Gå til innhold

Tesla vil la bilene tjene penger for eierne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lurt litt på ..

Disse selvkjørende bilene (sjåførløse) ?

Hvordan forholder man seg som person ved påkjørsler og skader mellom disse og biler med førere (eks meg) .

Eks robotsystemet har feilberegnet min reaksjonstid når jeg kommer kommer i 50km/t ved robotbiler utkjøring fra parkert tilstand over og ut til vei/fil.

Skyld spørsmål . Utfyllinga av skademelding etc.

Regelverket og lov forskriftene om bilkjøring nevner blikk kontakt , øyekontakt i situasjoner med lyskryss osv.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hvordan forholder man seg som person ved påkjørsler og skader mellom disse og biler med førere (eks meg) .

Eks robotsystemet har feilberegnet min reaksjonstid når jeg kommer kommer i 50km/t ved robotbiler utkjøring fra parkert tilstand over og ut til vei/fil.

Det finnes ingen lovgivning per i dag, så det må vi jo se på. I eksempelet så legger du jo til grunn at den førerløse bilen har gjort feil, da vil vel den få skylden.
Lenke til kommentar

Jeg har lurt litt på ..

Disse selvkjørende bilene (sjåførløse) ?

Hvordan forholder man seg som person ved påkjørsler og skader mellom disse og biler med førere (eks meg) .

Eks robotsystemet har feilberegnet min reaksjonstid når jeg kommer kommer i 50km/t ved robotbiler utkjøring fra parkert tilstand over og ut til vei/fil.

Skyld spørsmål . Utfyllinga av skademelding etc.

Regelverket og lov forskriftene om bilkjøring nevner blikk kontakt , øyekontakt i situasjoner med lyskryss osv.

Den selvkjørende bilen vil nok lagre videoer fra alle kameraer pluss alle data når det gjelder sted, hastighet, tidspunkt, osv, slik at det er liten tvil om skyldspørsmålet. Arbeidet med skademelding vil trolig måtte gjøres i etterkant.

 

Trolig vil motparten bli forsikringsselskapet til eieren av bilen, som da vil ta i mot dataene fra bilen, og delvis utfylt skademelding fra deg (kanskje vi får en egen skademelding der det kun er en sjåfør involvert?), og deretter vil ditt forsikringsselskap og forsikringsselskapet til eieren av den selvkjørende bilen bli enig om skyld, erstatning, osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke alt i trafikk bildet er omforenlig med stilte vikeplikt regler i praksis. Derav øyekontakt og "tegn" i siste setning. Det kan være nikk,øyekontakt,hånd gest , eller måten motparten fører bilen.

Situasjoner som stor flyt av kjøretøyer inn i en bitteliten rundkjøring f.eks , eller inn i en annen type lyskryss hvor det er håpløst å komme ut og over et lyskryss. I praksis er det slik at man skal bruke skjønn for å skape flyt og glidelås kjøring.

Slike situasjoner vil jeg påstå at førerløse biler vil være umulige å tolke og være uforutsigbare.

 

Eksempelet med reaksjon og skade er tenkt slik at den førerløse bilen står parkert , plukket opp passasjerer og har vikeplikt for trafikk som kommer i samme retning bakfra (meg). Den førerløse bilen kan ikke vite en ekte førers reaksjon evne med brå utkjøring, kun en norm.

Jeg vil anta at vi vanlige førere ikke har vikeplikt for disse som med en buss som kjører ut fra en bussholdeplass. Dessuten er det en vanlig personbil og umulig å vite om den har en mennesklig fører eller ikke om den ikke er synlig merket slik.

 

Så det er riktig at det er mye som må defineres i regler og lovverk. 

Jeg tror heller ikke vegstandard i Norske byer lar seg sammenlikne med stedene i USA Elon Musk har visualisert løsningen.

Med vegstandard menes hvor stort og åpent der eri Teslas hjemland  , samt bredde på veg og plass på side inntil fortau m.m.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lurt litt på ..

Disse selvkjørende bilene (sjåførløse) ?

Hvordan forholder man seg som person ved påkjørsler og skader mellom disse og biler med førere (eks meg) .

Eks robotsystemet har feilberegnet min reaksjonstid når jeg kommer kommer i 50km/t ved robotbiler utkjøring fra parkert tilstand over og ut til vei/fil.

Skyld spørsmål . Utfyllinga av skademelding etc.

Regelverket og lov forskriftene om bilkjøring nevner blikk kontakt , øyekontakt i situasjoner med lyskryss osv.

 

for noe tull! autopiloter driver da vel ikke med påkjørsler!!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Har bred og lang erfaring som drosjekusk. Med tanke på hvordan folk oppfører set når det er en sjåfør i bilen til å passe på så er det sjangs i havet for at jeg noen sinne vil slippe inn en fremmed i bilen min på det viset.

Lenke til kommentar

Har bred og lang erfaring som drosjekusk. Med tanke på hvordan folk oppfører set når det er en sjåfør i bilen til å passe på så er det sjangs i havet for at jeg noen sinne vil slippe inn en fremmed i bilen min på det viset.

 

En eller annen form for elektronisk depositum som ikke kan trekkes tilbake av kunde (les: f.eks. Visa kredittkortkjøp).

 

Kunde kan holde pant i bilen til depositum er tilbakebetalt? Ved konflikt så får du deg et helt gratis fysisk oppmøte som eier av den autonome bilen  :wee:

Lenke til kommentar

Har bred og lang erfaring som drosjekusk. Med tanke på hvordan folk oppfører set når det er en sjåfør i bilen til å passe på så er det sjangs i havet for at jeg noen sinne vil slippe inn en fremmed i bilen min på det viset.

 

Dette er noe jeg også tenkte på. Slipper løs bilen og får den tilbake full av spy, drit, øl, opprevne seter og knust dashbord. Hvis man i det hele tatt får den igjen. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har bred og lang erfaring som drosjekusk. Med tanke på hvordan folk oppfører set når det er en sjåfør i bilen til å passe på så er det sjangs i havet for at jeg noen sinne vil slippe inn en fremmed i bilen min på det viset.

 

Dette er noe jeg også tenkte på. Slipper løs bilen og får den tilbake full av spy, drit, øl, opprevne seter og knust dashbord. Hvis man i det hele tatt får den igjen. :p

Er mykje oppkonstruert viss vass.

I byn vil man bruke bare flåtebiler, administrert av bilutleige firma, da dei gir langt betre tjenester.

Den betydlig større privateigde helge og fritids bilen vil jo vere så full av private ting at det ikke er aktuelt med utleige. Og brukes den lite har man den ikke, men leiger med utleigefirma sjølv.

 

Når dette fases inn i løpet av 5-10 år blir der et lite overskudd av biler i byn som ikke er eignet for eksport grunnet avgifter og prisnivå, og som kan kjøpes gunstig av bygdiser.

Overgangen blir nok ikke noe serlig verre en for dei som har kjøpt seg en dieselkul, og diesel biler fra før 1985 kan lagres på løer til untakstilstander.

 

Teslas plattform er ikke eignet til å vere utleigebil, og er heller ikke modulær nok. Det er bare litt fremprating fra Muske'n som har utspilt sin store rolle, om han da ikke kommer opp med en ny mer moduler, og / eller større platform.

 

Mindre områder med poulasjon over 100 000 bare styrker utleigefirma sin evne til å levere tjenester til en OK pris ved autonomi og batteridrift.

Mange har ikke lenger et forhold til bil, og dette bare akslererer. Kjørt hit og dit av mor og far til dei er 25, for så å bli kjørt autonomt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Nok en fantasifull pressemelding fra Tesla. I USA er det brede og fine veier, der kan kanskje førerløse biler fungere. I Norge er det bare å glemme. Både bygater og landeveier er altfor smale. Utfordringen er i stor grad å planlegge hvor man skal møte motgående trafikk, og hvem som skal rygge. Førerløse biler vil også være fullstendig tapt på smale og svingete Vestlandsveier.

 

Dette er kun en pressemelding i en lang rekke med meldinger for å berolige Teslas investorer før gigantemisjonen som må til for å starte produksjonen av TM3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en fantasifull pressemelding fra Tesla. I USA er det brede og fine veier, der kan kanskje førerløse biler fungere. I Norge er det bare å glemme. Både bygater og landeveier er altfor smale. Utfordringen er i stor grad å planlegge hvor man skal møte motgående trafikk, og hvem som skal rygge. Førerløse biler vil også være fullstendig tapt på smale og svingete Vestlandsveier.

 

Dette er kun en pressemelding i en lang rekke med meldinger for å berolige Teslas investorer før gigantemisjonen som må til for å starte produksjonen av TM3.

 

Jeg kjenner meg i liten grad igjen, jeg kommer fra et lite sted, og 99.9% av min kjøring handler ikke om å "planlagge hvor man skal møte motgående trafikk og hvem som skal rygge".

 

AtW

Lenke til kommentar

Nok en fantasifull pressemelding fra Tesla. I USA er det brede og fine veier, der kan kanskje førerløse biler fungere. I Norge er det bare å glemme. Både bygater og landeveier er altfor smale. Utfordringen er i stor grad å planlegge hvor man skal møte motgående trafikk, og hvem som skal rygge. Førerløse biler vil også være fullstendig tapt på smale og svingete Vestlandsveier.

 

Dette er kun en pressemelding i en lang rekke med meldinger for å berolige Teslas investorer før gigantemisjonen som må til for å starte produksjonen av TM3.

 

Det kommer jo an på programvaren, da?? På en smal vestlandsvei, så kan vel bilen gjenkjenne møteplasser, og svinge inn på denne, evt. rygge mer prikkfritt enn det vi kan, tilbake til nærmeste lomme.

Er den andre bilen nærmest, så samarbeider de over trådløst nettverk f.eks, slik at de kommuniserer, og da rygger den som er nærmest en lomme?

 

Det er vel utfordringen med god vegmerking og veivedlikehold som må løses.

 

En ting er uansett sikkert, og det er at ingenting er sikkert i det lange løp.

Lenke til kommentar

 

Nok en fantasifull pressemelding fra Tesla. I USA er det brede og fine veier, der kan kanskje førerløse biler fungere. I Norge er det bare å glemme. Både bygater og landeveier er altfor smale. Utfordringen er i stor grad å planlegge hvor man skal møte motgående trafikk, og hvem som skal rygge. Førerløse biler vil også være fullstendig tapt på smale og svingete Vestlandsveier.

 

Dette er kun en pressemelding i en lang rekke med meldinger for å berolige Teslas investorer før gigantemisjonen som må til for å starte produksjonen av TM3.

 

Det kommer jo an på programvaren, da?? På en smal vestlandsvei, så kan vel bilen gjenkjenne møteplasser, og svinge inn på denne, evt. rygge mer prikkfritt enn det vi kan, tilbake til nærmeste lomme.

Er den andre bilen nærmest, så samarbeider de over trådløst nettverk f.eks, slik at de kommuniserer, og da rygger den som er nærmest en lomme?

 

Det er vel utfordringen med god vegmerking og veivedlikehold som må løses.

 

En ting er uansett sikkert, og det er at ingenting er sikkert i det lange løp.

Blir vel litt som ved tog, man får beskjed eit par kilometer på forhånd.

 

Og når det gjeld vedlikeholdsmangler, raportert over eteren på sekunder. Som ved luftstøtte i det militære, alle har en skramblet boks.

 

Logikk og historiske begivenheter...!

Lenke til kommentar

 

Nok en fantasifull pressemelding fra Tesla. I USA er det brede og fine veier, der kan kanskje førerløse biler fungere. I Norge er det bare å glemme. Både bygater og landeveier er altfor smale. Utfordringen er i stor grad å planlegge hvor man skal møte motgående trafikk, og hvem som skal rygge. Førerløse biler vil også være fullstendig tapt på smale og svingete Vestlandsveier.

 

Dette er kun en pressemelding i en lang rekke med meldinger for å berolige Teslas investorer før gigantemisjonen som må til for å starte produksjonen av TM3.

 

Jeg kjenner meg i liten grad igjen, jeg kommer fra et lite sted, og 99.9% av min kjøring handler ikke om å "planlagge hvor man skal møte motgående trafikk og hvem som skal rygge".

 

AtW

Enig, er derimot mye vei uten merking noe som selvkjøerende biler ikke liker.

Sjelden det ikke er plass til to biler, da utenom boligområder der folk parkerer i veien på begge sider.

Kan se for meg to selvkjørende biler av ulik fabrikant som tar en Fleksnes, teslaen mener at volvoen skal rygge siden den har kortest vei, volvoen mener at teslaen skal rygge siden volvoen har henger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Teslas plattform er ikke eignet til å vere utleigebil, og er heller ikke modulær nok. Det er bare litt fremprating fra Muske'n som har utspilt sin store rolle, om han da ikke kommer opp med en ny mer moduler, og / eller større platform.

 

Hvorfor denne aggresjonen mot noen som prøver å tenke nytt?

 

Du er klar over at mannen har en imponerende liste av ting han har oppnådd i livet, ikke sant?

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...