Gå til innhold

Spaghettibrua tåler en last på hele 98 kilo. Det sender ingeniørstudentene til VM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil anta at litt kunnskap om Pasta deig kan være greit. all deig, også brød deig, må bli knadd i minimum 15 minutter for å oppnå en tilstrekkelig blanding. Da får en også en forbedring i styrke og elastisitet. Jeg vil tro at en pasta deig, hvor en velger pasta mel med lengre kjede lengde vil ha en fordel. Da vil Pasta deigen bli sterkere. I teorien kunne man ha beregnet om en mix av 2 ulike Pasta mel kunne gitt en forbedring i styrke. Et mel med veldig lange kjeder og et med kortere. Grunnen til at en ville mikset, er for å kunne få bedre miksing av deigen (ellers så ville nok viskositeten på deigen blitt urimelig høy ) En kunne også sett på eggehvite stoffene. Kan en bruke eggehvite stoffer med lengre kjeder ? Med bedre "lime-egenskaper" ? Er andre tilsetninger lov ? I en vanlig pasta deig bruker en jo litt oliven olje, valg av olje kan jo ha betydning, det vil også eventuelle krydder (om slikt er lov da..) De har en egen mat forsknings avdeling ved Oxford University. Der kan en finne en PhD avhandling om deig, og hvordan den kan bli knadd for å oppnå best mulig egenskaper. Jeg antar at de sikkert har litt om pasta også. Hvordan Pastaen blir tørket vil vel også påvirke styrken vil jeg tro. For Ingeniører er nok dette utrolig artig. Det er nok også veldig lære rikt. Veldig bra tiltak..

PS: Et tips, se om en kan finne et pasta mel med en gluten index i området 87-89 %. Det vil gi pasta med en sprø, men meget høy mekanisk "strekk" styrke. Høyt protein innhold er også bra, med tanke på styrke. Å påføre mer "arbeid" i mikse prosessen vil også kunne forbedre styrken på pastaen. Glutenin, er en type gluten som har en molekyl vekt på over 100 millioner, og et enkelt gluten som påvirker styrken mye. En annen faktor er tørking av pastaen. Pasta blir tørket med ulike temperaturer og tid. Pasta som er tørket med 100 grader og lang tid, har høyest styrke. Så å ta tørket pasta, og så tørke den litt til, vil senke vann innholdet og en kan glatte ut porer og feil i overflaten. Hvor fersk den er, betyr også en del. Jeg håper jeg har gitt litt input, slik at pasta konstruktører kanskje vil vurdere kvaliteten på pasta som en lager, eller kjøper. Å etter tørke "kjøpe-pasta" kan hjelpe. Å mixe egen durum pasta, med høyt protein innhold kan også gi en fordel. Resten er vel avhengig av design på brua. hilsen en som leste seg litt for mye opp på mat kjemi en gang i tiden. Har glemt litt, men informasjonen er vel tilgjengelig på nett.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror man må benytte seg av spagetti rør.

Når fikk man spaghetti i rørutformelse?

I Danmark har vi så lenge jeg kan huske kunnet kjøpe makaroni i spaghetti-lengde (og i like rett utforming). Men helt presis når dette oppsto, vet jeg ikke. :-)

Lenke til kommentar

For å fortsette begrepspirket ;)

Ikke noe som heter spagettirør, det heter i så fall pastarør. Spagetti er én spesifikk pastavariant.

Den største rørvarianten er Canneloni og så har man Ziti som er lange tynne rør, er vel noe tykkere vegger i en Maccheroncini (lange makaronirør). Øvrige rørvarianter er stort sett korte typer som Penne.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du buke alle typer bør du kunne lage din egen, dette gir fordeler i at du kan lage H bjelke pasta for stive deler og strekstagg pasta med ulik deig.

Opplagt ikke lov å blande inn annet en mel og egg.

De aller fleste pasta-sorter man får i butikken er helt uten egg. Kun mel og vann.

Vannet tørkes vekk etter pastaen er formet, så innholdet  man kan lese på pakken er som oftest: "Inneholder 100% durumhvete"

Pasta med egg har langt kortere holdbarhet, og en litt spesiell smak.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som de ser liknar den i utforming, men her er det mykje tettare mellom staga. Med tanke på kor lite duktilt (sprøtt) spaghetti er, er det nok utbøyingskriteriet som vert styrande her.

Ved første øyekast ser det ut som at de har brukt lengre spaghetti enn de Nordmennene ovenfor her. De har derfor sluppet å lime halvveis på de spaghettiene som går inn mot midten(spart vekt).

Lenke til kommentar

Det er blitt vanskeligere og vanskeligere å få tak i en så fargerik eggeplomme som vist på video  :hm:

Har det? Eggeplommene man får i butikken i dag er knallgule, mye gulere enn vi hadde på den lille høneflokken vi hadde på gården.

AtW

Ja det har det.

De klarer ikke å måle seg med fargen på egg jeg selv har klart å få ut av høner  :dribble:

Gress (ikke nødvendigvis slik Bård Tufte J. og gjengen siktet til, men det hadde sikkert funket det også), Rekeskall, Mais.

Då får du en sinnsyk sterk farge. Om du liker sinnsykt fargerike egg, vel og merke  :)

Eggene i video er hakket sterkere i farge enn hva man får kjøpt i vanlig dagligvarehandel fra kjedene. Nå har jeg ikke nødvendigvis kjøpt alle typer egg som finnes over disk da. Men likevel, jeg tror jeg har rett. Men, jeg kan selvfølgelig ta feil, at noen egg kan matche.

Eggene jeg fikk fram var sterkere i farge enn på video  :love:

Fargen minnet litt om dette:

(åh, nå får jeg i øyeblikket ikke etteropplastet bilde i Chrome - argh)

Screenshot var et utsnitt av nedre venstre hjørne av stillbilde til video litt opp i tråden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...