FranzJosef Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Løper orientering og vil ha så enkel tilgang til en så enkelt tracket fil som mulig. Kjøpte Polar M400. Brukt den i flere uker, slet lenge med å få noe som helst ut av den. Får ingen filer ut av den. Den vil ikke leses som en stasjon. Apper og liknende hjelper ingenting. På butikken sa de at jeg måtte bruke PC og laste ned programvare og så synce. Gjorde det og da ser jeg hva den har klart. Ved hvert o-løp har jeg startet GPS-tracking. Den har ikke klart å logge noe som helst av dette. Det eneste den har klart å logge er deler av en kjøretur til jobb. For meg blir dette totalt ubrukelig. Er det noen klokker som gir helt enkelt tilgang på de filene som trengs til livelox? Helst minst mulig av treningsprogram/fitness dill og dall som uansett ikke funker. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Jeg har ingen erfaring med verken Polar sine GPS-klokker eller livelox - kun med Garmin og QuickRoute/3drerun - men M400 skal helt klart kunne brukes til å logge orienteringsløp. Jeg tror imidlertid ikke du kommer utenom å bruke programvare på PC, eventuelt med en nettjeneste slik som Polar flow. Eksporter filen som enten gpx eller tcx og last opp. For å unngå behov for å redigere gps-sporet bør du starte klokken når (eller kort før) du starter og stoppe klokken når du kommer i mål slik at gps-sporet du eksporterer inneholder minst mulig i tillegg til løpet. Et annet godt tips, som ikke har noe spesifikt med livelox å gjøre er å gi klokken god tid til å fiksere på satelittene før du starter løpet. Finn et sted bort fra bygninger eller andre ting som skygger for signalet og la klokken ligge i ro i flere minutter mens den finner satelittene. Da får du en mest mulig presis sporing av løpet ditt. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 25. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2016 Problemet er som sagt at den ikke tracker noe. Forsøkte å skru GPS av og på rett før løpstart. Men uansett så tracker den ikke. Så det må antagelig være et eller annet problem med å få den til å i det hele tatt starte... Med Garmin, er det selvsagt hvordan man starter og stopper da? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Med Garmin, er det selvsagt hvordan man starter og stopper da? Ja: slå på klokken (evt satelittmottak hvis du har en av de klokkene som brukes som dagligklokke i tillegg) vent til klokken bekrefter kontakt med satelittene start stoppeklokken for å starte sporing stopp stoppeklokken for å stanse sporing nullstill stoppeklokken for å lagre sporingen som en egen økt Det ville overraske meg om det er veldig annerledes med Polar, men der har jeg som sagt ingen erfaring. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 25. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2016 Det ER veldig annerledes på min Polar. Ingen stoppeklokke, veldig lite muligheter. Den oppfører seg mer som at du skal ikke forstå hva som settes i gang og stoppes men baserer seg på automatiske funksjoner. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Hmm, det må jo gå an å overstyre automatikken. Kanskje du finner noen tips her: https://www.dcrainmaker.com/2014/09/activity-tracker-review.html Hvis ikke det virker kan du jo opprette en ny tråd med klokkenavnet i tittellinjen og håpe at noen på forumet har erfaring med akkurat denne klokken. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2016 Dro på butikken og vi fant ut av det. Var ganske intrikat spør du meg, holde inne en knapp som overhodet ikke var selvfølgelig. Men da er jeg i gang med å tracke. Testet den i går og må si unøyaktigheten var ganske drøy. Var i byen, så noen 2-3-4 etasjers bygg rundt var det jo, men i skogen vil det jo være mye trær og neppe bedre forhold. Unøyaktigheten var på opptil 30-40 meter, dette synes jeg var i overkant. Hører Garmin har modeller som også bruker GLONASS, det må jo hjelpe på ganske bra. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 (endret) Flott at du fikk det til! Det ville være for dumt å måtte kjøpe ny klokke når den du allerede har kan brukes. M400 er dessverre en av de klokkene som kommer dårlig ut når det gjelder gps-nøyaktighet (http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy), men du burde få langt bedre nøyaktighet enn 30-40 meter i de fleste situasjoner. Bygater er noe av det verste du kan prøve på utendørs fordi reflekterte gps-signaler fra husvegger ødelegger. Tett skog gjør det også vanskeligere for klokken enn åpent landskap, men ikke i nærheten av like ille som bygater med høye hus. Man skulle tro at GPS+GLONASS er mye bedre enn bare GPS, men i praksis ser det ikke ut til å være noen stor fordel. Antakelig er det fordi at det er andre ting som antenne, chip-set og lignende som er viktigere. Jeg bruker Garmin 910XT som har vist seg å være en av de mest presise gps-klokkene. Den bruker kun GPS, ikke GLONASS. Oppfølgeren 920XT fikk GLONASS i tillegg, men tester viser at den likevel er mindre presis. Hvis jeg skulle komme med et råd angående nøyaktighet så er det å teste den klokken du har en del mer, og se om den er nøyaktig nok for deg i praksis. Ikke ha for store forventninger i gatesprinter hvis det er mellom høye hus, men i skogen bør resultatene bli ok. Først når du har fått en god følelse for hva klokken din presterer er det på tide å vurdere om det er godt nok, eller om du ønsker deg noe bedre. Endret 26. oktober 2016 av -trygve Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2016 (endret) Saken er at det er nå jeg har muligheten pga fornøydgaranti på 30 dager hos GMAX. Og siden jeg drar på ferie fredag så er det egentlig ikke så mye rom for å teste noe mer. Forerunner 235 fra Garmin har både GPS+GLONASS. Det er opp ca 1000-lappen fra de 1500 jeg gav for Polar M400. 2500 er ganske mye til mitt bruk. Det er orientering og analyse av løpene og rutevalg i etterkant, altså er nøyaktighet viktig. Pulsmåler og alle andre funksjoner har jeg ingen bruk for. GLONASS-tillegget skal jo i prinsippet gi dobbel så god nøyaktighet, det er jo tilgang på ca dobbelt så mange satellitter totalt som kun GPS. Men ser av testen du linker til så kommer Garmin 235 omtrent like dårlig ut som Polar M400. Ser av testen at Samsung S3 (mobiltlf) kommer brukbart ut, har S6 selv og nøyaktigheten bør vel ikke være dårligere enn S3. Det vil jo i så fall si at å bruke mobiltlf vil gi mye bedre nøyaktighet enn de fleste klokker. Litt mer styr å ha en stor mobil med seg, men ikke umulig. Endret 26. oktober 2016 av FranzJosef Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hvis du er avhengig av å kjøpe fra GMAX sitt utvalg for å bruke fornøydgarantien ser jeg ikke noen alternativer som gir vesentlig bedring uten å gå mye opp i pris. Hvis du kan kjøpe fra andre ser jeg at det er mulig å få tak i Forerunner 620 til ikke så langt over 2000 kr. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2016 (endret) De har satt ned prisen på Forerunner 620 til 2279,- på GMAX her i Moss. Men den har ikke GLONASS, det er det bare 630 som har. Men ja, hvis en baserer seg kun på den test-lista så er Forerunner 620 en vesentlig forbedring. Alternativt bite i det sure eplet og legge Polar-klokka på Finn og bruke mobil-tlf for å begrense de unødige kostnadene. Endret 26. oktober 2016 av FranzJosef Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 (endret) Ikke bry deg om GLONASS. Som sagt så ser det ikke ut til at det har noen vesentlig betydning i praksis. Den teoretiske betydningen er uansett mye mindre enn en faktor to slik som du antydet. Det er riktig at - i hvert fall teoretisk sett - blir presisjonen bedre for hver satellitt som legges til, men forbedringen blir mindre og mindre for hver nye satellitt. Derfor er det kun i tilfeller med svært få GPS-satellitter tilgjengelig at GLONASS i det hele tatt har håp om å gi noe vesentlig ekstra. Når det gjelder telefon, så ville jeg ikke engang tenkt på den løsningen til orienteringsløp. Det kommer selvfølgelig litt an på hvilket nivå du løper på, men jeg tror ikke det hadde vært godt nytt for levetiden til min telefon i hvert fall... Og om S6 er like god, bedre eller dårligere enn S3 er det dessverre ikke trivielt å svare på; det må testes. Som jeg sa er klokken min, 910XT, bedre på gps-nøyaktighet enn oppfølgeren 920XT. Endret 26. oktober 2016 av -trygve Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 26. