Gå til innhold

DNA-funnet i gåten om Isdal-kvinnen

Mr.M

Anbefalte innlegg

Beskrivelse av saken

https://no.wikipedia.org/wiki/Isdalskvinnen

NRK Brennpunkt dokumentar-serie

https://www.nrk.no/dokumentar/gaten-i-isdalen-1.13182053

Som det fremkommer i episode 2, har man nå funnet biologisk materiale fra kvinnen (vevsprøver og tenner) som man trodde var tapt. Disse vil nå bli dna-analysert.

For å foregripe begivenhetene, er jeg nysgjerrig på i hvor stor grad man da kan plassere kvinnen sitt opphav og geografiske tilhørighet? Jeg mener, vanligvis har man andre dna-profiler (antatte slektninger) som man sjekker mot, men her står man på helt bar bakke.

Eksisterer det utarbeidede dna-kart til å sammenligne mot, slik at man f.eks. kan si "hun kommer sannsynligvis fra Balkan, Sør-Amerika, osv. ? Og evt. også ferdige utarbeidede dna-kart(?) som kan si noe enda mer konkret, ned på visse slektsledd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beskrivelse av saken

https://no.wikipedia.org/wiki/Isdalskvinnen

NRK Brennpunkt dokumentar-serie

https://www.nrk.no/dokumentar/gaten-i-isdalen-1.13182053

Som det fremkommer i episode 2, har man nå funnet biologisk materiale fra kvinnen (vevsprøver og tenner) som man trodde var tapt. Disse vil nå bli dna-analysert.

For å foregripe begivenhetene, er jeg nysgjerrig på i hvor stor grad man da kan plassere kvinnen sitt opphav og geografiske tilhørighet? Jeg mener, vanligvis har man andre dna-profiler (antatte slektninger) som man sjekker mot, men her står man på helt bar bakke.

Eksisterer det utarbeidede dna-kart til å sammenligne mot, slik at man f.eks. kan si "hun kommer sannsynligvis fra Balkan, Sør-Amerika, osv. ? Og evt. også ferdige utarbeidede dna-kart(?) som kan si noe enda mer konkret, ned på visse slektsledd?

Svaret på spørsmålene dine er JA  :) Hvis DNA-materialet de har ikke er ødelagt

Jeg har selv tatt DNA-test, og brukt ganske mye tid på å kjøre det autosomale DNA'et mitt mot diverse eksisterende "kart".

Å si om hun var Norsk, Svensk, Dansk, Britisk eller Nederlandsk kan bli vanskelig.

Men det er lett å slå fast at et menneske er fra "nord europa", "sør vest europa", "sør øst europa", "øst-europa", "midtøsten", osv.

Til en viss grad er det også mulig å si med en viss sikkerhet hvilke land man kommer fra.

En av kalkulatorene viste f.eks dette om meg (i modus hvor den forsøker å finne best fit mellom 2 etnisiteter):

1   83.1% Norwegian + 16.9% Erzya @ 1.92

2   90.2% Swedish + 9.8% Tatar @

3   81.1% Norwegian + 18.9% Kargopol_Russian @ 2.12

4   92.3% Swedish + 7.7% Chuvash @ 2.17

5   86.3% Norwegian + 13.7% Chuvash @ 2.26

6   93.4% Swedish + 6.6% Mari @ 2.33

Jeg er i virkeligheten nord-norsk, norsk, og skogfinne(12.5%). Skogfinnene jeg slekter av kom fra Øst-Finland og dagens Russland.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Interessant. Litt avhengig av hvor de geografisk greier å plassere henne, kan NRK/Brennpunkt  deretter sette inn kreftene på å gjøre saken kjent (media/nett) på disse stedene, hvis det evt. går videre med det da.

De nye fantom-tegningene skal være temmelig gode i følge flere vitner som snakket med kvinnen den gang. Et sted bør det være noen som savnet henne eller drar kjensel på personen/slekt der ute et sted.

Et "forstyrrende" moment er hvis det er utvandret familie/slekt og det må man ta høyde for. F.eks. sa et vitne i avhør at kvinne hadde fortalt hun kom fra en landsby nord for Johannesburg (Sør-Afrika) Et annet vitne fortalte hun (bl.a.) snakket språket flamsk. Det fikk meg til å tenke på Boerne eller nederlandsk koloni i denne regionen. På den annen side, hvorfor skulle hun plutselig fortelle fremmede hvor hun kom fra, når alt annet ved henne var så hemmelighetsfullt? Avklippede etikketter på klærne, 8 forskjellige pass, reiserute i kodespråk, dvs. anstrengt seg for å anonymisere seg selv.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

På hotellkortet som var avbildet på nrk.no, oppga hun fødested "ljubliana" og bosted belgia. Ljubliana staves som kjent ( :p) med to j-er: ljubljana. Unntatt på spansk og nord-italiensk (ut i fra enkel wikipedia-sjekk).

F.eks. sa et vitne i avhør at kvinne hadde fortalt hun kom fra en landsby nord for Johannesburg (Sør-Afrika) Et annet vitne fortalte hun (bl.a.) snakket språket flamsk.

Hvor finner du dette? Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I Bergensavisen 20. mars 2005 er et notat jeg ikke kan se er nevnt noe sted i NRK sin dekning av saken (?)

http://www.ba.no/drap/turgaer-motte-isdalskvinnen/s/1-41-1511766

Kan årsaken være at vitnet fremstår som lite troverdig? Iallefall oppfatter jeg historien lite troverdig.

Reflekter over det som sies:

"26-åringen kontakter en bekjent i politiet etter at Isdalskvinnen er funnet. Han gjenkjenner henne på tegningene av den døde"

"Glem henne, hun ble ekspedert. Saken blir aldri oppklart", sier den bekjente i politiet.

Altså, ville det ikke vært mer sannsynlig at en politibetjent i stedet nærmest løp avgårde til sine overordnede med de nye opplysningene, tatt i betraktning den store oppmerksomheten saken hadde? Og hvorfor sier han "saken blir aldri oppklart" når han pr. definisjon faktisk får seg servert konkret vitneutsagn?

Et annet problem med vitneuttalelsen er at det egentlig impliserer at politimannen begår tjenesteforsømmelse.

En kan spekulere på om vedkommende som sier dette til Bergensavisa kan være et "snålt kasus"  dvs. slike som tidvis dukker opp i kjølvannet av omdiskuterte kriminalsaker? Avisa skriver ikke navn på vedkommende eller hva de selv gjorde med henvendelsen i 2005

Hva tenker andre her om dette?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

"Ved hjelp av nye, vitskaplege metodar kan Stian Suppersberger Hamre finne ut kor Isdalskvinna vaks opp og budde."

http://pahoyden.no/2016/11/med-ny-forsking-kan-stian-loyse-mysteriet-i-isdalen

Hvis det blir aktuelt for NRK å involvere denne forskeren, har jo metoden han benytter den store fordelen at det kan bli mulig å steds-bestemme rent faktisk hvor Isdal-kvinnen vokste opp. I motsetning til generell DNA kartlegging som "bare" avslører ca. om verdensdel/folkevandrings-mønster.

Jeg har forøvrig en teori om Isdal-kvinnen og hva hun holdt på med. Tar sjansen, selv om vi kanskje aldri får vite sikkert:

Først, jeg tror ikke hun var involvert i spionasje, som er nevnt som hovedspor i media.

Min teori er at hun var involvert i smugling/handel med ulovlige diamanter og edelsten. Stikkordene: snakket (bl.a.) flamsk og tysk, tannarbeide knyttes til Sør-Amerika, var i Basel og Geneve, nevnte til et vitne (mulig forsnakkelse) tilknytning til Sør-Afrika.

Det finnes/fantes nederlandske (boere) og tyske kolonier begge steder. I Sør-Amerika etablerte mange nazister, som kan ha tatt med seg diamanter/edelstein fra WW2 krigsslutt. Boerne hadde en del omstridt diamant-viksomhet.

De to byene Bazel og Geneve (som hun var i) forbinder jeg med ur & juvel og bank/finans.

Hun er da enten tysk eller nederlandsk ætt, iallefall på en side. Og tilhørighet/forbindelse til både Boere og rømte tyske nazister og dets kolonier.

Hun var i besittelse av 8 falske pass. Den tyske kolonien i Sør-Amerika hadde forbindelser i systemet i dette området.

Formålet var å bytte diamanter/edelsten mot penger/valuta og evt. våpenhandel.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...