de bakre dekkene for å se om jeg så noe. Jeg klarte ikke å se noe unormalt, men skjønte jo at noe var galt. Jeg kjørte sakte til det nærmeste verkstedet (som jeg også har brukt tidligere) og fikk de til å ta en titt dagen etter. Det viste seg at de lange boltene hadde revet av festene eller noe til håndbrekket. Da jeg trengte bilen dagen etter fikk jeg fikset det umiddelbart der, og endte jo opp med en regning på noen tusen kr. Jeg er fullstendig klar over at det var en tabbe av meg å glemme å si i fra om de boltene der jeg la om til vinterdekk. Festene til håndbrekket ble vel revet av når de prøvde å rygge bilen ut fra verkstedet. Det jeg da lurer på er om de som profesjonelle umiddelbart burde lagt merke til at boltene var for lange, eller er dette umulig å se før det er for sent? Er det en form for delt skyld her, eller er det helt og holdent min feil? Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Ja sånn egentlig er det mulig å se om boltene er for lange, men da skal man også kikke veldig nøye etter akkurat det. Det er vel neppe snakk om noe delt skyld her, ettersom verkstedet har utført en jobb for deg med de delene du selv har gitt dem for å gjøre jobben. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Det er nå ikke helt uvanlig at man har forskjellige lengder på sommer- og vinterhjulbolter, så et rutinert verksted burde ha brukt 15 sekunder ekstra for å snurre hjula for hånd mens bilen fortsatt var i lufta, før man rygget i stykker brekket. De skal jo tross alt være den profesjonelle parten her. Det er dog bare min mening. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Verksteder er stort sett ikke proffer på dekkbytte Bortsett fra at de har utstyr for det meste så vet de svært lite om dekk Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Dette er uten tvil verkstedets feil, da de skulle snurret hjulene rundt i lufta (som E.C. skriver). De skulle også spurt om du hadde andre hjulbolter til vinterhjulene. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Nå har jeg ikke brukt dekkverksteder til å bytte hjul mer enn høyst nødvendig, men de gangene jeg har gjort det så har jeg pleid å ha bolter liggende i pose i passasjersetet, samme som TS. Og hjulene baki. Det har ikke slått meg at dekkbytteJohnny kunne være så til de grader lam i hodet at de presterer å bomme på 3 "forsøk", nemlig å spørre etter boltene, se at bolteposen lå i setet når de kjørte bilen inn i hallen, og å sjekket at boltene passet med å snurre på hjulet. For et dekkverksted er det IMO obligatorisk å sjekk at hjulet sitter korrekt på, og hva er enklere enn å snurre hjulet en runde eller 2? I den grad jeg har fått et dekkverksted til å ta det for meg, og jeg har stått å sett på, så har de snurret hjulene etter de har montert de.Men forøvrig så er det de som har laget skaden, uten diskusjon. Det var de som rygget bilen da skaden skjedde. Det skjedde inne i deres verksted.Selvfølgelig er det de som sliter, vil jeg si. Jeg mener bestemt at du har en meget god sak. Krangler de, så har du diverse forbrukerinstitusjoner å henvende deg til. NAF-medlem, eller medlem i noe annet relevant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå