Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt bil, bilen går ikke gjennom EU-kontroll..

Vrix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare et rusthøl der chassie nummeret skal være. 

Du er nok ikke han første som kommer til Biltilsynet med akkurat dette problemet på en Pajero. Mangler sikkert den plata i motorrommet også?

Jeg hadde ringt merkeverksted og tatt det derfra.

Jeg vet ikke hvordan kontrolløren tenker når man ser en mangel som dette her, noe du vet havner hos Biltilsynet. For å så godkjenne en sveisejobb han mener svekker konstruksjonen betraktelig, og den jobben er gjort akkurat der biltilsynet skal glane. La oss håpe dem ikke kommenterer det.

Jeg tror naboen har gjort en god nok sveisejobb, men det ser bare ikke pent nok ut. Ellers er det hvertfall helt feil tidspunkt å være snill kontrollør på. 

Lenke til kommentar

Ser mange her som overdriver dette langt over hva det trenger å være.

For flere modeller er dette dagligdags for verksteder. Enten er metallet som rammenummeret står på rusta bort, eller man har fjernet rusta og fått i nytt metall for å beholde konstruksjonen.

For å løse dette tar du kontakt med merkeverkstedet som kan prege inn chassis nummeret på nytt.

Dette er helt vanlig for bilmerker som velger å prege inn nummeret på utsatte steder hvor det vil begynne å ruste når biler går på Norske saltede vinter veier..

Merkeforhandleren har garantert en fast pris på dette arbeidet!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Involver politiet! Dersom bilen er stjålet, er du skyldig i heleri.

Nei. Straffeskyld for heleri forutsetter nettopp skyld. Du er ikke uaktsom fordi du ikke sjekker rammenummeret på bilen, om det ikke er noe annet som tyder på at det er tyvegods. 

TS: Denne saken er tung for deg, er jeg redd. Det innebærer alltid en risiko at amatører har utført fagarbeid, og du er informert om denne risikoen. Med mindre selger visste eller måtte vite at rustsveisingen har ført til denne feilen, så dekkes nok dette av kombinasjonen av 96-modell som er solgt "som den er" og informasjon om at bilen er rustsveiset av en amatør. 

At "som den er"-forbehold ikke har noen effekt er en myte som amatører driver og sprer. Det stemmer rett og slett ikke. (I alle fall ikke ved privatkjøp) 

Om selger var klar over dette, for eksempel fordi han fikk trøbbel med det samme ved forrige EU-kontroll, så kan det være en mangel pga. tilbakeholdt informasjon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...