Gå til innhold

Medienes (vestlige) svartmaling av Russiske militære kampanjer og glorifisering av egne militære kampanjer et tegn på propaganda?

17 stemmer

1. 1. Forskjellig beskrivelse av samme type situasjon, svartmaling mot glorifisering. Tegn på propaganda-aktivitet?

• Ja
      12
    • Nei
      4
    • Vet ikke/uklart
      1

Anbefalte innlegg

Russland klarer utmerket godt å svartmale seg selv med måten de holder på.

Men kan du utdype litt hvordan du mener Mosul-angrepet ble glorifisert men Aleppo svartmalt? Noen eksempler?

Jaha? Hva er forskjellen mellom det Russland holder på med og det den USA ledede "alliansen" holder på med i Mosul?

Ja, i forhold til Aleppo er fokuset i vestlige medier på drepte sivile og kampanjen blir svartmalt og målet blir kritisert. De fæle Syriske myndighetene og fæle Russland.

I forhold til Mosul glorifiseres den militære kampanjen, mens sivile døde ikke blir nevnt, mens selve kampanjen og målet til kampanjen blir glorifisert. De fantastiske Irakere, flotte Amerikanere og supre Kurdere.

Litt merkelig tatt i betraktning at målene sies å være de samme, at kampanjene er forholdsvis like (ikke teknisk sett) og de praktiske implikasjonene er veldig like.

Det er stor fokus på blant annet sivile skjold og antall drepte i Mosul:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/is/cnn-is-har-drept-284-sivile-i-mosul/a/23827296/

Det som er merkelig er at du ikke klarer å svare konkret på det jeg spør om. Det blir bare tåkeprat og gjentakelser av tidligere vage påstander.

Du spør aldri om noe konkret, så det er ikke noe å svare på.

Jeg gidder ikke spille en lek der du forventer jeg skal svare det du vil høre, og troller hvis svaret ikke er som forventet. Diskusjoner handler ikke bare om å være konkret, det handler om å se ting som helhet og overordnet også.

Jeg gidder ikke og har ikke tid til å være ditt encyclopedia, så hvis du vil ha kilder får du søke det selv.

Du siterer at jeg spør deg om noe konkret, nemlig om du kan utdype hvordan Mosul ble glorifisert men Aleppo svartmalt. Jeg kom til og med med et eksempel på det motsatte.

Din reaksjon er å stikke av med halen mellom beina. Og det skjønner jeg godt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samtidig prøver palestinske myndigheter alt de kan å få så mange sivile som mulig drept på begge sider. Dreper de jøder jubler de, og drepes deres egne så kan de bruke det i propagandaen mot jødene.

Men dette er jo akkurat det samme med terroristene i øst-Aleppo. De dreper så mange sivile i Vest Aleppo de bare kan, og når det blir slått tilbake bruker de det til propaganda.

Her i slutten av juli klarte de å drepe 28 sivile i løpet av 24 timer :

"At least 28 civilians have been killed in shelling fired by Syrian rebels over the last 24 hours in south-western districts of the country’s besieged capital Aleppo, a monitor has said."

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/syria-rebel-shelling-kills-28-civilians-in-aleppo-a7167321.html

Til sammenligning ble det drept seks israelske sivile i krigen 2014 ( Israel mot Hamas ).

.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...