Grumbyjus Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 (endret) Sist uke endte jeg i en bilulykke. Heldigvis var det bare skader på bilene og noen personskade, men den bilen jeg kræsjet med var en svindyr bil som nettop er sluppet ut i markedet. Det viste seg veldig lett at var min skyld i skaden. Ha i bakhodet at dette var mitt første ulykke, og at jeg var i sjokktilstand fra hendelsen tok sted, fram til bilene ble tauet. Den bilen jeg kjørte, som var registrert på mitt navn, har manuell gir. Jeg har førerkort i automatklassen, og er nå veldig redd for at forsikringsselskapet skal få greie på dette. Da jeg fylte skademeldingen innså jeg ikke at jeg skrev personnummeret mitt på det feltet hvor det skulle skrives førerkort nummeret. Ringte forsikringsselskapet senere og klargjorde at jeg var i sjokk og dermed gjorde skrivefeil. De sa det gikk fint, bare jeg sendte dem mail med de andre opplysningene sånn at de kunne oppdatere det. Så for å oppsummere alt sammen: Tror dere forsikringsselskapet mitt gransker og sjekker om førerkortklassen min, som er klasse B automat, samsvarer med girkassen i bilen? PS: sjekket på statens vegvesen, ved hjelp av reg.nr mitt. All informasjon kom opp om bilen BORTSETT FRA om det var automat eller manuell. Takk for svar, setter utrolig pris på det Endret 23. oktober 2016 av Grumbyjus Lenke til kommentar
ozone Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 (endret) Her kan du ha flaks! Hvis ikke de har en eller annen form for automatisk kontroll i datasystemet mellom førerkortet ditt og bilens tekniske detaljer, så tviler jeg på at de tenker på den der. De sjekker nok at du har gyldig førerkort for personbil! Men om de ser at det gjelder kun automat ... EDIT: Har du kjørt en stund med manuell gir, så har du sikkert blitt god på det. La denne hendelsen være sparket bak som får deg til å ta en tur innom vegvesenet og ta ny førerprøve med manuell gir, så kjører du lovlig! Det klarer du helt fint Endret 23. oktober 2016 av ozone 7 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Om de sjekker at TS har gyldig førerkort vil de fort se at han bare har for automat, og dette vil de nok sjekke opp. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Jeg vil tro det er ganske god sjangse for at de har automatiske systemer for det her, dette er ikke første gang dette må ha skjedd. Uansett så er det nok ikke mye mer du kan gjøre nå enn å vente. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Finnes det førerkort for bare automatgir?? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Finnes det førerkort for bare automatgir?? http://www.side3.no/motor/ida-far-ikke-lov-til-a-kjre-bil-med-manuelt-gir/5468367.html Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Finnes det førerkort for bare automatgir?? Mer populært en man skulle tro. Spesielt i byene. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Dette er veldig vanlig i USA, ikke så vanlig i Norge. Det sto i avisa om en amerikansk turist som hadde leid bil, og krasjet den. Hun hadde ikke kjørt med manuelt gir før, og hadde kun førerkort for automatgir. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Dette er veldig vanlig i USA, ikke så vanlig i Norge. Det sto i avisa om en amerikansk turist som hadde leid bil, og krasjet den. Hun hadde ikke kjørt med manuelt gir før, og hadde kun førerkort for automatgir. Dette er IKKE vanlig i USA. Der får man førerkort for bil, og da kan man kjøre både manuell og automat. I Europa skilles det på dette, den som har førerkort for bare automat, har førerrett kun for automat, mens de som ikke har den begrensningen kan kjøre begge deler. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Dette er IKKE vanlig i USA. Jeg tror nok at det varierer fra stat til stat, som det meste av lover i USA. Jeg hadde i alle fall en amerikansk bekjent for noen år tilbake som kun hadde førerkort for automat, men husker ikke hvor hun kom fra. Lenke til kommentar
Grumbyjus Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2016 Tusen takk gode svar! jeg tenker på en løsning.. Hvis forsikringsselskapet ikke godkjenner detta, kan jeg da si at var under opplæring og at jeg hadde med en voksen som hadde manuell lappen, over 25 år og ha hatt lappen i 5 år på rad? (foreldra mine vil stå som ansvarlige hvis dette er mulig). For slik man øvelseskjører med grunnkursbevis, slik kan man jo også øvelseskjøre manuellgir med automat lappen? så lenge det er en person som oppfyller krava, ved siden av deg Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Jada, da hadde du ikke trengt lappen i det hele tatt. Men ledsageren er da den ansvarlige for ulykken. Tenk hvis han mister lappen p.g.a. vikeplikt eller noe sånt? I tillegg skal du være veldig forsiktig med å lyve om noe vitner kan ha sett ikke var tilfelle... 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Hvis du lyver så kan du og foreldrene dine bli politianmeldt også. Legg deg flat og belag deg på en god slump gjeld siden forsikringsselskaper ikke betaler en dritt hvis du er skyld i ulykken pga. en ulovlig handling. Muligens greit å lese litt om https://www.politi.no/tjenester/gjeldsordning/ Ikke gjør noe dummere enn du alerede har gjort. Endret 24. oktober 2016 av SlikGårNoDagan 2 Lenke til kommentar
Grumbyjus Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2016 Kan noen her bare si meg på en skala fra 1-10 hvor stor sjanse det er for at de finner ut at jeg kjørte med automatklasse? Lenke til kommentar
Grumbyjus Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2016 Gjetter: 9.5 Men om man søker opp reg.nr på bilen min så kommer all informasjon opp på statens vegvesen BORTSETT fra om det er manuellgir eller automat.. Kan dette kanskje redde meg? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Hørt om autosys? Tipper forsikringsselskapet kryssjekker bil og førerkort umiddelbart. Om de kan kreve regress så er det en viktig måte å begrense utgifter på, så dette gjøres nok automatisk. Det samme gjelder helt sikkert for de som kjører for tung/stor bil og tilhenger også. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Hvor mye må du regne med å punge ut om dette skulle gå rett vest? Lenke til kommentar
Grumbyjus Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2016 Hvor mye må du regne med å punge ut om dette skulle gå rett vest? kanskje mellom 100.000- 160.000. Litt kjipe penger for en som snart fyller 19 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Til og med da jeg tok førerkort for bil var det mulig å ta et førerkort med automatgir, som kun ga førerrett til kjøretøy med automatgir. Selvfølgelig var dette helt uaktuelt. Dette kan fort bli dyrt for TS, regress er ikke usannsynlig når forsikringstaker oppgir uriktige opplysninger. Ærlighet varer lengst. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå