Gå til innhold

IKT-Norge bekymret for digitalt skille i skolen

Anbefalte innlegg

Hvis man ikke skal lære opp barn i skolen om teknologi, så kan vi egentlig bare pakke sammen. Jeg tenker da på denne artikkelen.

Sitat fra artikkelen:

"Vi står overfor den største teknologiske forandringen i moderne tid, og om 10 år antas det at svimlende 40 prosent av verdens 500 største selskaper ikke lenger vil være blant oss."

Og dette sitatet:

"Lurer du fortsatt på hvor fort utviklingen skjer? Verdens økonomiske forum anslår at to tredjedeler av dagens førsteklassinger vil jobbe i yrker som ikke finnes i dag."

Ergo, det vil være essensielt å lære barn om teknologi på en eller annen måte. Jeg syns 'Lær kidsa koding' er et bra initiativ fordi det gir barn et innblikk i logisk tankegang i tidlig alder ved hjelp av f. eks Scratch (grafisk programmeringsspråk utviklet av MIT). Lær kidsa koding ønsker altså at barn ikke bare skal konsumere, men også forstå mer og kunne utvikle interesse for teknologi. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjernen i din opprinnelige post slik du fremstiller det her ser jeg ikke relevansen av. IT i skolen, handler ikke spesifikt om noen av delene. Det at noen former for kunnskap skal holdes utenfor skolen fordi den er av nyere dato vil rett og slett motvirke utviklingen av det kunnskapssamfunnet vi lever i. Ikke spesielt heldig.

"motvirke utviklingen av det kunnskapssamfunnet vi lever i"?

"Kunnskapssamfunn" er et floskelord, oftest brukt av noen som ikke har satt sine ben i en PC. I samme gate som "bærekraftig utvikling"

Om noe så burde framveksten av web-baserte løsninger motivere oss til å styrke (hva enn vi definerer som) basisen i utdanningen. Lær opp kidsa til å kunne det fundamentale, ha kritisk sans, forstå statistikk, forstå samfunn, forstå økonomiske krefter.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta det i skolen?

Fordi skolens tilgang på tid og ressurser er endelig, og når noe skal prioriteres opp så må noe prioriteres ned.

Det er jo ikke slik at kommende "oppegående" personer alltid har ett "oppegående" miljø rundt seg.

Uansett er det jo veldig mye mer effektivt enn å bruke papir, det er jo en grunn til at ingen leverer f.eks timelister på papir lengre.

Hvis du er 25 år og ikke evner å levere timeliste på nett så er du (per min høyst uoffisielle def. hva denne tråden gjelder) ikke voldsomt oppegående.

Og det må være greit, ikke alle har evner og interesser for temaet.

-k

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du det er mindre papirarbeid og mer digitalt i bedrifter?

Er det fordi de tjener tid og ressurser?

Det er jo en grunn til at man leverer timelister på nett og ikke pr brev, det sparer både tid og ressurser.

Ser ikke for meg at å levere lekser, prøver osv. elektronisk bruker mer tid og ressurser enn det sparer. Vil heller tro man sparer mye på det

Du kan jo se for deg 30 elever skrive av det som står på tavla mens læreren venter VS læreren sender presentasjonen digitalt til alle på sekunder.

Lenke til kommentar

Jeg er også bekymret for et digitalt skille, men ikke i skolen.

Mitt digitale "skille" kommer den dagen alle dagens unge sitter med nesa i hvert sitt nettbrett å sikringen går, å ingen vet hvordan man slår den på igjen, og når elektrikere er en utdødd kunstform man lærer om i det nettbaserte historiekurset man følger på telefonen.

Ved det skillet, er det på tide å lære seg hvordan man gjør opp ild igjen, å starte på nytt.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Jeg er også bekymret for et digitalt skille, men ikke i skolen.

Mitt digitale "skille" kommer den dagen alle dagens unge sitter med nesa i hvert sitt nettbrett å sikringen går, å ingen vet hvordan man slår den på igjen, og når elektrikere er en utdødd kunstform man lærer om i det nettbaserte historiekurset man følger på telefonen.

Ved det skillet, er det på tide å lære seg hvordan man gjør opp ild igjen, å starte på nytt.

Det er vel nettopp datafolk som er av den sorten som bare går bort og skrur på sikringen igjen, kanskje nettopp fordi de er vant med å f.eks. skru i sin egen datamaskin samt at elektrisitet er noe de har erfaring med derfra.

Edit: se ikke bort fra at sikringen skrus på via en app :)

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Det er vel nettopp datafolk som er av den sorten som bare går bort og skrur på sikringen igjen

"Datafolk" og folk som sitter med nesa i et nettbrett er ikke nødvendigvis det samme, man trenger fint lite teknisk innsikt for surfe rund på deiligst dot no eller bloggen til Sofie Slebrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...