Gå til innhold

Bilprodusentene skroter små motorer etter dieselskandalen


Anbefalte innlegg

 

 

Diesel i personbiler. Det er så forrige århundre.

 

Fint!

 

Hvilken bil vil du anbefale hvis jeg skal trekke en henger på to tonn?

 

 

Ole

 

Ikke en personbil i alle fall. Og om du har det behovet jevnlig så er spørsmålet om du da ikke har kjøpt feil bil til å begynne med.

 

 

 

Jeg tror nesten jeg må få be om en utdyping av dette.

 

Du sier at "Diesel i personbiler. Det er så forrige århundre."

 

Jeg er glad for at det er det er slik og spør deg hvilken bil jeg da skal velge for å dekke mitt behov til å kunne trekke to tonn.

Du sier at jeg ikke skal ha en personbil hvis jeg jevnlig har dette behovet.

 

Hva skal jeg ha da?

Hvorfor skal jeg ikke kunne trekke to tonn med en personbil? 

Hvor mye mener du jeg skal kunne trekke?

Hvor ofte sjelden mener du jeg skal ha behovet for at personbil er riktig bil?

 

/Ole

Endret av Ole3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Så de nye kravene regnes ut fra sylindervolum? Jo større motor, jo mer slingringsmonn? Det blir litt som da politikerne i Norge fant ut at man skulle slippe inn de med Euro 6 motor til byene, uansett hvor store de var. Så en stor V8er av Euro 6 modell kunne komme inn, mens en liten 1.4 liters Euro 4 motor ikke var velkommen.

 

Problemet er ikke størrelsen i seg selv, men bilprodusentene må sette turbo på disse små dieselmotorene for at det skal være ytelse til å drive en på et fornuftig vis. Det er økningen i forbrenningstemperaturen som turboen gir som øker NOx-utslippene.

Med større slagvolum og ingen turbo kan man beholde ca. samme ytelse som en liten motor med turbo samt at man unngår utslippene en turbo medfører.

Ja, jeg las artikkelen jeg også. Poenget mitt var at EUs nye regler mest sannsynlig gir forskjellige krav etter sylindervolum. Altså vil en motor på fem liter ha andre krav enn en motor på én liter.
Jeg sjekket påstanden din. For personbiler er grenseverdiene g/km. Ikke g/cm^3.

For busser og lastebiler er grenseverdiene g/kW.

Slagvolum har altså ikke noen betydning for grenseverdiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Så de nye kravene regnes ut fra sylindervolum? Jo større motor, jo mer slingringsmonn? Det blir litt som da politikerne i Norge fant ut at man skulle slippe inn de med Euro 6 motor til byene, uansett hvor store de var. Så en stor V8er av Euro 6 modell kunne komme inn, mens en liten 1.4 liters Euro 4 motor ikke var velkommen.

Problemet er ikke størrelsen i seg selv, men bilprodusentene må sette turbo på disse små dieselmotorene for at det skal være ytelse til å drive en på et fornuftig vis. Det er økningen i forbrenningstemperaturen som turboen gir som øker NOx-utslippene.

Med større slagvolum og ingen turbo kan man beholde ca. samme ytelse som en liten motor med turbo samt at man unngår utslippene en turbo medfører.

Ja, jeg las artikkelen jeg også. Poenget mitt var at EUs nye regler mest sannsynlig gir forskjellige krav etter sylindervolum. Altså vil en motor på fem liter ha andre krav enn en motor på én liter.
Jeg sjekket påstanden din. For personbiler er grenseverdiene g/km. Ikke g/cm^3.

For busser og lastebiler er grenseverdiene g/kW.

Slagvolum har altså ikke noen betydning for grenseverdiene.

 

 

CO2 og NOx?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...