Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sjekke opp ukjent på Facebook? Super selvfølelse, null selvtillit

Anbefalte innlegg

Kort fortalt er jeg en kar på 20, som har mer enn bra nok selvfølelse, men lite selvtillit. Enkelt forklart så vet jeg hundre prosent sikker fra erfaring og komplimenter at jeg ser ganske mye bedre ut enn resten, og jeg kan gå rundt i byen og merker jeg blir sett på og får øyekontakt med jenter på en bra måte. Men selvtillit har jeg nada av, altså, jeg klarer ikke å bruke selvfølelsen til noe. Jeg kan få øyekontakt med ei jente, men med mindre det er ganske så mye alkohol inn i bildet, går jeg bare rett forbi. Det beste jeg har klart er å smile ekstra obvious og flørtende når våre veier møtes når jeg er sliten på jobb for eksempel (jobber ute på gaten i uniform).

Hva kan jeg gjøre for å forbedre meg? Jeg er ikke spesielt redd for noe, jeg har ligget med en ti stykker i løpet av mitt liv, men det har alltid foregått gjennom sosiale medier. Jeg er ikke spesielt redd for å bli avvist, for selvfølelsen min er såpass høy at jeg tenker "aldri i verden at jeg blir avvist", men det er et eller annet som bare hindrer meg i å snakke med ei fremmed jente uten å bli introdusert for henne først.

Og for å komme tilbake til hele emnet igjen, så har jeg flere ganger kommet over de søteste og mest sjarmerende jentene på Facebook under foreslåtte venner. Faller for litt andre jenter, de helt "vanlige" men søte med fregner feks. Men hvordan kan jeg gå fram og starte en samtale med noen? For eksempel kan jeg si spøkende nå her at jeg akkurat forelska meg i noen jeg bladde forbi, "seg selv" jente på profilen, fregner, lite sminke, fin kropp, osvosv, bare noe jeg virkelig er gira på å prøve meg på. Men hun er noen få år eldre enn meg, hvordan i all verden kan jeg gå fram her?

Anonymous poster hash: 727a0...3f7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

Problemet her er først og fremst at private meldinger fra ukjente går rett i en innboks som ingen sjekker, så tror du må revurdere plattformen din.

Har ikke det endret seg? Om du har Messenger får du i hvert fall det som heter meldingsforespørsel når en ukjent sender deg melding.

Ellers enig i at Facebook ikke er en optimal platform for å sjekke opp en fremmed person, selv om det sikkert kan fungere.

Lenke til kommentar

Problemet her er først og fremst at private meldinger fra ukjente går rett i en innboks som ingen sjekker, så tror du må revurdere plattformen din.

Har ikke det endret seg? Om du har Messenger får du i hvert fall det som heter meldingsforespørsel når en ukjent sender deg melding.

Ellers enig i at Facebook ikke er en optimal platform for å sjekke opp en fremmed person, selv om det sikkert kan fungere.

Jo det har endret seg slik at man får en message request. Men det er noen meldinger som går rett i en spam-boks kalt "filtered messages", jeg vet ikke hvordan de sorterer disse meldingene.

Endret av Kablam
Lenke til kommentar

Å bare gå rett til Facebook uten noen kontakt på forhånd tror jeg ikke fungerer særlig bra. Jeg er mann, og jeg har igjennom årene fått noen "unsolicited requests" på både Facebook og andre kanaler. Samtlige ganger har jeg avvist fordi jeg får en uggen magefølelse av at dette er en type menneske jeg helst ikke vil være sammen med til tross for at de faktisk har vært pen.

Jeg vil anta at damer/jenter teker akkurat det samme.

Det som har funket for meg er at jeg har lagt til ei på Facebook som jeg snakket litt med en gang jeg var på jobb. Det endte med at vi etterhvert ble sammen.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Tror ikke det har endret seg. Jeg trykka nylig inn på den mappa i innboksen og der så jeg et par meldinger som har ligget ifra starten på året. Nå er jeg heller ikke den store Facebook brukeren men jeg har aldri fått noe varsler om at randoms har prøvd å kontakte meg der.

Men har inntrykk av at kvinnfolk bruker Facebook mer så kanskje noen ofte sjekker den mappa.

Lenke til kommentar

Kort fortalt er jeg en kar på 20, som har mer enn bra nok selvfølelse, men lite selvtillit. Enkelt forklart så vet jeg hundre prosent sikker fra erfaring og komplimenter at jeg ser ganske mye bedre ut enn resten, og jeg kan gå rundt i byen og merker jeg blir sett på og får øyekontakt med jenter på en bra måte. Men selvtillit har jeg nada av, altså, jeg klarer ikke å bruke selvfølelsen til noe. Jeg kan få øyekontakt med ei jente, men med mindre det er ganske så mye alkohol inn i bildet, går jeg bare rett forbi. Det beste jeg har klart er å smile ekstra obvious og flørtende når våre veier møtes når jeg er sliten på jobb for eksempel (jobber ute på gaten i uniform).

Hva kan jeg gjøre for å forbedre meg? Jeg er ikke spesielt redd for noe, jeg har ligget med en ti stykker i løpet av mitt liv, men det har alltid foregått gjennom sosiale medier. Jeg er ikke spesielt redd for å bli avvist, for selvfølelsen min er såpass høy at jeg tenker "aldri i verden at jeg blir avvist", men det er et eller annet som bare hindrer meg i å snakke med ei fremmed jente uten å bli introdusert for henne først.

Og for å komme tilbake til hele emnet igjen, så har jeg flere ganger kommet over de søteste og mest sjarmerende jentene på Facebook under foreslåtte venner. Faller for litt andre jenter, de helt "vanlige" men søte med fregner feks. Men hvordan kan jeg gå fram og starte en samtale med noen? For eksempel kan jeg si spøkende nå her at jeg akkurat forelska meg i noen jeg bladde forbi, "seg selv" jente på profilen, fregner, lite sminke, fin kropp, osvosv, bare noe jeg virkelig er gira på å prøve meg på. Men hun er noen få år eldre enn meg, hvordan i all verden kan jeg gå fram her?

Å sjekke opp folk du ikke aner hvem er på facebook er bare creepy.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Creepy eller ikke, jeg kan ikke se for meg at det funker. Folk vil ikke ha meldinger på facebook fra folk de ikke vet hvem er, og du kommer ikke til å få svar. Uavhengig av om hun kunne ha likt deg eller ikke.

Du får finne en annen måte å bli kjent med henne. Felles kjente/jobb/utdanning etc. eller finn henne på en datingside/tinder etc.

Facebook, nei.

Anonymous poster hash: a7d68...e9f
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Tror ikke det har endret seg. Jeg trykka nylig inn på den mappa i innboksen og der så jeg et par meldinger som har ligget ifra starten på året. Nå er jeg heller ikke den store Facebook brukeren men jeg har aldri fått noe varsler om at randoms har prøvd å kontakte meg der.

Men har inntrykk av at kvinnfolk bruker Facebook mer så kanskje noen ofte sjekker den mappa.

Du har kanskje ikke Messenger på telefonen?

Der får man i hvert fall beskjed om såkalt meldingsforespørsel. Man har også den luksusen at man kan ignorere den (tror man kan lese meldingen uten at den som har sendt "vet" det).

Men på Facebook på PC-en er det da kanskje som før.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Trådstarter,

Du sier du har ligget med 10 og alle gjennom sosiale medier. Hva slags sosiale medier? Ikke Facebook med andre ord? 

Er ikke verre enn å gå rett på sak og si det omtrent som det er. Noe som at dette kanskje virker veldig tilfeldig, men at hun kom opp som foreslått venn og du synes hun virket som en interessant jente det kunne være verdt å bli bedre kjent med.

Hun får (kanskje) meldingen din. Går inn på profilen din. Om du ser attraktiv ut og har en normal profil, så hvorfor ikke svare deg tilbake?

Forvent lav suksessrate, men det skader ikke å prøve. 

Jeg har selv aldri investert tid i å lære meg sjekking på nettet, men vet at det finnes folk som virkelig er gode på dette og vet langt, langt mer enn meg om hva som fungerer og ikke fungerer. Jeg foretrekker at slikt skjer i det virkelige liv. :) 

Lenke til kommentar

Har vært mest bli kjent på en fest, i fylla tør jeg, og så snakket litt videre på Facebook, ellers er det stort sett (nå gamle/eks-) venniner der har gått i...

Jeg aner ikke hvorfor, men klarer ikke trykke på send knappen, den følelsen at "hvis jeg skriver noe feil ødelegger jeg alt" - som om det er forelskelseb av mitt liv, noe det selvfølgelig ikke er...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Foreslår følgende perspektiv:

"Du kan ikke miste noe du aldri har hatt."

Mange menn går rundt og er livredd for å miste noen de aldri har hatt. Livredd for å ødelegge et forhold som enda ikke eksisterer. Livredd for å ødelegge sjansene sine. Livredd for å si noe feil. Livredd for meningene til og fordømmelse fra en jente som ikke engang vet at de eksisterer.

Puslete holdning.

Ta litt risiko og vær litt uredd. Det er slik oppførsel som tenner jenter.

Ikke puslete pyseoppførsel hvor man analyserer opp og ned hva man skal skrive og ikke skrive. Jenter vil bli tatt. Så enkelt eller så vanskelig. Opp til deg eller hvem ellers som skulle føle seg truffet. ;) 

Lenke til kommentar

Sendte en tullete melding med "er det du som råflørta med blikket xx xx xx eller lo du bare av meg noen uker siden?" Og fikk tilbake litt senere "innrømmer jeg lo, men var heller av at du råflørta med blikket ditt til meg" - så virka som en grei respons, og har en liten samtale i gang (Y)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sendte en tullete melding med "er det du som råflørta med blikket xx xx xx eller lo du bare av meg noen uker siden?" Og fikk tilbake litt senere "innrømmer jeg lo, men var heller av at du råflørta med blikket ditt til meg" - så virka som en grei respons, og har en liten samtale i gang (Y)

:w00t:  :w00t:  Yay!

Lenke til kommentar

Så nå er problemstillingen at hun virker care og svarer kort. Når jeg ble litt vel flørtende så hun hun ikke var ute etter kjæreste for øyeblikket, selv om hun så sjarmert ja når jeg spurte om jeg fikk lov å ta hun med ut på date tidligere. Står singel på profilen og er ikke tvil om at jeg prøver meg med måten jeg snakker på. Hun sa flere ganger ja til date men virker ikke som hun har tid for det, for de to ganger jeg spurte så hun hun ikke kunne nå selv om hun takka ja. Så er litt uinteressert på den ene siden, men på den andre, så hadde hun ikke svart på alt hvis hun ikke var interessert, eller sagt ja til date, eller gitt snappen osvosv

Noe råd?

Lenke til kommentar

Jepp gikk nok litt i fella der og ble overgira. Husker ikke helt hva vi snappa om i fylla, annet enn at jeg bla a spurte om kjøre fra byen siden de kjørte, og spurte litt mer direkte "skal vi ta den kaffeen imorgen da?" men fikk bare et upresist "kan ikke imorgen" aktig svar. Så forøvrig ikke noe dumt altså. På den ene siden er dette jo en vilt fremmed som ikke er den typiske "mange likes gi meg oppmerksomhet" jenta på Facebook, så hun kunne jo bare blokkert eller ikke svart mer når som helst hvis hun ikke var interessert, siden det er null fellesvenner osv, og takka ja til date to ganger selv om det aldri er tid, men samtidig er svarene litt care. Men hvorfor svare i det hele tatt hvis det er ingen intensjoner..? Uansett etter "kan ikke imorgen" svarte jeg bare "Bare å si ifra hvis du ikke vil bli spurt liksom" som ble lest og ikke svart på neste dag, samt en eller to fellessnaps jeg ikke fikk noe på, har dog ikke sendt mer de siste dagene.

Noe redning her mon tro? Har jeg kommet så langt kan jeg gi ikke kaste fra meg fiskestanga synes jeg, trodde jo egentlig ikke jeg skulle få svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...