Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler rundt flåtekontroll

Nlklas

Anbefalte innlegg

Hei! Bedriften jeg jobber i har gpssporing i samtlige arbeidsbiler. Kontrakten sier at dette er for å brukes til flåtekontroll, da vi driver service i et stort geografisk område, som sånn sett greit for min del. 

Greia er at vår avdelingsleder bruker gpssporingen til å monitore de ansattes kjøremønster, uten at vi blir gjort oppmerksom på at det skjer. Et nylig eksempel er at de har sjekket når folk kjører til jobb om morgenen, og ringt hvis de mener noen burde kjørt tidligere enn de har gjort (vi har hjemmemønstring). Skjønner at de vil at folk skal være på jobb til rett tid. Men det sier jo bare at de er inne å ser hvor vi er til hver tid, men det er vel feil fremgangsmåte.

Lurer på om dette er noe de har lov til? Og om jeg har noe å komme med om jeg blir konfrontert med noe....

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man har mistanke mot en ansatt, f.eks. at den ansatte er hjemme når den skulle vært på jobb, så kan man gå inn i systemet og se hvor den ansatte oppholder seg. Det blir samme prinsipp som at man ringer kunden og spør om den ansatte er ute på prosjektet.

Lenke til kommentar

Om man har mistanke mot en ansatt, f.eks. at den ansatte er hjemme når den skulle vært på jobb, så kan man gå inn i systemet og se hvor den ansatte oppholder seg. Det blir samme prinsipp som at man ringer kunden og spør om den ansatte er ute på prosjektet.

Ein kan sjølvsagt gjere det, men det er ikkje lov å bruke overvåkninga til andre ting enn det som er opplyst til arbeidstakarane utan å bryte lova.

Bruk av kontrolltiltak skal drøftast med dei ansatte, og dei ansatte skal ha informasjon om kva data som blir samla inn og kva opplysningane skal brukast til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ein kan sjølvsagt gjere det, men det er ikkje lov å bruke overvåkninga til andre ting enn det som er opplyst til arbeidstakarane utan å bryte lova.

Bruk av kontrolltiltak skal drøftast med dei ansatte, og dei ansatte skal ha informasjon om kva data som blir samla inn og kva opplysningane skal brukast til.

I tilfellet hvor man uansett kan ringe kunden eller medarbeidere å hente samme info, ser jeg ikke noe brudd på loven. Ellers er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar

Etter min mening sjekker bedriften hvor bilen deres er! Dét har de full anledning til.

Et rederi har helt sikkert GPS i alle skipene sine. De ansatte ombord kan ikke si noe på det. Og det er i prinsippet ingen forskjell om det er 1 eller 10 ansatte i et fartøy som spores av flåte-messige årsaker.

Hvis en ansatt så velger å lure bedriften når han vet at bedriften sporer bilen sin, får være hans sak. De sporer ikke ham; De bare legger sammen to og to...

Lenke til kommentar

Datatilsynet har en veldig god beskrivelse av denne type overvåking.

https://www.datatilsynet.no/Sektor/Arbeidsliv/GPS-sporing_yrkesbiler/

Jeg ville mye heller brukt datatilsynet som kilde enn en butikk som selger tjenesten.

TLDR;

Arbeidsgiver skal ha en god begrunnelse for det som skal overvåkes og arbeidsgiver skal informere de ansatte om hva som overvåkes og hvorfor.

Arbeidsgiver kan ikke bruke GPS sporing til å sjekke når folk drar hjemmefra med arbeidsbil om formålet med overvåkingen er å disponere bilene effektivt ved hasteoppdrag. (Velge det kjøretøy som er nærmest oppdraget).

• Liker 1
Lenke til kommentar

I tilfellet hvor man uansett kan ringe kunden eller medarbeidere å hente samme info, ser jeg ikke noe brudd på loven. Ellers er jeg enig med deg.

Datatilsynet ser det, og de ilegger betydelige overtredelsesgebyrer i hundretusenkronersklassen for det. Store deler av poenget med personopplysningsloven er nettopp det å skille mellom lovlig og ulovlig behandling av personopplysninger.

Satt litt på spissen er det et lovbrudd om jeg sparker ned døra di for å finne ut av om du er hjemme mens du skulle vært på et prosjekt hos en kunde, og det er like mye et lovbrudd selv om jeg kan ringe kunden for å finne ut av det samme. Om noe er et lovbrudd eller ikke vurderes opp mot vilkårene i loven, ikke opp mot mulige alternative fremgangsmåter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Datatilsynet ser det, og de ilegger betydelige overtredelsesgebyrer i hundretusenkronersklassen for det. Store deler av poenget med personopplysningsloven er nettopp det å skille mellom lovlig og ulovlig behandling av personopplysninger.

Satt litt på spissen er det et lovbrudd om jeg sparker ned døra di for å finne ut av om du er hjemme mens du skulle vært på et prosjekt hos en kunde, og det er like mye et lovbrudd selv om jeg kan ringe kunden for å finne ut av det samme. Om noe er et lovbrudd eller ikke vurderes opp mot vilkårene i loven, ikke opp mot mulige alternative fremgangsmåter.

Og disse gebyrene blir betalt? Satt litt på spissen så vil det ikke være første gang en etat overtrår myndigheten sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...