KristofferIversen Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Vurderer å starte enkeltmannsforetak, men lurer på om det har noe for seg. Jobber offshore i turnus, så det vil være ved siden av jobben offshore. Virksomheten vil være innenfor personellutleie, vaktmestertjenester og transport. Jeg eier en leilighet som jeg leier ut, og betaler leie til samboer på huset hun eier, kan jeg her få utgiftsført noe, eller alt, jeg betaler i husleie til henne? Som kontor og lagerplass? Må jeg ha regnskapsfører? Hvordan er det med innkjøpt utstyr til virksomheten? Snøfresere, plenklippere etc? 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 (endret) Det lønner seg å lese på Altinn først https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/ Så kan du stille mer spesifike spørsmål senere. Angående husleie så kan du føre en del av det som leie av kontor, men fører du hele husleien så får du brått trøbbel da bedriften i utgangspunktet ikke skal betale for den private boligen din. Du kan føre opp strømutgifter også, for eksempel det en PC koster pr år. Vær veldig forsiktig på de punktene bare, kjipern å få staten etter seg fordi du førte opp noen få tusenlapper for mye. Edit; Regnskapsfører er ikke nødvendig/ påkrevd, men det er alltid anbefalt at noen med peiling hjelper deg hvertfall i starten. Endret 22. oktober 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå