BigJackW Skrevet 23. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2016 Hei Var borti en generator nylig som hadde fått brudd i den ene polen/spolen i statoren til magnetiseringen. Var totalt 8 spoler mener jeg å huske. Hva ville resultatet vært om den ene spolen hadde blitt laska for å oppnå kontinuitet i viklinga igjen? Lavere spenning på koblingsbrettet som AVR vil kompensere med å øke strømmen i magnetiseringsviklingen mer enn vanlig for å oppnå ønsket spenning? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 23. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2016 Jeg klarer ikke helt se for meg denne... Mangler det noe i forklaringen? Magnetisering pleier vel å være i rotor? Mulig at jeg ikke har skjønt tegningen. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 23. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2016 (endret) Det er elektromagneter i stator og viklinger i rotor for magnetiseringen for børsteløse synkronmaskiner. Om du fjerner en pol så blir det rippel i spenningen. Endret 23. oktober 2016 av Twinflower Lenke til kommentar
toreae Skrevet 23. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2016 Er dette noe slags 2 i 1 maskin? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 23. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2016 Ja. Alle børsteløse synkronmaskiner har en slags invertert generator på samme aksling for magnetisering. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 23. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2016 Så en stator hjelpevikling DC, en stator hovedvikling AC? Hvordan er rotor konstruert? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 23. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2016 (endret) Jeg kan legge ut noen skisser og skjemaer senere når jeg kommer hjem fra hytten. Her er en kjapp oppsummering: 1) noen få ampere dc til en liten magnetiseringsstator bestående av 6-20 elektromagneter 2) en liten trefasevikling på rotor skaper magnetiseringsspenning til hovedmagnetene på rotor 3) før hovedmagnetene får spenningen må AC likerettes til DC. Det er alltid tre dioder til dette formålet. Ofte montert på enden av rotorakslingen i parallel med en varistor for å beskytte hovedmagnetene for overspenning 4) likerettet dc blir sendt til hovedmagnetene som er koblet i serie, med alternerende polaritet. På denne måten får man konvertert noen få ampere fra spenningsregulator til noen hundre ampere til hovedmagneter uten bruk av børster. Merk at ingen store kraftverksgeneratorer benytter seg av dette prinsippet fordi det introduserer en tidsforsinkelse i induksjonsprosessen. Kraftnettsgeneratorer har mye større thyristorbaserte spenningsregulatorer som sender inn flere hundre ampere direkte til rotor via børster som må byttes regelmessig. Endret 23. oktober 2016 av Twinflower Lenke til kommentar
toreae Skrevet 23. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2016 Takker Fordel: Børsteløs. Bakdel: Dyrere, noe større, tregere regulering? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 23. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2016 Korrekt. Med tregere regulering så snakker vi om ms. En annen ulempe er at man ikke uten videre kan avmagnetisere den, f.eks for å hindre overspenning ved lastavslag. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 23. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2016 Takker Fordel: Børsteløs. Bakdel: Dyrere, noe større, tregere regulering? Her er figuren jeg snakket om. Laget den i en annen sammenheng, men den forklarer greia ganske godt synes jeg: (også vist i dette innlegget sammen med bilder av magnetiseringsviklinger etc) 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 23. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2016 Bruksområde? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 23. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 23. oktober 2016 Bruksområde? Skip og småkraftverk (de regulerer* ikke). Altså fra 20 MVA og nedover. * De regulerer selvsagt seg selv, men de bidrar ikke til å regulere på nettet slik de fleste store generatorer gjør, slik at de ikke har samme krav til reguleringshastighet. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 24. oktober 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2016 Hvor mye rippel er det snakk om? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 24. oktober 2016 Umulig å si. Kan være alt fra 1-10%. Vill gjetning fra meg: 2-5% Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2016 Jeg har sett en relativt liten generator (noen hundre kVA) som har vært synkronsert mot nettet en liten stund (typisk noen sekunder). Det var en børsteløs maskin. Slik jeg husker det var det bare et synkronoskop som synkroniserte den før innfasing på nett og utkobling. Dette var for å unngå avbrudd i strømforsyningen etter at strømmen har kommet tilbake etter utfall. Er det mer flaks at dette har fungert, eller fungerte det fordi nettet er "stivere" enn generatoren slik at den blir tvunget til å holde seg synkronisert med nettet selv om reguleringen er noe tregere? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 25. oktober 2016 Rapporter Del Skrevet 25. oktober 2016 Alle synkrone maskiner som er koblet til hverandre er tvunget til å være synkronisert. Den magnetiske koblingen mellom de er like sterk som om de skulle vært mekanisk på samme aksling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå