wholmen Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Hei,Jeg tenkte å flytte harddiskene mine ut av pcen og inn i en NAS, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg trenger, og hvordan det bør settes opp. Jeg skal prøve å liste behovene mine her, så kanskje dere kan hjelpe meg til å se om en NAS vil dekke de behovene? Jeg vil ha en liten Nvidia shield (eller liknende for å kjøre KODI) Jeg trenger 16-20TB lagring. Jeg trenger at de er tilgjengelig for en android boks, en stasjonær PC og en tablet over lokalt nettverk Jeg trenger at de alltid er "skrudd på", så jeg har kontinuerlig tilgang til dem Jeg trenger å skrive nye filer til lagringsdiskene et par ganger i uken Jeg trenger ikke automatisk back-up av noe som helst. Jeg skal kun lagre mediefiler Jeg har egentlig sett for meg å kjøpe en rimelig 2-bay NAS og fylle dem med to 10tb Seagate NAS disker når de blir litt billigere. Eventuelt 8tb hvis ikke prisene på 10tb faller snart Om jeg skal kjøpe en 4-bay NAS og sette opp Raid 5(?), så blir det fort skikkelig dyrt. Hva er eventuelt fordelene med det? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Min anbefaling er å kjøre flere små disker og heller sette dem opp i RAID 5 og ha en spare disk liggende. Da har du rimeligere disker som har mindre interne feil og en mer redudant løsning. Det er egentlig litt sjokkerende hvor mye feil diskene fikser selv fordi det er tynet så mye data på lite areal. En gammel pc-boks er helt grei til dette bruket med mindre du vil ha en dedikert NAS HW-boks. Bruker du en PC så sett det det gjerne opp med f.eks FreeNAS. Alle dingsene i serveren fungerer direkte til FreeNAS så lenge det er hardware support i den underliggende FreeBSD'en. https://www.freebsd.org/releases/7.2R/hardware.html Lenke til kommentar
Mr.Crypto Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Hvis du skal ha 16-20 TB med lagringsplass fordelt på 2 disker, betyr dette at du har ingen redudans. Jeg tolker det slik at du da skal kjøre disse i Raid-0, noe som betyr at hvis en disk kvelder, mister du ALL data lagret på begge diskene. Skal du kjøre bare 2 disker, bruk for guds skyld raid-1. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Jeg kjører et 6-bay Asustor NAS med 6x 4tb disker. I RAID5 gir det ca. 20tb brukbar lagring. Ytelsen er god, ligger rundt 90-100MB/sek ved filoverføring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå