Gå til innhold

Vedens raskeste og mest nøyaktige 3D-kamera er utviklet i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kameraet er råtøft!

 

Det bør finnes en mengde bruksområder for noe slikt, for eksempel:

- Kvalitetskontroll: Har en produsert dings riktig form og farge?

- Robotstyring: Hvor er arbeidsstykket eller komponenten? Hvordan skal den gripes?

- Formgiving: Hvordan er prototypen, og hvordan kan man kopiere den?

- Forskning: Hva beskrive formen på et fossil, et organ, et arkeologisk funn e.l. eksakt?

Lenke til kommentar

Dybdenøyaktigeten er selvfølgelig avhengig av avstand mellom kamera/projektor og objekt. Skal man gi spesifikke tall på dybdenøyaktighet, bør man også gi tall for hvilket område dette gjelder innenfor.

 

Det er jo et interessant spørsmål om det er slik du nevner. Jobber de med parallakse kan jeg godt tenke meg at nøyaktigheten bare gjelder innfor et smal område. Jobber de med time-of-flight kan jeg tenke meg at de kan ha den oppgitte nøyaktigheten over et stort område siden lyshastigheten er temmelig konstant. Ut fra at de jobber "ved å gjøre målingene i tidsdomenet" kan det tyde på at de bruker time-of-flight.

Lenke til kommentar

 

Dybdenøyaktigeten er selvfølgelig avhengig av avstand mellom kamera/projektor og objekt. Skal man gi spesifikke tall på dybdenøyaktighet, bør man også gi tall for hvilket område dette gjelder innenfor.

 

Det er jo et interessant spørsmål om det er slik du nevner. Jobber de med parallakse kan jeg godt tenke meg at nøyaktigheten bare gjelder innfor et smal område. Jobber de med time-of-flight kan jeg tenke meg at de kan ha den oppgitte nøyaktigheten over et stort område siden lyshastigheten er temmelig konstant. Ut fra at de jobber "ved å gjøre målingene i tidsdomenet" kan det tyde på at de bruker time-of-flight.

De jobber ikke med time-of-flight...

 

Det de jobber med er vinkelen mellom utgående og innkommende lys. Prosjektoren sender ut lys fra en vinkel, og kameraet fanger opp det samme lyset fra en litt annen vinkel.

 

Tenk deg f.eks. at prosjektoren projiserer en rett linje mot en flate.

 

Dersom flaten er plan, så vil det gi en rett linje, også i bildet som fanges opp av kameraet.

 

Dersom flaten ikke er plan, og dersom den f.eks. buler på midten, så vil det også gi en bul på linjen, på det stedet hvor den projiserte linjen passerer over bulen. Dette på grunn av at kameraet ser det hele fra en litt annen vinkel enn lyset sendes ut fra...

 

Det er dette prinsippet de utnytter, tror jeg. De vet vinkelen og avstanden mellom kamera og prosjektor. De bruker så egenuviklede algoritmer for å analysere "avvikene" som de observerer i mønstrene som de sender ut fra prosjektoren. Ut fra dette kan de beregne høydekurver med en gitt presisjon. Jeg vil tro at presisjonen beror på a) oppløsningen til kameraet, b) oppløsningen til prosjektoren, og c) avstanden til måleobjektet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...