Gå til innhold

Her er Tesla-utfordreren fra selskapets tidligere sjefsingeniør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lucid... Det første jeg tenkte var Lucifer...

Denne kampen om mest motoreffekt er bare tull. I praksis fungerer dette kun som penisforlengere.

Det hadde vært mye bedre om kampen har stått om rekkevidde og nok motoreffekt.

Det er svært mange som aldri vil være i stand til å håndtere biler med så stor effekt. Det er potensielle dødsfeller og drapsvåpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem er denne sjefsingeniøren og hvorfor forlot han Tesla? Jeg går ut i fra at han forlot av egen vilje og hadde andre ideer han ønsket å realisere. Var det andre tekniske løsninger eller klasse han ønsket eller en annen fokus på økonomi eller noe annet? Hvis vi får litt innsikt i denne personen og grunnene has så kan vi få en pekepinn på hvilken retning Atieva vil dra utviklingen.

Lenke til kommentar

 

Ser at de har brukt samme såpekoppdesigner som Tesla.

Ellers så er det mulig at begge skjønner hvor viktig aerodynamikken er for rekkevidde og at aerodynamikk og design henger nøye sammen.

Utgangspunktet for perfekt aerodynamikk er en fallende vanndråpe. Mye spennende du kan gjøre designmessig mellom vanndråpen og såpekoppen.

Lenke til kommentar

 

 

Ser at de har brukt samme såpekoppdesigner som Tesla.

Ellers så er det mulig at begge skjønner hvor viktig aerodynamikken er for rekkevidde og at aerodynamikk og design henger nøye sammen.

 

Utgangspunktet for perfekt aerodynamikk er en fallende vanndråpe. Mye spennende du kan gjøre designmessig mellom vanndråpen og såpekoppen.

 

Joda, men legg inn litt flere forutsetninger i samme slengen: 4 hjul, aerodynamisk bakkeeffekt, meningsfull hodeplass og fotplass i baksetet, bedre utnyttelse av bredden bak og i hodehøyde og fothøyde fremme, god aerodynamikk også når det er sidevind, lang nok kræsjsone foran forsetene, unngå at "magen" subber nedi, vindusareal vs stolper og strukturstyrke osv. Litt avhengig av hvordan man prioriterer de ulike faktorene så begynner det å ligne ganske mye på ulike varianter av såpebokser, eller moderne biler om du vil. Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Ser at de har brukt samme såpekoppdesigner som Tesla.

Ellers så er det mulig at begge skjønner hvor viktig aerodynamikken er for rekkevidde og at aerodynamikk og design henger nøye sammen.
Utgangspunktet for perfekt aerodynamikk er en fallende vanndråpe. Mye spennende du kan gjøre designmessig mellom vanndråpen og såpekoppen.

En fallende vanndråpe er rund. ;)

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar

 

 

 

Ser at de har brukt samme såpekoppdesigner som Tesla.

Ellers så er det mulig at begge skjønner hvor viktig aerodynamikken er for rekkevidde og at aerodynamikk og design henger nøye sammen.
Utgangspunktet for perfekt aerodynamikk er en fallende vanndråpe. Mye spennende du kan gjøre designmessig mellom vanndråpen og såpekoppen.

En fallende vanndråpe er rund. ;)

Den er vel strengt tatt nok så flat under og oval over?

Lenke til kommentar

Hvem er denne sjefsingeniøren og hvorfor forlot han Tesla? Jeg går ut i fra at han forlot av egen vilje og hadde andre ideer han ønsket å realisere. Var det andre tekniske løsninger eller klasse han ønsket eller en annen fokus på økonomi eller noe annet? Hvis vi får litt innsikt i denne personen og grunnene has så kan vi få en pekepinn på hvilken retning Atieva vil dra utviklingen.

Han heter Peter Rawlinson, og forlot Tesla allerede før Model S kom på markedet. Mulig han fikk fyken. Det spiller ikke så stor rolle nå.

 

https://forums.tesla.com/forum/forums/peter-rawlinson-and-nick-sampson-leave-tesla

Lenke til kommentar

Tesla får altså enda en konkurrent, som med fresh design garantert vil selge bedre enn Teslas aldrende Modell S. I markedet for dyre biler er det ekstremt viktig å ha nye modeller.

 

Uansett tror jeg ikke noen av disse småprodusentene vil overleve lenge når VAG, BMW og MB kommer med sine elektriske toppmodeller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Compared to the Schlörwagen, a German experimental vehicle from 1939, the Prius is a brick. The hybrid has a drag coefficient (a measure of how efficiently it moves through air) of 0.25, which puts it ahead of the Nissan Leaf and Chevrolet Volt but behind the Tesla Model S and Mercedes-Benz CLA dieselThe Schlörwagen crushes them all, clocking in at an incredible 0.15

B6nlGAJ.jpg

Kilde:
https://www.wired.com/2014/09/german-aerodynamic/#slide-1

The 0.15 drag coefficient is beaten only by modern designs of less practical cars like the General Motors EV1 and Volkswagen XL1.
XL1 er vel tilnærmet perfekt i dagens design.
lead5-2014-volkswagen-xl1-fd.jpg

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla får altså enda en konkurrent, som med fresh design garantert vil selge bedre enn Teslas aldrende Modell S.

Det kan du seie sikkert utan å vite pris eller spesifikasjonar, når bilen kan leverast eller om dei har tenkt å byggje ut eit tilsvarande ladenettverk? Skal vi sjekke om eit års tid kven som sel best?

 

Tesla er oppe i ein produksjon på ca 100.000 bilar i året (Model S + X). Er du verkeleg so sikker på at Lucid Motors kjem opp i same produksjonstakt når dei ikkje har so mykje som ein fabrikk endå?

 

I markedet for dyre biler er det ekstremt viktig å ha nye modeller.

Tesla fornyar Model S eit par gonger i året. Tidlegare i år lanserte dei P100D. For nokre dagar sidan lanserte Tesla at framtidige bilar vil ha sensorane som trengst for full autonomi. For meg verkar det som om denne bilen er utklassert før han er lansert, men det er sjølvsagt ikkje mogeleg å vite før dei presenterer produktet.

 

Uansett tror jeg ikke noen av disse småprodusentene vil overleve lenge når VAG, BMW og MB kommer med sine elektriske toppmodeller.

 

Vi får sjå i 2020. Tesla er ikkje ein liten produsent lenger. Volvo har til dømes berre ein modell (XC60) som sel betre enn Tesla Model S. I tillegg ligg Tesla langt føre konkurrentane teknologisk. Tesla Model S sel allereie betre enn bensin-toppmodellane til desse selskapa, og eg trur ikkje det vil endre seg mykje om desse toppmodellane vert elektriske i staden. Artig at du for ein gong skuld vedgår at elektriske bilar er overlegne eksosbilar forresten, sidan du reknar med at elektriske toppmodellar vil selje betre enn dei på bensin.
Lenke til kommentar

Compared to the Schlörwagen, a German experimental vehicle from 1939, the Prius is a brick. The hybrid has a drag coefficient (a measure of how efficiently it moves through air) of 0.25, which puts it ahead of the Nissan Leaf and Chevrolet Volt but behind the Tesla Model S and Mercedes-Benz CLA dieselThe Schlörwagen crushes them all, clocking in at an incredible 0.15

https://youtu.be/JRfb2-tyRyg

B6nlGAJ.jpg

Kilde:

https://www.wired.com/2014/09/german-aerodynamic/#slide-1

 

The 0.15 drag coefficient is beaten only by modern designs of less practical cars like the General Motors EV1 and Volkswagen XL1.

XL1 er vel tilnærmet perfekt i dagens design.

lead5-2014-volkswagen-xl1-fd.jpg

 

Der har du vanndråpen!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lucid... Det første jeg tenkte var Lucifer...

Denne kampen om mest motoreffekt er bare tull. I praksis fungerer dette kun som penisforlengere.

Det hadde vært mye bedre om kampen har stått om rekkevidde og nok motoreffekt.

Det er svært mange som aldri vil være i stand til å håndtere biler med så stor effekt. Det er potensielle dødsfeller og drapsvåpen.

 

Ergo mener du at vi bør forby biler med mye krefter? ...eller bare elbiler?

 

Noen tror jo at den Gud gir penger gir han også vett. Dermed blir "billige" elbiler med masse krefter farlig fordi vanlig folk kan jo ikke kjøre disse. Temmelig tullete, når man tenker seg om, ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...