what_no2000 Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 (endret) La meg sette spørsmålet ditt inn i en annen situasjon: "[Jeg ranet banken, og bare en eneste politimann så det.] Det er jo ingen andre bevis enn hva denne politimannen så, og det må da vel være et tynt grunnlag å [dømme meg for]?" En bankraner som raner en bank med "bare" en politimann som vitne blir høyst sannsynlig dømt til mange år i fengsel. Det er ikke strengere beviskrav i en sak som omhandler bruk av mobil mens man kjører bil, enn i en bankran sak. Ja, for det eksisterer ikke surveillance kamera i banker. Snartenkt eller? Som ATWindsor så riktig poengterer så var ikke intensjonen min å dreie trådens emne fra vurdering av bevisstyrke til en diskusjon om hvordan man skal gjennomføre et bankran. Men vanlig modus for bankran er å benytte finlandshette mens man er inne i banken, og mens man blir filmet av bankens overvåkningskameraer. Hvis man glemmer dette punktet er det ikke lett å slippe unna. Så gjelder det å finne et passende sted å ta av seg finlandshetten etter ranet, og da helst et sted med liten sannsynlighet for øyenvitner. Hvis man er så uheldig å få en politimann som øyenvitne i dette kritiske øyeblikket, så vil jeg tro at de færreste forsvarere ville ha stor tro på at de hadde greid å få bankraneren frikjent basert på at "bare en" politimannen så han mens han tok av seg finlandshetta. Bytt gjerne ut bankran med en hvilken som helst annen alvorlig forbrytelse som knivstikking, voldtekt, drap, vold, etc: "[Jeg drepte han, og bare en eneste politimann så på når jeg gjorde det.] Det er jo ingen andre bevis enn hva denne politimannen så, og det må da vel være et tynt grunnlag å [dømme meg for]?" Det som forundrer meg er at mange av en eller annen grunn tror at beviskravene i trafikksaker er, eller burde være, langt sterkere enn i saker der en person kan risikere mangfoldige år i fengsel. Endret 21. oktober 2016 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Bare lurer, men gjelder loven om kjøring med mobil over alt? Hun ble jo tatt inne på en parkeringsplass.. Lenke til kommentar
ompalompa_96 Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Bare lurer, men gjelder loven om kjøring med mobil over alt? Hun ble jo tatt inne på en parkeringsplass.. Ser ikke ut som loven bryr seg om det. Personlig er jeg glad for det, da det er i lav fart man bør ha oversikt. Det er mer vanlig at noen kommer løpende foran bilen enn når man kjører i 80 km/t på motorvei. § 2.Førers bruk av mobiltelefon under kjøring med motorvogn Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 I følge loven så står det "under kjøring", men kjører man når man står stille? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 I følge loven så står det "under kjøring", men kjører man når man står stille? Nei, når ein har stoppa så kjøyrer ein ikkje lenger. Men i dette tilfellet foregikk mobilsamtalen før parkering, med andre ord medan bilen fortsatt var i fart. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 For å sette det litt på spissen så kan det jo høres ut som at en politimann i teorien kan stille seg opp på en parkeringsplass og gi ut bøter i fleng til alle som har en bil og snakker i telefonen(mens bilen står i ro, de er utenfor bilen, osv). Det kan han gjøre. Men risikoen han løper ved å gjøre det er skyhøy. Straffen han risikerer for å gjøre dette svir ganske godt - han mister garantert jobben, og møter helt sikkert andre sanksjoner også. Og selv om én enkelt politimanns ord veier tyngre enn én enkelt sivil, er det samme ikke nødvendigvis tilfelle for hans ord mot 10 siviles, f.eks. Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Dersom denne saken blir etterforsket tipper jeg det er en smal sak for politiet å finne ut at det foregikk en samtale i omtrent det tidsrommet politibetjenten hevder. Dette beviser selvsagt ingenting, men gjør det til en veldig vanskelig sak for synderen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå