LMH1 Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 (endret) Hvorfor gi penger til rødekors? Hvorfor skal vi gi penger til Røde Kors, når de har saltet ned tre milliarder kroner på bok? Til helgen bankes det på hundretusenvis av dører for å tigge penger til president Sven Mollekleiv og hans medarbeidere i Røde Kors. NRKs TV-aksjonen som ble stiftet i 1974 håper på at vi nordmenn blar opp minst 250 millioner kroner og fyller bøssene med den største giverglede. Staten kommer til å gi minst 35 millioner kroner, mens kommunene samlet vil stå bak kanskje 30 millioner kroner. Den store pengedugnadenKjendiser som Therese Johaug donerer private samleobjekter som skidrakter til auksjoner og næringslivsaktører kappes om å vise den største raushet. TV-aksjonen liker å fremstille seg som en nasjonal pengedugnad for å hjelpe de som intet har. Det er NRK som bestemmer hvilken organisasjon som skal bli begunstiget med den nasjonale årlige øvelsen. Tre ganger har Røde Kors blitt utpekt til å nyte godt av millionene. Det store hakeslippOnsdag denne uken fikk årets TV-aksjonen et skarpt skudd for baugen. Finansavisen kunne fortelle gjennom genial lay-out på sin forside følgende:"Pengeinnsamling til PENGEBINGE. Har allerede 3000 millioner på bok" Men samtid kommer de med nyheten det er så viktig å gi penger til den kun fordi de tjener ekstra? Er det ikke sosialisk forbudt å utnytte utlanske borgere som ikke får noe på løgn og bedrag? http://www.dagbladet.no/kultur/trygt-a-gi-til-rode-kors/63980426 Hjelper lite å gi mye penger, hvis islam stat skal sprenge landet i igjen tror dette er som å kaste penger på bålet. Endret 23. oktober 2016 av LMH1 2 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 (endret) Skal ikke en organisasjon selv kunne forvalte pengene sine, og få avkastning på dem, slik de mener det er best? Det er bedre at de forvalter dem med avkastning, enn at de pøser dem ut til krigsherrer og bestikkelser, noe det finnes nok av eksempler på. Det er faktisk snakk om penger fra automatinntekt som er investert i markedet, og hvor avkastningen brukes til bistand. Ikke innsamlede midler som er sydd inn i en madrass. Dessuten er all økonomisk informasjon om Røde Kors offentlig tilgjengelig, det er ingen nyhet her. Det er selvfølgelig gøy å slå politisk mynt på denne "saken", for ikke å snakke om nyhets- og klikkverdien, men jeg synes det hele er unødvendig. EDIT: Se der ja, dagbladet har faktisk skjønt det... Endret 23. oktober 2016 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Populært innlegg Sampson Skrevet 23. oktober 2016 Populært innlegg Del Skrevet 23. oktober 2016 gir ikke penger til noe som helst, staten gjør dette allerede med skattepengene for meg. 10 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2016 (endret) http://www.varden.no/nyheter/syria-pa-25-kvadratmeter-pa-ikea-1.1584818 Syns dette er tåpelig jeg mener fremdeles skal man gi penger, får man gi den direkte mat\klær eller la være. Riktignok er det synd på de, men også synd på tiggere fra polen\afrika som ikke får noe. Staten\bedriftene burde støtte mere en å forvente mannen i gaten å betale. Jeg har personlig ingen tro på dette. Blir som telenor\canaldigital ber alle gi 500 kr hver for å avslutte koblingsalg mellom Tv\internet. Og invistere i fiber, tror lite på det hadde skjedd i praksis. Verste er barn bli lurt å tro på dette. Og ofte går som tiggere. Godt mulig de hadde fått innvandere med på dette tullet for å virke mere troverdig. Endret 23. