AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Fastlegen sier at min diagnose på lavt stoffskifte, som jeg fikk av en tidligere fastlege, er feil. Jeg har brukt Levaxin lenge, i mange år. Det var noe med de opprinnelige blodprøvene som egentlig ikke tilsier hypothyreose. Det var noe med antistoffer. Hvordan er denne feilen mulig? Det er jo bare en blodprøve, ingen omfattende utredning! Anonymous poster hash: 40da2...b06 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Lavt stoffskifte bevises ved blodprøver. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Moderatormelding Ga tråden et mer beskrivende navn. Tilbakemeldinger på moderering tas på PM. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2016 Lavt stoffskifte bevises ved blodprøver. Ja, det er slik jeg har forstått det. Det virker noe underlig at jeg har brukt medisin i snart 10 år, når min nye fastlege er sikker på at de opprinnelige testene ikke tilsa hypothyreose. Jeg har heller aldri merket noe til disse medisinene. Det var jeg som tok opp dette med fastlegen, fordi jeg skjønte ikke at jeg i mange år hadde økt dosen uten å merke noe til det, og da gikk han tilbake til de opprinnelige prøvene og kom til denne konklusjonen. Men det spiller vel egentlig ingen stor rolle. Eneste er at jeg blir pessimistisk hva gjelder helsevesenet. Jeg har slitt med endel av symptomene ved lavt stoffskifte, men det har vært psykiatrisk. Anonymous poster hash: 4853e...4e3 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Det skjer mye rart innenfor helsevesenet, men ikke la en rutten lege ødelegge for alle. Det er ganske mye bedre enn det var for, si, hundre år siden og det er en relativt lav feilprosent i helsevesenet i Norge. Jeg vil tro at den nye fastlegen vil ha en ny blodprøve for å bekrefte? 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2016 Det skjer mye rart innenfor helsevesenet, men ikke la en rutten lege ødelegge for alle. Det er ganske mye bedre enn det var for, si, hundre år siden og det er en relativt lav feilprosent i helsevesenet i Norge. Jeg vil tro at den nye fastlegen vil ha en ny blodprøve for å bekrefte? Det er nok sant det. Relativt udramatisk med Levaxin og, som jo bare er en syntetisering av et hormon som allerede skal være i kroppen. Den nye fastlegen virker litt mer strukturert. Ja har tatt mange blodprøver, og holder på med nedtrapping ved å måle etter hver reduksjon. Går visst ikke an å bare kutte det ut. Og uansett vil jo det være en sikkerhet hvis min nye fastlege mot formodning tar feil ang. det at jeg ikke trenger medisinen. Jaja, jeg vet ikke helt hvorfor jeg startet denne tråden, var vel mest irritasjon over min forrige fastlege / helsevesenet. Anonymous poster hash: 4853e...4e3 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Vil vel heller si dramatisk enn udramatisk, siden tilførsel av hormon vil føre til at kroppens egen produksjon gradvis opphører, og etterhvert skrumper skjoldbruskkjertelen inn for aldri å kunne starte sin egen produksjon igjen (etter det jeg har hørt). Det er vel dette legen din prøver å finne ut av nå, om den er i livet enda. I verste fall må du fortsette med Levaxin livet ut, fordi bruken i første omgang har skadet kroppens egne evner. Bør være grunnlag for pasientskadeerstatning, i så fall. Stoffskiftesykdommer kan for øvrig ikke avgjøres ut fra en enkelt blodprøve. Dette må følges over tid for å utelukke andre årsaker til avvikende verdier. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Vil vel heller si dramatisk enn udramatisk, siden tilførsel av hormon vil føre til at kroppens egen produksjon gradvis opphører, og etterhvert skrumper skjoldbruskkjertelen inn for aldri å kunne starte sin egen produksjon igjen (etter det jeg har hørt). Det er vel dette legen din prøver å finne ut av nå, om den er i livet enda. I verste fall må du fortsette med Levaxin livet ut, fordi bruken i første omgang har skadet kroppens egne evner. Bør være grunnlag for pasientskadeerstatning, i så fall. Stoffskiftesykdommer kan for øvrig ikke avgjøres ut fra en enkelt blodprøve. Dette må følges over tid for å utelukke andre årsaker til avvikende verdier. Det var jo ålreit... Anonymous poster hash: 4853e...4e3 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Tolker jeg deg rett i at du heller ville vært min info foruten, og heller levd i uvitenhet om hva du har vært utsatt for, om utsikter til bedring og muligheter for erstatning for økonomisk tap grunnet i feilbehandling? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Tolker jeg deg rett i at du heller ville vært min info foruten, og heller levd i uvitenhet om hva du har vært utsatt for, om utsikter til bedring og muligheter for erstatning for økonomisk tap grunnet i feilbehandling? Nei, takk for info såklart. Jeg bare syns det er veldig drøyt, hvis dette viser seg å stemme. Men vi har holdt på med dosereduksjon en stund nå, og allerede nesten halvert dosen (over flere mindre reduksjoner). Tallene ser uforandrede ut, og jeg føler heller ingen forandring. Får bare håpe det fortsetter... Anonymous poster hash: 4853e...4e3 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Bra det går bra! Klart det er drøyt om du har fått skader av feilbehandlingen. Det er håp om at det ordner seg, men jeg er overrasket over at du ikke har fått info fra legen om hva du kan forvente deg? Kanskje han vil skåne deg for ytterligere belastning om ting som uansett er uklart en stund fremover. Her er noen spørsmål jeg ville stilt (hvis du vil vite det): 1. Kan produksjonen av hormonet i min egen kropp ha tatt skade av den langvarige medisineringen med hormoner? 2. Hva er utsiktene til at jeg kan klare meg uten medisiner? 3. Selv om alt går bra nå og kroppen gjenopptar sin egen produksjon normalt, er det en risiko for at skjoldbruskkjertelen likevel er redusert slik at jeg må begynne med medisiner senere i livet? 4. Bør jeg søke pasientskadeerstatning eller ta rettslige skritt? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Bra det går bra! Klart det er drøyt om du har fått skader av feilbehandlingen. Det er håp om at det ordner seg, men jeg er overrasket over at du ikke har fått info fra legen om hva du kan forvente deg? Kanskje han vil skåne deg for ytterligere belastning om ting som uansett er uklart en stund fremover. Her er noen spørsmål jeg ville stilt (hvis du vil vite det): 1. Kan produksjonen av hormonet i min egen kropp ha tatt skade av den langvarige medisineringen med hormoner? 2. Hva er utsiktene til at jeg kan klare meg uten medisiner? 3. Selv om alt går bra nå og kroppen gjenopptar sin egen produksjon normalt, er det en risiko for at skjoldbruskkjertelen likevel er redusert slik at jeg må begynne med medisiner senere i livet? 4. Bør jeg søke pasientskadeerstatning eller ta rettslige skritt? Han nevnte at skjoldbruskkjertelen/kroppen sluttet å produsere hormonet, men jeg tenkte bare det var reversibelt, uten å spørre noe om det. Da skal jeg ta opp det med ev. fremtidig skade (og pasienterstatning?), ang. "her og nå" er det vel bare å forsøke dosenedjusteringer som jeg får oppfølgning ift. Det er nok bare det som kan gi noe svar på om jeg trenger medisin. Takk for hjelpen! Har time om en uke. Men. TSH var jo for høyt i de opprinnelige målingene. Det fastlegen nå pekte på var at det ikke var noe galt med antistoffer. Fysisk aktivitet har forøvrig senket TSH til rundt 1,3 og medisinen fikk den aldri under 3. Men tror den opprinnelige målingen bare var på litt over 5... noe jeg ser ikke er veldig høyt. Stor dose og... 150 mkg/dag. Nå er den på 800/uke. Ganske sprøtt. Når den første legen sluttet bare økte de andre dosen, pga. de kanskje ikke sjekket den første målingen. Det blir "spennende" å se utfallet. Anonymous poster hash: 4853e...4e3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå