Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt bil, bilen går ikke gjennom EU-kontroll..


Vrix

Anbefalte innlegg

Kjøpte en bruktbil hos en privatperson for 1,5 måned siden.

Når vi inspiserte bilen tenkte vi aldri på å sjekke chassisnummer på bilen. Vi var mest opptatt av å finne andre feil som rust og at motor/gir fungerte.

 

Var på Eu-kontroll igår og sjefen på verkstedet kunne melde om at de ikke kunne finne chassisnummeret på bilen da det var rustsveiset over der nummeret skal stå. Dette var en 2-er feil. Han tok seg tid til og vise meg ramma og der var det flere biter med blekk som var sveiset på. Både på høyre og venstre side bak. Ved å banke ved et skrujern kunne man tydelig høre forskjellen mellom stål og blekk. Var så store biter med blekk at det kunne påvirke bærekonstruksjonen. Siden slik sveising må utføres av autoriserte sveiseverksteder, så vil det ikke lønne seg å fikse det mente han.

 

Når de ikke finner chassisnummeret så kan ikke bilen godkjennes, og han sa at den ikke kom til å bli godkjent hvis jeg måtte vise den til biltilsynet (eller var det veivesenet?)..

Bilen har frist for eu-kontroll 30. november. Men tror det er 1 måned man har på å fikse tingene etter en eu-kontroll. Så da har jeg 1 måned igjen før bilen blir avskiltet.

 

 

 

 

Jeg kan ikke trylle frem chassisnummeret, så bilen kan like gjerne bare kondemneres med en gang. Dessuten vil sveisingen koste mer enn bilen. Hadde flere 2'er feil også, men de var jeg klar over.

 

Vi var 2 personer som var og så på bilen hos han.

Selger sa at ramma var rustsveiset av naboen hans, men sa aldri noe om at chassisnummeret var kappet og sveiset bort. I kjøpskontrakten står det at "Bilen selges som den står" men har forstått det slik at selger ikke bestandig har fordelen selv om det står det.

 

 

 

Så spørsmålet mitt er nå;

Har jeg en god sak hvis jeg vil heve kjøpet? Og hvordan går jeg frem isåfall? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke ekspert på temaet, men vil tro at fjerning av chassisnummer er en ganske grov feil (og evt. tyvgods?).

Selv om bilen "selges som den er" så er det ikke det samme som at selgeren er fri for ansvar. Dette en ganske grov feil/mangel som jeg mener selger burde opplyst om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke ekspert på temaet, men vil tro at fjerning av chassisnummer er en ganske grov feil (og evt. tyvgods?).

 

Selv om bilen "selges som den er" så er det ikke det samme som at selgeren er fri for ansvar. Dette en ganske grov feil/mangel som jeg mener selger burde opplyst om.

 

 

Det er absolutt en ganske grov feil, og hvem vet om bilen er tyvgods. For alt jeg vet kan det være han selv som har rustsveiset det, men skylder på naboen.

 

 

Bilen er ikke verdt noe siden den aldri vil gå igjennom uten chassisnummer.

Lenke til kommentar

Chassienummer skal da stå flere steder enn kun på ramma.

 

 

I papiret fra EU-kontrollen står det understellsnummer/serienummer. Om dette betyr rammenummer eller chassisnummer vet jeg ikke. Men sjefen på verkstedet brukte ordet chassisnummer, og han kunne ikke finne chassisnummeret andre steder på bilen.

 

 

Står "Mangler/Ikke påvist" på papiret.

Lenke til kommentar

De skal jo matche ja, men om ett av de er borte vil jeg tro det går greit så lenge de andre matcher.

Er liksom litt rart om f.eks merket i vinduet, på brannmuren og på motoren skal matche, men at ramma skulle komme fra en annen ukjent bil.

 

Chassienummer er vel det samme som VIN så vidt jeg vet, som er likt alle steder på bilen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De skal jo matche ja, men om ett av de er borte vil jeg tro det går greit så lenge de andre matcher.

Er liksom litt rart om f.eks merket i vinduet, på brannmuren og på motoren skal matche, men at ramma skulle komme fra en annen ukjent bil.

 

Chassienummer er vel det samme som VIN så vidt jeg vet, som er likt alle steder på bilen

Rammebytte eller karosseribytte var ganske normalt den gang biler hadde egen ramme så det hender ofte at de ikke stemmer. Slike bytter skal godkjennes og det er derfor det sjekkes.

Lenke til kommentar

Har jeg en sak og hvordan går jeg frem? Skal jeg ringe selgeren og kreve pengene tilbake eller fins det en måte å gjøre dette ryddig på? F.eks. en plass hvor jeg kan fylle ut skjema om heving av kjøp elns?

Lenke til kommentar

Hør med nærmeste merkeverksted om de kan ordne nytt nummer til deg. Skal være mulig å få det risset/banket inn på nytt.

 

E: Fikk du EU-feil på det dårlige sveisearbeidet også? Isåfall hadde jeg ringt og skjelt ut selgeren og prøvd å fått hevet kjøpet.

 

 

Har også hørt det skal være mulig å få nytt nummer. Jeg fikk merkelig nok ikke feil på det dårlige sveisearbeidet. Mulig han ville være grei med meg siden han kjenner meg godt. Men uansett så er arbeidet så dårlig gjort at det svekker bærekonstruksjonen betraktelig. Og tror ikke man kan banke inn nummeret selv. Må antageligvis gjøres av biltilsynet eller noe, og hvis jeg må vise dem bilen og ramma så kan de vel fort sette en stopper for meg når de ser arbeidet som er utført..

Lenke til kommentar

 

de ikke kunne finne chassisnummeret på bilen da det var rustsveiset over der nummeret skal stå.

Hvor er den rustsveiset?

 

 

 

Ved bakhjulet. På både høyre og venstre side. Ifølge sjefen på verkstedet skal nummeret stå bak på høyre side, akkurat der det er sveiset.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde selv et bomkjøp på en bruktbil som ble kjøpt som den stod. Men selv om den ble kjøpt som den står har man visse rettigheter. Jeg brakte saken inn for forbrukerrådet og fikk medhold der i første omgang. Nå er saken sendt videre til forbrukertvistutvalget for en avklaring der.

 

Det som avgjør om du har en god sak i forhold til heving av kjøp er bl.a. hvor mye du betalte sammenlignet med andre tilsvarende biler på Finn. Sa selger noe om hvor og hvordan det var blitt sveiset? Utrykte han at det var gjort et godt sveisearbeid og at rammen nå var i god stand?

 

Du eller et bilverksted har ikke lov til å slå inn rammenummer selv. Dette er noe biltilsynet må gjøre. De vil da gjerne be deg om å fremskaffe informasjon fra importøren som bekrefter at bilen din er den du hevder at den er. Dette gjøres f.eks ved at du får et dokument fra importøren som inneholder info om rammenummer, motornummer og nummer på girkassen på bilen din. Har bilen din original motor og girkasse bør det gå greit å få slått inn nytt rammenummer på bilen dersom de ikke kommenterer det dårlige sveisearbeidet. Har bilen din fått byttet motor eller girkasse kan det være du sliter med å bevise at bilen din er den du hevder at den er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...