Gå til innhold

ICE stor fortetting av basestasjoner

Anbefalte innlegg

Hmm, ryktes om at Ice.net har begynt å flytte utvalgte mobilkunder over til deres eget 4G-nett.
Noen med Ice.net som klarer å koble seg opp mot deres eget nett på mobil nå?

Regner med det bare går på de telefonene som har støtte for VoLTE, siden de kun har 4G-nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, ryktes om at Ice.net har begynt å flytte utvalgte mobilkunder over til deres eget 4G-nett.

Regner med det bare går på de telefonene som har støtte for VoLTE, siden de kun har 4G-nett.

Det ser slik ut ja, de skriver det selv til kunder som opplever problemer på Facebook-siden sin

post-13363-0-67025300-1484167485_thumb.jpg

Det er flere kunder som klager på veggen til Ice på Facebook at de enten har mistet dekningen helt eller at den kommer og går, så det virker å være litt oppstartproblemer.

Håper noen andre her på forumet har mer kunnskap om VoLTE-løsningen deres og kan gi oss en innføring og ellers om det er noen som har personlig erfaring med overgangen til det nye nettet.

Lenke til kommentar

At de åpner eget 4G nett betyr ikke at de har aktivert volte. Det går fint å ha eget 4G nett og roame på Telia for trandisjonell CS telefoni.

http://e24.no/digital/ice/mobilutfordreren-ice-paa-kundejakt-beklager-sommerens-troebbel/23783700

Det siste trinnet, som trolig vil skje neste år, er at man aktiverer 4G i Ice-nettet, slik at selskapet kan kjøre all datatrafikk fra kundene over eget nett.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Er det noen her som klarer å kople mobilen sin på ICEs nett?

Ja jeg klarer det helt fint. Den veksler automatisk heletiden mellom Telia og ICE
Så bra! Får du bare data på ICE, eller funker det med SMS også? Tale antar jeg er utelukket.
Lenke til kommentar

Er det noen her som klarer å kople mobilen sin på ICEs nett?

Ja jeg klarer det helt fint. Den veksler automatisk heletiden mellom Telia og ICE
Så bra! Får du bare data på ICE, eller funker det med SMS også? Tale antar jeg er utelukket.

Testet og sende en SMS nå og det gikk veldig bra over 4G nettet ser det ut som (kommer opp en r så raskt jeg er koblet på Telia.) Ja tale er uaktuelt ettersom de ikke har aktivert VoLTE ennå.

Lenke til kommentar

App hvis man har lyst til å "leke / nerde" litt: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wilysis.cellinfolite&hl=en

SMS over 4G krever ikke volte og har fungert hos Telenor og Telia så lenge de har hatt LTE aktivert tror jeg.

SMS over IP derimot er en innstilling som operatører kan velge å ta i bruk med volte, og spesielt ved vowifi (f.eks. med telefonen i Flight mode) slik jeg har forstått det.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Da er finnsenderen.no oppdatert i dag.... Ser ut som Ice communication Norge AS har gjort en aldri så liten feil der.... viser tre basestasjoner på samme sted over alt.... Så de har nok sendt inn koordinater for hver sektor.

Ser stor fortetting i Trondheim, 1800/800 i sentrum og 800 i utkanten. Mere fortetting i andre byer, men ikke fått studert så alt for mye enda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det ser ut som om de mener alvor. Dæven, kanskje på tide å porte? Hvis noen fra ICE leser dette, hva byr dere for å få over en kunde med 23 års fartstid fra Telia på laget?

Lenke til kommentar

Stor fortetting i antall basestasjoner i Fredrikstad også.

De jeg har funnet sender utelukkende på LTE 800.

Er vel bare snakk om tid før de åpner for VoLTE i sitt eget nett.

Så for morro skyld på Oslo, her er det mange basestasjoner på 800 og 1800. Fant noen som også sender på 450 i tillegg.

Lenke til kommentar

Så for morro skyld på Oslo, her er det mange basestasjoner på 800 og 1800. Fant noen som også sender på 450 i tillegg.

450 MHz var båndet Ice i lang tid brukte til å sende 3G standarden CDMA2000 på. Alle disse ble avskrudd i fjor sommer for senere å få en 4G LTE sender.

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant en sender med 450 MHZ i Fredrikstad hos ICE som bruker LTE. Mulig det også er en test. Ellers er det som tidligere sagt, kun 800 MHZ i Østfold. 1800 MHZ rundt Oslo S.

Min neste telefon skal ha "4G+" og støtte VoLTE sånn at jeg kan låse telefonen kun på LTE og luke ut UMTS/WCDMA/GSM/EDGE.

Så sier jeg det som Arnfinn Baksletten sa: "Ska æ liksom bare sitt i sofaen og ring?".

(Jeg håper Telenor skjønner den underliggende meldingen dem sender ut til kundene sine i den reklamen. Dem har skrytt hemningsløst over god dekning i mange år, men Arnfinn, han har ræva dekning og er avhengig av WIFI for å kunne ringe skikkelig, selv i det urbane strøket han bor i.) :p

PS: For å finne aktuell 450 MHZ sender med LTE i Fredrikstad, skriv inn 1664 i postnr på finnsenderen.no, så titter du ca. midt på skjermen litt mot venstre. BAM

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

ICE bruker foreløpig 450, 800 og 1800. De har en site i Oslo med alle tre frekvenser. Den ligger litt øst for Toys'r'us på Alnabru.

Lenke til kommentar

Min neste telefon skal ha "4G+" og støtte VoLTE sånn at jeg kan låse telefonen kun på LTE og luke ut UMTS/WCDMA/GSM/EDGE.

Hva med å sette den i flight mode og kun ha vowifi? :evil: 

Fra spøk til alvor så går det uansett relativt fort mot en ren datapakkeverden, hvis innkjøp av ny telefon inntreffer rundt 2018 vil en slik handling kanskje gi mening for flere (gitt at valget er gjort synlig for konsumenten). Strategien vil ikke fungere like godt ved roaming dog.

Lenke til kommentar

Nå fikler jeg med telefonen min og låser den til LTE uansett når den kun brukes til data. Den støtter ikke volte, men det er ok. Har aktivert mobilsvar.. :p

Om ice blir så bra som jeg håper på i år eller 2018, så porterer jeg glatt. Enn så lenge lever jeg godt med Hello. Sistnevnte støtter forresten volte og vowifi, på lik linje med telenor. Kilde er "hello sjefen" på facebook. Krever støttede telefonmodeller som hos telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...