Gå til innhold

ICE stor fortetting av basestasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere av ICEs siter er markert flere ganger, ser det ut som.

 

Ja, som jeg nevte over ser ut som de har koordinater for hver sektor istedet for hver basestasjon.... Er en raporteringsfeil eller databasefeil vil jeg tro. Noen steder viser det tre 800/1800 stasjoner rett ved tre 800 stasjoner....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ser mange av lokalissasjonene i Trondheim er tidligere Tele 2 stasjoner. Regner med det samme er tilfellet i Oslo osv.

Hva som skjedde med Tele2 sitene er litt diffust for meg. Jeg tror de rakk å sette opp om lag 20 stk i Oslo før de ga seg. Den på lavblokka på Haugenstua står fortsatt urørt.

 

Hva skjedde egentlig med de gamle Teletopia/MTU sitene?

Lenke til kommentar

 

Ser mange av lokalissasjonene i Trondheim er tidligere Tele 2 stasjoner. Regner med det samme er tilfellet i Oslo osv.

Hva som skjedde med Tele2 sitene er litt diffust for meg. Jeg tror de rakk å sette opp om lag 20 stk i Oslo før de ga seg. Den på lavblokka på Haugenstua står fortsatt urørt.

 

Hva skjedde egentlig med de gamle Teletopia/MTU sitene?

 

Jeg er ganske sikker på at ICE har overtatt hele Tele2 nettet. De har aktivert en del av de gamle sitene men er i start fasen og vil utvide etterhvert fikk jeg beskjed om fra teknisk hos ICE. Jeg klaget på formye veksling mellom Telia og ICE nettet på de plassene jeg ferdes. De har en fiks som snart kommer i form av en simkort oppdatering som gjør at ikke telefonen søker så ofte etter ICE nettet. Jeg nevnte master de burde aktivere som hører til gamle tele2 nettet slik at jeg får bedre dekning og da fikk jeg svar at det ble nok bra etterhvert de hadde åpnet med dette nå også ville de utvide etterhvert. 

 

Jeg har ikke tilgang til hele artikkelen men den gir svar på hva som har skjedd med Tele2 nettet. 

http://www.insidetelecom.no/artikler/ice-kjoper-hele-tele2-nettet/164193

Lenke til kommentar

 

Ser mange av lokalissasjonene i Trondheim er tidligere Tele 2 stasjoner. Regner med det samme er tilfellet i Oslo osv.

Hva som skjedde med Tele2 sitene er litt diffust for meg. Jeg tror de rakk å sette opp om lag 20 stk i Oslo før de ga seg. Den på lavblokka på Haugenstua står fortsatt urørt.

 

Hva skjedde egentlig med de gamle Teletopia/MTU sitene?

 

 

Tom, det var langt langt over 20 Tele 2 stasjoner i Oslo. Langt over 100. Teletopia/MTU husker jeg bare noen siter fra, men vil tro alt er plukket ned siden de ikke betaler leie til huseier.... Men skal ikke se bort ifra att det finnes noen antenner igjen. Det finnes fortsatt NMT-450 antenner på master rundt omkring i landet, men neppe noe sted hvor en bygning er brukt som antennepunkt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg mente det første nettet, det som de bygde og forlot for mer enn ti år siden. Det står igjen noen ubrukte antenner flere steder. Nett nr 2, det som Network Norway begynte på i 2006, hadde som du sier, flere hundre siter i Oslo.

Lenke til kommentar

Jeg mente det første nettet, det som de bygde og forlot for mer enn ti år siden. Det står igjen noen ubrukte antenner flere steder. Nett nr 2, det som Network Norway begynte på i 2006, hadde som du sier, flere hundre siter i Oslo.

 

Aha, forstår. Du skulle tatt en tur med speilrefleks med bra zoom og dokumentert sitene før de forsvinner. Hvordan ser de nye ICE 800/1800 sitene ut?

Lenke til kommentar

Når ice aktiverer eget nett 100% så tror jeg vi kommer til å se større datapakker, men ikke nødvendigvis lavere pris på abonnementene for mobiltelefoni. Jeg tror alle operatørene har lært av Danmark og hva for agressiv konkurranse betyr. Er derfor dem serverer dårlige argumenter med at norge har vanskelig topografi, selv om vi får fri fart i dag. :p

Lenke til kommentar

Ja operatørene blør penger i Danmark men sikkert mange forbrukere som ikke sier nei takk til den gode konkurransen. Ice.net i Danmark tilbyr nå fri data for 150 kr per måned!

I Sverige tilbyr en operatør fri data til 299,-/mnd. Husker ikke navnet på denne. I Danmark er dem også i den kneipa at kundene får spotify, hbo og andre inkludert i sine frie abonnementer. Konklusjonen er at operatørene blir rene bitpipes og bundler inn ekstra tjenester for å kapre kunder. Vi ser denne tendensen her hjemme også, bare med mikroskopiske datapakker. Enn så lenge..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ja operatørene blør penger i Danmark men sikkert mange forbrukere som ikke sier nei takk til den gode konkurransen. Ice.net i Danmark tilbyr nå fri data for 150 kr per måned!

Ikke stirr deg blind på danske priser. Gå inn på linken nedenfor, så ser du en opratør som krever 75 kr per MB i USA. Det tilsvarer 90 norske kroner. Hos Chess koster samme vare 19 øre, dvs at dansken er ca 450 ganger så dyr!

 

http://www.ok.dk/privat/produkter/mobil/priser/udlandspriser

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg fikk akkurat svar fra Nkom angående ICE-siter som ser ut til å være tegnet inn flere ganger:

 

«Dersom en basestasjon er lokalisert på tak og ulike sektorer er montert på ulike stolper (for eksempel på ulike kanter av bygning) da har (min tiløyelse) hver mast har ulike koordinater i ICE sin database. Dette betyr at Finnsenderen ser to eller flere ulike basestasjoner, dvs. trekanter på kart.»

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ikke sett det noen andre steder, nei. Vet ikke hvorfor de gjør det i tunellen, men det hender at de tester "nye" frekvenser i lukkede rom. Telia tester jo 4G2100 nede ingen tunnel under Frognerparken.

Lenke til kommentar

Ikke sett det noen andre steder, nei. Vet ikke hvorfor de gjør det i tunellen, men det hender at de tester "nye" frekvenser i lukkede rom. Telia tester jo 4G2100 nede ingen tunnel under Frognerparken.

 

Og Telenor har testet LTE 900 i ett tettsted i Midt-Norge

 

Men en biltunell lekker jo ut i begge ender, så da kan man jo teste andre steder.... 

 

Det jeg tror er att de ikke vil bruke kapasiteten der. De 800 frekvensene som ville ha blitt benyttet i tunellen kan verken benyttes i umiddelbar nærhet på begge sider av tunellen. Siden man ikke trenger all verden til kapasitet inne i tunellen så kjører de 900. Just a guess....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...