Gå til innhold

Nettsider tilbake etter hackerangrep. Også regjeringen.no ble rammet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er ganske bra at det beste angrepet man har lykkes mot infrastrukturen er 11 timer med ustabilitet (for min del var det kun 20 minutter, hvor jeg bare fikk sett de første minuttene av Black Mirror før jeg måtte ta en liten pause). Dette sett opp mot hvor lite som skal til før annen infrastruktur er nede, er det rimelig imponerende. Dette viser at man i vesentlig grad har lykkes med å implementere en sikkerhet som står i forhold til hvor viktig internett har blitt.

Lenke til kommentar

Viser hvor sårbare vi er. Noen kan hacke selvkjørende biler og skape trafikkaos og eller ulykker. Eller ødelegge for bankene. Ha alltid nok penger på brukskontoen og overfør for eksempel litt hver helg.

Å få en nettside til å bli treg eller slutte å svare er IT-verdenens svar på noen som spraymaler skilter i virkeligheten.

Ikke akkuratt sårbart, utfordrende eller skadelig. - Mest irriterende.

Lenke til kommentar

"Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) opplyste til NTB fredag kveld at enkelte ikke kom inn på regjeringen.no på grunn av angrepet i USA."

Ingen som forundrer\irriterer seg over at regjeringen.NO stiller LIVET SITT til disposisjon for regjeringen.US ?

Du mener vi skulle hatt offentlig administrerte DNS servere?

Lenke til kommentar

Dette er rotserverne, som det altså finnes 13 av, og som er særdeles godt sikret, både teknisk og fysisk, ettersom et vellykket angrep på disse effektivt ville tatt ned hele DNS systemet, og gjøre at ingen domener virket lengre.

DNS systemet består dog av langt mer enn de 13 rotserverne, og er en distribuert database hvor nodene er tusenvis av navneservere rundt om i verden, og de fleste registrarer har sine egne osv, mens oppslag skjer mot rotserverne.

DYN, som var under angrep, drifter ikke en rotserver, men en dynamisk navneserver (DDNS/DynDNS).

At enkelte norske sider ikke var tilgjengelige, bør ikke skyldes annet enn at den siden laster inn noe fra en CDN eller lignende som er koblet til DYN, og som var nede.

Lenke til kommentar

Dette er rotserverne, som det altså finnes 13 av, og som er særdeles godt sikret, både teknisk og fysisk, ettersom et vellykket angrep på disse effektivt ville tatt ned hele DNS systemet, og gjøre at ingen domener virket lengre.

DNS systemet består dog av langt mer enn de 13 rotserverne, og er en distribuert database hvor nodene er tusenvis av navneservere rundt om i verden, og de fleste registrarer har sine egne osv, mens oppslag skjer mot rotserverne.

DYN, som var under angrep, drifter ikke en rotserver, men en dynamisk navneserver (DDNS/DynDNS).

At enkelte norske sider ikke var tilgjengelige, bør ikke skyldes annet enn at den siden laster inn noe fra en CDN eller lignende som er koblet til DYN, og som var nede.

Poenget var "offentlig" administrerte DNS'er ikke er så teit som "Oslo" tilsynelatende ga inntrykk av.

Lenke til kommentar

"Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) opplyste til NTB fredag kveld at enkelte ikke kom inn på regjeringen.no på grunn av angrepet i USA."

Ingen som forundrer\irriterer seg over at regjeringen.NO stiller LIVET SITT til disposisjon for regjeringen.US ?

Jeg irriterer meg mer over at NSM følte at de møtte påpeke at regjeringen.no var nede. Hvem f bryr seg om regjeringen.no? Noen av de største tjenestene i verden var nede, tjenester som over halve norge bruker hver eneste dag. Også påpeker NSM at regjeringen.no er nede, en side som et fåtall av norges befolkning vett at eksisterer? Jeg gjentar meg selv. Hvem f bryr seg om regjeringen.no?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...