Mathias Klingenberg Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Vil ikke klare nye, realistiske utslippstester.Bilprodusentene skroter små motorer etter dieselskandalen Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Haha, there's no replacement for displacement. 3 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Ser ut som TU henger etter på bilnyheter som ikke gjelder Tesla Future cars will get bigger engines due to real-world emissions tests Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Herregud sier jeg. Kutt ut dieselskiten og lag noe nytt. Elbil med brenselcelle rekkeviddeforlenger f.eks. (Som går på LNG eller Hydrogen) Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Så de nye kravene regnes ut fra sylindervolum? Jo større motor, jo mer slingringsmonn? Det blir litt som da politikerne i Norge fant ut at man skulle slippe inn de med Euro 6 motor til byene, uansett hvor store de var. Så en stor V8er av Euro 6 modell kunne komme inn, mens en liten 1.4 liters Euro 4 motor ikke var velkommen. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Så de nye kravene regnes ut fra sylindervolum? Jo større motor, jo mer slingringsmonn? Det blir litt som da politikerne i Norge fant ut at man skulle slippe inn de med Euro 6 motor til byene, uansett hvor store de var. Så en stor V8er av Euro 6 modell kunne komme inn, mens en liten 1.4 liters Euro 4 motor ikke var velkommen. Problemet er ikke størrelsen i seg selv, men bilprodusentene må sette turbo på disse små dieselmotorene for at det skal være ytelse til å drive en på et fornuftig vis. Det er økningen i forbrenningstemperaturen som turboen gir som øker NOx-utslippene.Med større slagvolum og ingen turbo kan man beholde ca. samme ytelse som en liten motor med turbo samt at man unngår utslippene en turbo medfører. 3 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 La oss holde oss i virkelighetens verden. Det vil aldri bli snakk om å slippe en dieselmotor uten turbo, det er bare downsizingen som vil reduseres/reverseres litt for å kunne få ned turbotrykket (ift. mindre motorer med tilsvarende ytelse), som igjen vil redusere NOx-utslippene. Bensinmotorer, som har et mye mindre NOx-utslipp, vil nok fortsette å "dra nytte av" (les: få lavere Co2-utslipp) av downsizing. 1 Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Haha, there's no replacement for displacement. Som i Porsche-motorer i racing? Le Mans 2015 og 2016 vunnet av 2.0 l V4. Le Mans 1998 911 GT1 3,2 l, Paris - Dakar 1986 2,85 l boxer 6. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 (endret) Jeg vet at ironi er vanskelig å spotte når det er svart på hvitt, men prøv. Og ja, jeg vet hva Porsche 919 og 959 er. Endret 21. oktober 2016 av Ar`Kritz 2 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 At de små motorene skrotes er som forventet. Det er flere år siden motorprodusentene begynte å øke slagvolumet for å oppnå renere motorer. En liten motor går ofte på høye turtall og må belastes ekstra hardt hvis det er last i bilen, for ikke å snakke om når man sleper på en tilhenger. Da øker forbruket og utslippene, og motoren har det ikke bra. Nå må man betale avgift for motorer med ytelse på mer enn 70 kW. Denne grensen bør økes til minst 120 kW og heller beregne avgift på utslipp. Hadde regjeringen vært litt lurere, hadde de fjernet årsavgiften (tidligere kalt veiavgift, og før det luksusskatt) og økt avgiftene på drivstoff tilsvarende. Årsavgiften er en koppskatt som rammer den som kjører 1 km i året like hardt som den som kjører 1 275 867 km. Den er tvers gjennom urettferdig! Kanskje Trine Skei Grande ville ha roet seg og Venstre (les: Sabotasjepartiet) noen hakk. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Hadde regjeringen vært litt lurere, hadde de fjernet årsavgiften (tidligere kalt veiavgift, og før det luksusskatt) og økt avgiftene på drivstoff tilsvarende. Men så var det da med det store utlandet utenfor vår lang grense. Sålenge de ikke er med på det samme så øker det handelslekkasjen - og det ikke bare på bensin og diesel. 1 Lenke til kommentar
Jan-Ola Nakken Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 En euro6 lastebil slipper ut mindre nox en en bil med euro6 motor. Dette pga adblue lastebilene bruker. Bilprodusentene som absolut vil selge biler med diesel burde sett litt på dette. Men det blir vel for dyrt å utvikle. Beste er å slutte med diesel i biler og satse mer på hybrid ,strøm og hydrogen. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Så de nye kravene regnes ut fra sylindervolum? Jo større motor, jo mer slingringsmonn? Det blir litt som da politikerne i Norge fant ut at man skulle slippe inn de med Euro 6 motor til byene, uansett hvor store de var. Så en stor V8er av Euro 6 modell kunne komme inn, mens en liten 1.4 liters Euro 4 motor ikke var velkommen. Problemet er ikke størrelsen i seg selv, men bilprodusentene må sette turbo på disse små dieselmotorene for at det skal være ytelse til å drive en på et fornuftig vis. Det er økningen i forbrenningstemperaturen som turboen gir som øker NOx-utslippene.Med større slagvolum og ingen turbo kan man beholde ca. samme ytelse som en liten motor med turbo samt at man unngår utslippene en turbo medfører. Ja, jeg las artikkelen jeg også. Poenget mitt var at EUs nye regler mest sannsynlig gir forskjellige krav etter sylindervolum. Altså vil en motor på fem liter ha andre krav enn en motor på én liter. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Hehe, får vi tilbake de gamle "kakkelovnene" med vettuge volumer, fra 60- og 70-tallet nå, uten forbruksvare som turbo, da?? :-D Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Hadde regjeringen vært litt lurere, hadde de fjernet årsavgiften (tidligere kalt veiavgift, og før det luksusskatt) og økt avgiftene på drivstoff tilsvarende. Men så var det da med det store utlandet utenfor vår lang grense. Sålenge de ikke er med på det samme så øker det handelslekkasjen - og det ikke bare på bensin og diesel. Om det er lønsomt å kjøre 20 mil for å fylle litt billigere diesel,så hadde det lønt seg for min del, men ellers ikke :-) Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 En euro6 lastebil slipper ut mindre nox en en bil med euro6 motor. Dette pga adblue lastebilene bruker. Bilprodusentene som absolut vil selge biler med diesel burde sett litt på dette. Men det blir vel for dyrt å utvikle. Beste er å slutte med diesel i biler og satse mer på hybrid ,strøm og hydrogen.Kjørte en MB Vito med overladet 1,5l dieselmotor i dag. Den har Adblue, så det finnes til personbiler også. Det blir nok å komme mer av det framover vil jeg tippe. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Diesel i personbiler. Det er så forrige århundre. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Diesel i personbiler. Det er så forrige århundre. Fint! Hvilken bil vil du anbefale hvis jeg skal trekke en henger på to tonn? Ole 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Diesel i personbiler. Det er så forrige århundre. Fint! Hvilken bil vil du anbefale hvis jeg skal trekke en henger på to tonn? Ole Ikke en personbil i alle fall. Og om du har det behovet jevnlig så er spørsmålet om du da ikke har kjøpt feil bil til å begynne med. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 En euro6 lastebil slipper ut mindre nox en en bil med euro6 motor. Dette pga adblue lastebilene bruker. Bilprodusentene som absolut vil selge biler med diesel burde sett litt på dette. Men det blir vel for dyrt å utvikle. Beste er å slutte med diesel i biler og satse mer på hybrid ,strøm og hydrogen. De fleste nye dieselmotorene bruker adblue. - Fordelen lastebilene har er at de har masse plass å lage bedre rensesystemer på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå