Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dra fiber med SC kontakt gjennom rør

Anbefalte innlegg

Borettslaget jeg bor i er i ferd med å få fiber fra Canal Digital, og det hele er litt firkantete.

Alle får fiberen inn på samme plass i sin bolig uavhengig av om det er praktisk med tanke på innredning. Jeg har spisestue der fiber kommer inn, og er ikke veldig interessert i å ha en masse bokser stående montert der. I tillegg så ser jeg at en må dra både coax og cat5 videre fra fiberboksen til TV dekoder (super teit). Tviler veldig på at det er plass til å dra dette gjennom eksisterende rør fram til der TV og modem står i dag.

Så da er spørsmålet, er det mulig å dra fiber med SC kontakt igjennom slike kabelrør en har i veggen?

Så vidt jeg har funnet ut, så monteres det en koblingsboks på veggen der fiber kommer inn, og derfra kobles ny fiber med SC kontakt fram til fiberboksen. Ideen min er da å skaffe en lenger fiber og dra ut gammel coax og dra inn fiber fram til TV området og sette fiberboksen der.

Noen som har vært borte i samme problem og har erfaringer eller ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16mm rør? Virker som om du har kommet frem til en god løsning, såfremt ikke røret er veldig vanskelig å få dratt igjennom noe. En sånn SC-snor er ikke veldig sterke.. 

Jeg skjønner meg egentlig ikke på greiene til CanalDigital. De er jo eid av Telenor, men allikevel MÅ de bruke coax-søppelet sitt. Det er jo bare såå tungvindt! Da må man jo som du sier legge frem en cat-kabel OG en coax til hver TV. Det hadde jo vært mye greiere å bruke utstyret som Telenor bruker. Da trenger man jo bare en Cat5 eller 6 til hver TV. 

Lenke til kommentar

Hva med å bruke en ferdig terminert Minibend-kabel:

https://www.flomatik.no/konnektert-kabel-g1-4-5mm-bendbright-xs-sc-upc-konn-20m

Denne er litt mer robust enn en vanlig patchekabel og kan bøyes mye mer uten å knekke.

Men kun 4,5 mm diameter blir det jo SC-kontakten som blir det tykkeste leddet - og kan evt. sette seg fast.

Tror du det er et problem kan du jo vurdere å bruke kabel med fastsveisede (litt tynnere) LC-kontakter og benytte en LC-SC-overgang i hver ende.

https://www.flomatik.no/konnektert-kabel-g1-4-5mm-bendbright-xs-lc-upc-konn-20m

Eller be montørene som gjør jobben hos dere om et tilleggsoppdrag, der de trekker installasjonskabel og sveises på veggkontakter eller støpsler i hver ende. Mye er nok gjort på en time. :)

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig så kommer de med en 50m lang kabel som er terminert i en ende, og uterminert i den andre enden, og da burte det ikke være noe problem å få det trekt i rør. Men det kan hende du må krangle litt med dem. La selv klart rør osv for å slippe åpen kabling når Altibox kom til meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...