Gå til innhold

Spm ang kondensator


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker en funksjon på et batteri drevet lys (3v LED) hvor lyset ikke slukker umiddelbart etter bryter slåes av.

Kan jeg bruke f.eks en liten kondensator for å få lyset til å være på i f.eks 2-6 sekunder etter det er slått av?

 

Dioden drives av ett CR2354 batteri, så viktig at det batteriet ikke blir tømt over tid om det ikke er i bruk.

 

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men du bør også sette inn en motstand så oppstartdrømmen ikke blir for høy.

Det er for lenge siden jeg gikk på skole så jeg husker ikke hvordan du regner ut størrelsen  på motstanden.

Den vill ikke trekke strøm så lenge den er avskrudd men den vill bruke litt mer vær gang du skruer den på.

 

 

 

Mulig jeg har tegnet inn leden feil vei.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

maxopp - Du har glemt å tegne inn formotstand til lysdioden. Jeg ville ha flytta motstanden slik at den står i serie med lysdioden.

Jeg tror ikke innrush-strømmen for opplading av kondensator vil bli et veldig stort problem ved bruk av knappebatteri - vel foruten at levetiden på batteriet kan reduseres noe i forhold til en mer kontrollert opplading av kondensator.

 

For å beregne formotstanden må du finne ut hvor mye strøm dioden normalt skal tilføres pluss spenninga over den.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...