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2016 Angående GLONASS. Nå jobber jeg som landmåler og har lest en god del teori rundt satellittnavigasjon. Det er jo et absolutt minimum med 4 satellitter, men det er absolutt ikke sånn at straks man har oppnådd 4-5 satellitter så er det greit. Jo fler satellitter, jo mer nøyaktig er hovedregelen. Veldig forenklet skal man kunne regne en dobling av bedring/svekkelse ved antall satellitter. Det samme gjelder fravær/nærvær av GLONASS, faktisk enda litt bedre ved GLONASS/GPS siden systemene i utgangspunktet er satt opp litt forskjellig og har litt forskjellige baner. Så det er veldig rart om denne teorien er helt på jordet når det kommer til GPS-klokker, men det kan selvfølgelig være andre faktorer inne som at disse er sensitive for enkelte dårlige chipset el.l. Testen du henviste til er så vidt jeg kan se helt i særklasse hva angår grundighet o.l. Finner svært få tester i det hele tatt på dette. Ser ikke helt at det skal være så vanskelig med mobiltlf. Nå løper jeg på et lavt nivå, men ser heller ikke at det spiller så stor rolle. Ulempen ved å måtte ha med en så stor enhet er der i like stor grad så lenge man faktisk løper og ikke går. Tenkte på slike ting: http://heavy.com/tech/2015/04/top-best-samsung-galaxy-s6-armband-cases-edge-running-exercise/ . Vil si det er mye større ulempe i nattorientering med de som løper med egne batterivester o.l. for å kunne dra med seg de enorme batteriene og lyktene. Gjorde en test nå med Samsung S6 mobiltlf, fordelen den har er jo at den teoretisk skal dra inn mobilsignaler i nøyaktigheten for å forbedre den. Den skal altså også lese A-GPS og GLONASS. Wifi som skal bidra får en lite glede av i orientering. Resultatet vil jeg si var litt bedre enn Polar M400, på et strekk var den 15-20 meter ute av kurs, ellers holdt den seg stort sett innenfor 5-10 meter omtrent. Hva vil du anslå nøyaktigheten typisk ligger på når det gjelder din Garmin da? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Ser ikke helt at det skal være så vanskelig med mobiltlf. Nå løper jeg på et lavt nivå, men ser heller ikke at det spiller så stor rolle. Ulempen ved å måtte ha med en så stor enhet er der i like stor grad så lenge man faktisk løper og ikke går. Tenkte på slike ting: http://heavy.com/tech/2015/04/top-best-samsung-galaxy-s6-armband-cases-edge-running-exercise/ . Vil si det er mye større ulempe i nattorientering med de som løper med egne batterivester o.l. for å kunne dra med seg de enorme batteriene og lyktene.Jeg tenkte mer på telefonens ve og vel enn på ubehaget ved å ha den med. Hadde jeg løpt med den på en holder på armen tror jeg ikke den hadde overlevd sesongen. På ryggen hadde nok sjansen vært litt bedre. Gjorde en test nå med Samsung S6 mobiltlf, fordelen den har er jo at den teoretisk skal dra inn mobilsignaler i nøyaktigheten for å forbedre den. Den skal altså også lese A-GPS og GLONASS. Wifi som skal bidra får en lite glede av i orientering. Resultatet vil jeg si var litt bedre enn Polar M400, på et strekk var den 15-20 meter ute av kurs, ellers holdt den seg stort sett innenfor 5-10 meter omtrent.Ja, ekstra informasjon fra mobilsignaler skal i teorien kunne hjelpe til. Hvor mye det eventuelt utgjør i praksis aner jeg ikke. Hva vil du anslå nøyaktigheten typisk ligger på når det gjelder din Garmin da?Jeg har ikke gjort noen skikkelige tester, så det er vanskelig å tallfeste. På en intervalløkt finner jeg repeterbarhet innenfor ca 2% på 1000-metersintervaller. Punktnøyaktighet i skogen blir litt mer usystematisk anslag, men det ser ut til at <10m er typisk. Se f.eks. her: http://trygve.buanes.net/kart/show_map.php?user=trygve&map=922 for et spor. Dette sporet er justert til kartet ved å fiksere post 3, 8 og 12. I LiveLox jobber du vel alltid med georefererte kart, så da skal ingen slik justering være nødvendig. I QuickRoute er kartene ikke georeferert, så da må minst to punkter på sporet fikseres på kartet. Klokken oppgir selv som oftest 3-4 meter presisjon når forholdene ikke er alt for vanskelig, men jeg har ikke etterprøvd systematisk om dette anslaget stemmer. Lenke til kommentar
Rune60 Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Hvis du må bytte i dag så gå for Polar V800. Den er i helt i toppen på GPS-nøyaktighet ut i fra linken sitert over. (http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy Jeg har denne og er meget godt fornøyd. MEN du må vente til den gir klarsignal på at nok GPS-satellitter er registrert før du starter. Hvis ikke vil de første meterne ikke registreres på GPS. Men det skulle være ganske enkelt, når klokka er klar står det GPS OK i displayet. Det er mulig den kan finnes på tilbud nå for tiden da det er kommet en ny toppmodell, tror jeg. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 28. oktober 2016 Del Skrevet 28. oktober 2016 Problemet er at Polar V800 fremdeles koster over 3000 kr. Hvis pris ikke spiller noen rolle er selvfølgelig V800 et godt valg, men trådstarter antydet at han ikke ønsket å gå så mye opp i pris i forhold til de 1500 kr M400 kostet, så da mener jeg Forerunner 620 er et bedre forslag. Den koster nesten 1000 kr mindre enn V800 og har nesten like god gps-presisjon. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 30. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2016 Pris er selvfølgelig viktig. Er litt usikker på om jeg kan ha få glede av pulsmåler, da vil kanskje noe sånt som Garmin 620 bli en aktuell kandidat. Men jeg gjorde noe smart, på den testen kommer en gammel traver helt oppe på 3. plass, Garmin 205. Fant den til 200 kr på Finn. Prøver den. Fikk tilgodelapp på Polar-klokka så det løste seg sånn noenlunde. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 9. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2017 Har brukt Garmin Forerunner 205 noen mnd som altså er en veldig gammel modell, men som tilfeldigvis er helt i toppsjiktet av testede GPS-klokker på nøyaktighet. Problemet viser seg at det er ganske vanskelig å få Garmin Express til å oppdage at den er tilkoblet, før jul hadde jeg mange forsøk med restart av både klokke og PC før den til slutt gav etter og lot meg eksportere loggingen. Nå får jeg ingenting ut etter mye banning og mange forsøk. Finnes det annen programvare som vil lese Forerunner 205? Hvis ikke må jeg utpå markedet igjen og jeg ser at alternativene er fryktelig dyre. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 10. januar 2017 Del Skrevet 10. januar 2017 Prøv å laste ned Garmin Training Center. Såvidt jeg husker var det gjeldende programvare i 205-dagene. Ellers har jeg også lest 205-klokken inn i QuickRoute, men det er mulig at den brukte drivere fra garminprogram som allerede var installert på datamaskinen. QuickRoute er heller ikke noe naturlig valg med mindre du har planer om å bruke nettopp det programmet i analysen. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 2. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2017 Training Center forsøkte jeg faktisk å installere, men kommer ikke noe videre der. Når jeg avinstallerte hele greia og så la inn alt på nytt fungerte det igjen, men da var nok det midlertidig. Så da måtte jeg gi den opp og la den for salg, veldig synd. Kjøpte Garmin 310XT og 910XT, også to gamle travere med minimalt med tøvete ekstra funksjoner som beskjed om å reise deg for å aktivere deg osv. Litt dårligere nøyaktighet, men bedre enn de fleste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå