anderlin Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 (endret) Jeg bruker SSH og rdesktop en del, og har både Windows XP og GNU/Linux på maskinen. Er det noen måte jeg via SSH på forhånd kan velge hvilket OS GRUB skal velge når jeg restarter? Det hadde vært gøy... Endret 28. november 2003 av anderlin Lenke til kommentar
xeon Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Ja, forsåvidt.. du kan sette hvem den skal boote som default.. default 0 betyr at den skal boote den som står som nummer 1 og default 1 betyr at den skal boote nummer 2 på listen.. altså.. tellingen begynner på 0.. Tror ikke det er så mange andre måter Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Synd, for da kommer jeg jo ikke fra XP til Linux... Men takk for svar! Jeg for prøve å se om jeg kan redigere grub.config fra Windows, men det er kanskje ikke helt trygt... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Sorry.. du må nok løfte på ræva se.. Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Synd, for da kommer jeg jo ikke fra XP til Linux... Men takk for svar! Jeg for prøve å se om jeg kan redigere grub.config fra Windows, men det er kanskje ikke helt trygt... Explore2fs kan lese ext2/3 partisjoner. En annen ting du kan gjøre er å legge grub.conf på en fat partisjon. (utestet, men det skal funke ) Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Synd, for da kommer jeg jo ikke fra XP til Linux... Men takk for svar! Jeg for prøve å se om jeg kan redigere grub.config fra Windows, men det er kanskje ikke helt trygt... Explore2fs kan lese ext2/3 partisjoner. En annen ting du kan gjøre er å legge grub.conf på en fat partisjon. (utestet, men det skal funke ) Men det vil vi vel ikke anbefale... Bedre aa gidde aa boote linux for aa fikse slike smaating Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 (endret) Jeg fikk til å lese ext3, men ikke til å endre på grub.config. Uansett står det jo der at jeg må kjøre Grub for at endringene skal tre i kraft. Det burde jeg jo egentlig tenkt meg... [anm.: Dette var altså feil, se lenger ned] Vel, jeg får klare meg uten denne funksjonaliteten. Så får jeg heller bestemme hvilket OS jeg skal bruke før jeg går fra maskinen. Endret 28. november 2003 av anderlin Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Trodde ikke du trengte å kjøre grub etter å ha fiksert på config fila. JEg bruker lilo og der må en gjøre det - men mener at en ikke trenger gjøre det i grub... Løsningen blir nok å ha grub.config på en fat partisjon eller bruke en anna bootloader(om du vil boote linux fra windows)... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Nei, du må ikke kjøre grub etter å ha endret configfilen Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Nei, du må ikke kjøre grub etter å ha endret configfilen Jeg har aldri gjort det..... - Skjer det automatisk i Gentoo da? Eller ga du feil informasjon Lenke til kommentar
xeon Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Nei, du må ikke kjøre grub etter å ha endret configfilen Jeg har aldri gjort det..... - Skjer det automatisk i Gentoo da? Eller ga du feil informasjon hmm... Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Dere har helt rett! Beklager feilinformasjonen. Grub trenger ikke å kjøres etter endringer i grub.conf. Forandringen jeg gjorde ble faktisk ikke lagret, så jeg må se gjennom skrivetilgangen i Explore2fs en gang til. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Nå som vi snakker om GRUB, er det noen som vet hvordan få satt nytt passord? Står en MD5-sum i grub.conf fila, men vet ikke hva jeg skal gjøre med den... (hvordan jeg lager ny) Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Nå som vi snakker om GRUB, er det noen som vet hvordan få satt nytt passord? Står en MD5-sum i grub.conf fila, men vet ikke hva jeg skal gjøre med den... (hvordan jeg lager ny) http://www.gnu.org/software/grub/manual/ht...b.html#Security Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå