DJViking Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 (endret) Jeg kjøpte meg en MarQuant DVI-D 2.0m kabel fra Jula til 199kr. Trengte en litt lenger kabel enn den som fulgte med skjermen. Bildet var uskarpt og tekst kornete på skjermen (27" 1440p), men var helt fint på den andre skjermen (24" 1080p). Hadde jeg kjøpt feil kabel, eller bare en kabel av dårlig kvalitet? Endret 22. oktober 2016 av DJViking Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 SIden du ikke nevner det eksplisitt må jeg spørre om du bytter oppløsning når du bytter skjerm? For 1080 blir uskarpt på en 1440 skjerm. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 22. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2016 (endret) SIden du ikke nevner det eksplisitt må jeg spørre om du bytter oppløsning når du bytter skjerm? For 1080 blir uskarpt på en 1440 skjerm. Jeg bytter ikkje skjerm. Jeg har to skjermer tilkoblet, en 27" 1440p og en 24" 1080p. Tekst ble uskarp på den 27" skjermen, men ikke den 24". Byttet kabel tilbake den til gamle som fulgte med skjermen og tekst ble skarpt igjen. Endret 22. oktober 2016 av DJViking Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 (endret) Har du manuelt sjekket at den spytter ut 60hz (f.eks), og ikke interlaced eller noe f-skap? Har sett et par sjeldne tilfeller av at den ikke har satt seg riktig automatisk. Endret 22. oktober 2016 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 (endret) DVI kabel kan ikke gi dårligere bilde, det er en digital kabel, ikke analog. Det kan dog være termineringen på kabelen, men meget tvilsomt, får du bilde så kommer det digitale signalet frem 100% inntakt og problemet må være noe annet. Endret 22. oktober 2016 av Hårek Fjernet stor og unødig sitering Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Det er for bastant å si at digital kabel ikke kan gi dårlig bilde. De kan nok det. Det er uvanlig at slikt skjer, men er vanskelig å konkludere anderledes enn at kabelen har for dårlig kvalitet på høye frekvenser. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 22. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2016 Når jeg fikk bra bilde med kabelen som fulgte med skjermen måtte jeg konkludere med at kabelen jeg kjøpte i dag var enten feil eller dårlig. Tenkte først det kanskje var en sånn Single Link DVI-D og dem tror jeg ikke støtter høyere oppløsning enn 1920x1200, mens jeg har 2560x1440. Ettersom kabelen hadde alle pins så antok jeg det var en Dual Link. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Jeg tipper kabelen "mister" noe av signalet, fordi den ikke følger spesifikasjonene godt nok til å levere 1440p. Lever den tilbake og gå for en litt dyrere kabel for å se om det hjelper. Edit: Kan også være som nevnt at kabelen du har kjøpt ikke støtter dual-link. Enten er det ikke kobling på alle pinnene; eller så holder ikke kabelen høy nok kvalitet til å håndtere dual-link. Derfor dual link har kortere maks-lengde (2 meter skal være godt innafor uansett). Endret 27. oktober 2016 av TGB Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Du får ikke full bitrate på HDMI over 3 meter f.eks, over 3 meter går bitraten ned. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Du får ikke full bitrate på HDMI over 3 meter f.eks, over 3 meter går bitraten ned. det tror jeg ingenting på. enten kommer signalet fram eller så kommer det ikke fram, det er ikke et analogt signal vi snakker om, det er digital kode som er 1'r og 0'r. med mindre du har ekstremt lang kabel så kommer signalet fint fram hvis termineringen er bra nok. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Bare fordi det er et digitalt signal så betyr ikke det at man får signal eller ikke. Støy kan forekomme, akkurat som på analoge signaler. Resultatet blir annerledes, da bits vil kunne bli tolket feil. En måte å komme rundt det er å senke bitraten. Et fint eksempel på dette er mobilsamtaler. Dette er digitalt, men hvem har ikke hørt at det er dårlig signal? For å være mer ontopic så kan jeg si at det TS opplever samsvarer det som skjedde med meg da jeg brukte en single link på 1440p. Interessant nok så lånte jeg den av en kar som også hadde en 1440p skjerm, men som fikk helt fint bilde. Han hadde osx+amd mens jeg hadde win+nvidia så er nok noe der også. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 ... det er ikke et analogt signal vi snakker om, det er digital kode som er 1'r og 0'r. Tøv. Hvilke fysiske egenskaper har disse "1'r og 0'r" dine? Det er nok slik at det brukes de fysiske størrelsene spenning, strøm, tid, frekvens og fase for å sende signaler i en kabel, uansett. Dette er analoge størrelser som påvirkes av motstand, indukstans, kapasitet, og elektriske felt. HDMI Myths and Misconceptions: "Because HDMI is a digital signal, it doesn't degrade when run over a long distance like an analog signal does, because it's just ones and zeros." Yikes! Not true at all. Litt lesestoff for å forstå hva problemet er (HDMI og DVI er stort sett det samme): http://www.bluejeanscable.com/articles/whats-the-matter-with-hdmi.htm Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 ... det er ikke et analogt signal vi snakker om, det er digital kode som er 1'r og 0'r. Tøv. Hvilke fysiske egenskaper har disse "1'r og 0'r" dine? Det er nok slik at det brukes de fysiske størrelsene spenning, strøm, tid, frekvens og fase for å sende signaler i en kabel, uansett. Dette er analoge størrelser som påvirkes av motstand, indukstans, kapasitet, og elektriske felt. HDMI Myths and Misconceptions: "Because HDMI is a digital signal, it doesn't degrade when run over a long distance like an analog signal does, because it's just ones and zeros." Yikes! Not true at all. Litt lesestoff for å forstå hva problemet er (HDMI og DVI er stort sett det samme): http://www.bluejeanscable.com/articles/whats-the-matter-with-hdmi.htm og så bruker du kilde fra et firma som selger kabler, det har virkelig mye troverdighet og lite bias. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Fysikken bak er jo uavhengig av kommersielle interesser. Men du svarte ikke på spørsmålet. Kan du vise noen troverdige argumenter? Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Du får ikke full bitrate på HDMI over 3 meter f.eks, over 3 meter går bitraten ned.det tror jeg ingenting på. enten kommer signalet fram eller så kommer det ikke fram, det er ikke et analogt signal vi snakker om, det er digital kode som er 1'r og 0'r. med mindre du har ekstremt lang kabel så kommer signalet fint fram hvis termineringen er bra nok. Jeg snakker fra personlig erfaring. Har hjemmekino og måtte flytte receiveren min vekk fra TV-benken av diverse grunner. Kjøpte da noen 5 meter lange HDMI kabler, det var flere forskjeller, av og til ville ikke noe fungere i det hele tatt via HDMI, men når det fungerte så var der ingen ARC. Byttet kort tilbake til en billig 3 meter HDMI kabel og voilà, der hadde jeg ARC! Så det er helt klart at digitale signaler er utsatt for støy og ulemper over lengre strekk. Med HDMI 2.0a så er maks bitrate på 27 Gb/s, det er en del og det skal ikke så alt for mye til før signalet svekkes. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Du får ikke full bitrate på HDMI over 3 meter f.eks, over 3 meter går bitraten ned.det tror jeg ingenting på. enten kommer signalet fram eller så kommer det ikke fram, det er ikke et analogt signal vi snakker om, det er digital kode som er 1'r og 0'r. med mindre du har ekstremt lang kabel så kommer signalet fint fram hvis termineringen er bra nok. Jeg snakker fra personlig erfaring. Har hjemmekino og måtte flytte receiveren min vekk fra TV-benken av diverse grunner. Kjøpte da noen 5 meter lange HDMI kabler, det var flere forskjeller, av og til ville ikke noe fungere i det hele tatt via HDMI, men når det fungerte så var der ingen ARC. Byttet kort tilbake til en billig 3 meter HDMI kabel og voilà, der hadde jeg ARC! Så det er helt klart at digitale signaler er utsatt for støy og ulemper over lengre strekk. Med HDMI 2.0a så er maks bitrate på 27 Gb/s, det er en del og det skal ikke så alt for mye til før signalet svekkes. jeg brukte 10 meter hdmi og det var av den første versjonen og det fungerte perfekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå