Gå til innhold

Kraftig fartsøkning i norske mobilnett

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange Apple-brukere får ikke så mye glede av dette, egentlig. Farten var for det meste god nok fra før, økningen merkes ikke direkte. Men det den merkes på, er at datapakken brukes opp svimlende fort. Apple (antar jeg) har nemlig bestemt at iPhone og iPad skal bruke all tilgjengelig båndbredde. Sender du en snap, så bestemmes oppløsningen etter båndbredden, selv om det overhodet ikke er mulig å se forskjell på skjermen. Større båndbredde betyr med andre ord at du kan sende og motta færre snaper enn før, ikke flere. Det stikk motsatte av det man skulle tro.

Lenke til kommentar

Mange Apple-brukere får ikke så mye glede av dette, egentlig. Farten var for det meste god nok fra før, økningen merkes ikke direkte. Men det den merkes på, er at datapakken brukes opp svimlende fort. Apple (antar jeg) har nemlig bestemt at iPhone og iPad skal bruke all tilgjengelig båndbredde. Sender du en snap, så bestemmes oppløsningen etter båndbredden, selv om det overhodet ikke er mulig å se forskjell på skjermen. Større båndbredde betyr med andre ord at du kan sende og motta færre snaper enn før, ikke flere. Det stikk motsatte av det man skulle tro.

Har du noen kilder på dette? Snapchat er ikke akkurat kjent for å ta ukomprimerte bilder/video. Android-appen er jo en katastrofe på området og tar bl.a. bilde av forhåndsvisningen til kameraet i skjermens oppløsning.

Lenke til kommentar

Det er ingen ting som er mer irriterende enn å få full nedlastingshastighet når man ser på Netflix med mobilen.

Hvorfor i all verden skulle noen ønske å bruke opp hele datatrafikken i abonnementet på å se en film i full HD på en 5" skjerm? Alternativet er å se 5-10 ganger så mange filmer i lav oppløsning - som uansett ikke er så lav kvalitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da gjelder det bare å bli kvitt de skyhøye prisene som dominerer blant leverandørene i norge på data. Ser at danskene får 6GB til 79 og 12GB til 99 pr. mnd. Er en del i Tyrkia og der får jeg 15GB til ca. 80 kroner. Er sikker på at vi snart får et mer fornuftig prisnivå også på data.

Her handler det vel mye om topologi og befolkningstetthet. Det er langt billigere å dekke et flatt land som Danmark med god LTE-dekning enn et kupert land med høy befolkningsspredning som Norge. Det koster penger.

Det er ingen ting som er mer irriterende enn å få full nedlastingshastighet når man ser på Netflix med mobilen.

Hvorfor i all verden skulle noen ønske å bruke opp hele datatrafikken i abonnementet på å se en film i full HD på en 5" skjerm? Alternativet er å se 5-10 ganger så mange filmer i lav oppløsning - som uansett ikke er så lav kvalitet.

Det må da være en innstilling for dette i Netflix-appen? Spotify har i hvert fall en slik innstilling der man kan velge hvilken kvalitet man ønsker på mobilt nett.

Personlig foretrekker jeg å få god hastighet når jeg først skal laste ned noe over mobilnett, dog skjønner jeg at det kan være problematisk for noen at medie-avspilling skalerer seg etter tilgjengelig båndbredde og dermed bruker opp datakvotene fortere. De aller fleste slike applikasjoner har begrensning der man kan stille inn kvaliteten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette har vel veldig lite med Apple å gjøre men med applikasjonene. Streaming apper (NRK, Netflix, TV2, Youtube, +++), både på Android og Apple IOS baserer sin oppløsning på hvilken hastighet nettverket rapporter tilbake. Dersom du er på et nettverk med gode hastigheter (typisk >5 mbps) så velger de full-hd som kvalitet. Dette skjer uavhengig om du er på 3G, 4G eller Wifi.

Noen applikasjoner har opsjoner hvor en kan sette kvaliteten på bildet og derfor også mengden data som lastes ned (Youtube, Netflix).

• Liker 2
Lenke til kommentar

En av årsakene til at Telenor har økt mer enn Telia skyldes nok at Telenor har flere 4G+ aktive sendere enn Telia samt at Telenor (og de som leier nett av Telenor) generelt har hatt lavere maks-fart på sine abonnement enn Telia. Q4 i år vil derfor gi en mer reell sammenligning av operatørene. Vi ser allerede nå at de er tilnærmet like på upload og mindre enn 10% forskjell på download. Det tyder på valg av operatør basert på hastighet mest sannsynlig spiller veldig liten rolle fremover. Telenor og Telia tilbyr omtrent likeverdige ytelser. Dekning (som også blir mer og mer lik) betyr en del for noen mens tjenester og prismodeller vil få økt betydning.

Lenke til kommentar

Da gjelder det bare å bli kvitt de skyhøye prisene som dominerer blant leverandørene i norge på data. Ser at danskene får 6GB til 79 og 12GB til 99 pr. mnd. Er en del i Tyrkia og der får jeg 15GB til ca. 80 kroner. Er sikker på at vi snart får et mer fornuftig prisnivå også på data.

Hvis Norge hadde klart seg med samme antall sendere som man har i Danmark, hadde sikkert prisen vært lavere også.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...