Gå til innhold

Fjerne en pol på magnetiseringsviklinga til generator?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Var borti en generator nylig som hadde fått brudd i den ene polen/spolen i statoren til magnetiseringen. Var totalt 8 spoler mener jeg å huske.

 

Hva ville resultatet vært om den ene spolen hadde blitt laska for å oppnå kontinuitet i viklinga igjen?

 

Lavere spenning på koblingsbrettet som AVR vil kompensere med å øke strømmen i magnetiseringsviklingen mer enn vanlig for å oppnå ønsket spenning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan legge ut noen skisser og skjemaer senere når jeg kommer hjem fra hytten.

 

Her er en kjapp oppsummering:

 

1) noen få ampere dc til en liten magnetiseringsstator bestående av 6-20 elektromagneter

 

2) en liten trefasevikling på rotor skaper magnetiseringsspenning til hovedmagnetene på rotor

 

3) før hovedmagnetene får spenningen må AC likerettes til DC. Det er alltid tre dioder til dette formålet. Ofte montert på enden av rotorakslingen i parallel med en varistor for å beskytte hovedmagnetene for overspenning

 

4) likerettet dc blir sendt til hovedmagnetene som er koblet i serie, med alternerende polaritet.

 

På denne måten får man konvertert noen få ampere fra spenningsregulator til noen hundre ampere til hovedmagneter uten bruk av børster.

 

Merk at ingen store kraftverksgeneratorer benytter seg av dette prinsippet fordi det introduserer en tidsforsinkelse i induksjonsprosessen. Kraftnettsgeneratorer har mye større thyristorbaserte spenningsregulatorer som sender inn flere hundre ampere direkte til rotor via børster som må byttes regelmessig.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Jeg har sett en relativt liten generator (noen hundre kVA) som har vært synkronsert mot nettet en liten stund (typisk noen sekunder). Det var en børsteløs maskin. Slik jeg husker det var det bare et synkronoskop som synkroniserte den før innfasing på nett og utkobling. Dette var for å unngå avbrudd i strømforsyningen etter at strømmen har kommet tilbake etter utfall.

Er det mer flaks at dette har fungert, eller fungerte det fordi nettet er "stivere" enn generatoren slik at den blir tvunget til å holde seg synkronisert med nettet selv om reguleringen er noe tregere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...