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 http://www.varden.no/nyheter/syria-pa-25-kvadratmeter-pa-ikea-1.1584818 Syns dette er tåpelig jeg mener fremdeles skal man gi penger, får man gi den direkte mat\klær eller la være. Riktignok er det synd på de, men også synd på tiggere fra polen\afrika som ikke får noe. Staten\bedriftene burde støtte mere en å forvente mannen i gaten å betale. Jeg har personlig ingen tro på dette. Blir som telenor\canaldigital ber alle gi 500 kr hver for å avslutte koblingsalg mellom Tv\internet. Og invistere i fiber, tror lite på det hadde skjedd i praksis. Verste er barn bli lurt å tro på dette. Og ofte går som tiggere. Godt mulig de hadde fått innvandere med på dette tullet for å virke mere troverdig. Mange millioner tror du han der har i årslønn? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 gir ikke penger til noe som helst, staten gjør dette allerede med skattepengene for meg. La oss si at du betaler 200 000 kr i skatt per år, da gir du rundt 2 000 kr i bistand over skatteseddelen. Om du mener det er tilstrekkelig er selvsagt helt opp til deg. 2 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Så... denne tråden handler faktisk ikke om Røde Kors sin finansportefølje, men om at man ikke bør gi penger til hjelpeorganisasjoner overhode, krydret med stadig mer irrelevante analogier? Har jeg skjønt det nå? 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2016 Så... denne tråden handler faktisk ikke om Røde Kors sin finansportefølje, men om at man ikke bør gi penger til hjelpeorganisasjoner overhode, krydret med stadig mer irrelevante analogier? Har jeg skjønt det nå? Når hjelpe orginasjoner lurer folk å gi penger på en god sak men i sannheten er en annen? http://www.vg.no/forbruker/forbruker/selger-innsamlede-klaer-paa-internett/a/23408099/ Dette er noe ligdene derfor styrer jeg unna dette. gir ikke penger til noe som helst, staten gjør dette allerede med skattepengene for meg. La oss si at du betaler 200 000 kr i skatt per år, da gir du rundt 2 000 kr i bistand over skatteseddelen. Om du mener det er tilstrekkelig er selvsagt helt opp til deg. Penger er vel ikke størst problem men er det lureri hjelper det lite. Finnes mange som prøver seg å påstå pengene blir brukt på det ene eller andre, så er det NRK\Staten som får pengene som blir brukt til bonus eller annet. Har ikke lyst å støtte NRK for å si det slik. Men er de statseide er plutselig alt lov. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Så... denne tråden handler faktisk ikke om Røde Kors sin finansportefølje, men om at man ikke bør gi penger til hjelpeorganisasjoner overhode, krydret med stadig mer irrelevante analogier? Har jeg skjønt det nå? Når hjelpe orginasjoner lurer folk å gi penger på en god sak men i sannheten er en annen? http://www.vg.no/forbruker/forbruker/selger-innsamlede-klaer-paa-internett/a/23408099/ Dette er noe ligdene derfor styrer jeg unna dette. Nei. Dette er ikke noe lignende. http://www.varden.no/nyheter/syria-pa-25-kvadratmeter-pa-ikea-1.1584818 *snipp* Mange millioner tror du han der har i årslønn? Fra vervet som president i Røde Kors? Null. 2 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Det er vel bare bra at de har et fond, så slipper man å stå på bar bakke ved en ny naturkatastrofe. Buffer tror jeg det kalles. Så lenge det brukes for å gjøre verden bedre ser jeg ikke problemet. det er jo ikke som om Røde kors tvinger deg til å gi dem penger. Hvis dette fondet er et så stort problem så la være å gi til dem. Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Alle under 50 år med internettilgang og PC burde i dag greie å gi til et veldedig formål på en langt mer effektiv måte enn å pumpe det inn i Røde Kors. Det finnes utallige måter å bruke internett til å sende penger direkte til noen som trenger det. Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Jeg er skeptisk til hvem pengene går til når man gir til røde kors. Har sluttet å trykke på røde kors-knappen på panteautomater. Det burde heller ha vært innsamling til kreftforskning eller lignende. 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 La oss si at du betaler 200 000 kr i skatt per år, da gir du rundt 2 000 kr i bistand over skatteseddelen. Om du mener det er tilstrekkelig er selvsagt helt opp til deg. Du anser ikke det å finansiere livsopphold og husrom for stønadsmottagende nordmenn for å være en form for bistand? 2 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 (endret) Syns dette er tåpelig jeg mener fremdeles skal man gi penger, får man gi den direkte mat\klær eller la være. Klær sikrer i svært liten grad vannforsyning og annen infrastruktur. Ikke metter det spesielt heller. Hovedproblemet i Syria er ikke mangel på klær. Det er mangel på infrastruktur. Riktignok er det synd på de, men også synd på tiggere fra polen\afrika som ikke får noe. Staten\bedriftene burde støtte mere en å forvente mannen i gaten å betale. Staten støtter allerede i stor grad. Forøvrig er det ingen som tvinger deg til å gi, så jeg forstår ikke sytingen din helt. Jeg har personlig ingen tro på dette. Blir som telenor\canaldigital ber alle gi 500 kr hver for å avslutte koblingsalg mellom Tv\internet. Og invistere i fiber, tror lite på det hadde skjedd i praksis. Det tankehoppet der tror jeg mange vil slite med å følge. Verste er barn bli lurt å tro på dette. Og ofte går som tiggere.Når brukte Røde Kors - eller tv-aksjonen - barn til å samle inn penger? Du hopper svært uelegant mellom totalt ulike tema i denne tråden, og jeg forstår virkelig ikke poenget med å dra inn f.eks. militant islamisme i en tråd om tv-aksjonen. Endret 23. oktober 2016 av barfoo 2 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Alle under 50 år med internettilgang og PC burde i dag greie å gi til et veldedig formål på en langt mer effektiv måte enn å pumpe det inn i Røde Kors. Det finnes utallige måter å bruke internett til å sende penger direkte til noen som trenger det. Som hva? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Jeg er skeptisk til hvem pengene går til når man gir til røde kors. Har sluttet å trykke på røde kors-knappen på panteautomater. Det burde heller ha vært innsamling til kreftforskning eller lignende. Røde kors driver da med det også. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Rike og ineffektive hjelpeindustrikonsern som Røde Kors får ikke et øre fra meg. Derimot gir jeg rikelig til nødtiltak i nærområdet mitt. Jeg har også sansen for å støtte enkeltindivider i u-land, og prosjekter i regi av mindre, mer effektive og transparente organisasjoner. De fleste nødhjelpstiltak vil jeg tro har blitt startet av mennesker som var motivert av å hjelpe andre. Når staten kom inn i bildet og ble gavmild på borgernes vegne, åpnet det seg en mulighet for den som er motivert av profitt. Når administrasjonen eser ut, konsulentbruk er ute av kontroll og lederlønninger som i næringslivet, ja da vet vi hva vi står overfor. Her er ikke folk drevet av dugnadsånd. Det er vi andre som skal bedrive dugnad slik at andre kan heve en konkurransedyktig lønn. Lenke til kommentar
ompalompa_96 Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 FN brukte flere millioner på å "bygge" opp igjen Afghanistan etter at USA invaderte de. De millionene holdt til fyringsved, da det eneste pengene rakk til etter at de og de andre foredlerene hadde fått sitt, var nok til noen bærebjelker. Beklagelig nok var de bjelkene de fikk tak ikke passende for husbygninger, så det eneste de egnet seg til, var fyringsved. WHY NATIONS FAIL! Lenke til kommentar
sungun Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Ok. Alle broene, skolene og brønnene som er bygd i regi av fn da? Bare løgn? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Ok. Alle broene, skolene og brønnene som er bygd i regi av fn da? Bare løgn? betong, ikke treverk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå