Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Maskinen fryser hele tiden

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste hatt et ganske irriterende problem med PCen min. Jeg kjøpte den i deler fra Komplett for litt over et år siden og bygde den selv. Den har fungert utmerket inntil et par måneder siden da den begynte å fryse (henge seg) hele forbaska tiden. Jeg får ingen forvarsler, jeg har åpnet den etter at den har fryst og alle vifter og lys ser ut til å fungere som normalt og det eneste som hjelper er å hard-resette PCen. Det har foreløpig ikke spilt noen rolle om jeg spiller WoW, Overwatch, Hearthstone, Hitman eller bare strømmer serier/filmer på Netflix, den henger seg når den selv vil.

Jeg har snakket med noen PC-kompetente folk og de trodde først det kunne være RAMen som ikke klarte å dumpe minnet ordentlig, men jeg har kjøpt ny RAM, innstallert det og problemet fortsetter. Jeg har kjørt noe måleverktøy for å se om CPUen blir overopphetet, men den ligger på ca50-60Cº så det skulle ikke være problemet. Da gjenstår det å sjekke skjermkortet, vifta, CPU og hovedkort, men jeg hadde håpet å slippe å bytte hver eneste del for å finne feilen. Jeg tenkte kanskje at grafikkortet ikke kommer så godt overense med hovedkortet eller noe i den duren. Så da lurer jeg på om det noen kloke hoder her inne som kan tenke seg hva problemet er?

Liste over komponenter:

AMD FX-9590, Socket-AM3+

Prosessor, 8-Core, 4.7GHz, 8MB L2 + 8MB L3 Cache, 220W, 32nm, uten kjøler

Cooler Master V8 GTS CPU Kjøler

755/115x/2011/2011-3/1366, AM2(+)/AM3(+)/FM1/FM2, 600~1600 RPM, 28~82 CFM

Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+

Hovedkort, ATX, 990FX+SB950, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, CFX/SLI, SATA 6Gb/s, USB 3.0

HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB

16GB 2400MHz DDR3 Non-ECC CL11 DIMM (Kit of 2) XMP Beast Series

byttet til

Crucial BallistiX Sport DDR3 16GB

2x8GB 1600MHz (PC3-12800) DDR3 CL9-9-9-24, 1.5V

Gigabyte GeForce G1 GAMING GTX 960 4GB

PCI-Express 3.0, "Windforce 3X", DL-DVI-I+DL-DVI-D, HDMI 2.0, 3xDisplayPort

HyperX Savage SSD 240GB

2,5", 7mm, SATA3.0, 560/530Mb/s read/write, 9.5mm adapter, Cloning SW

WD Desktop Black 2TB

SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5", Dual processor

ASUS DVD Writer, DRW-24F1MT

SATA, DVD±R: 24x, DVD+DL: 12x, CD-R: 48x, Power2Go 8, Retail, BLACK

Corsair RM850, 850W PSU

ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modular, 6x 6+2-pin PCIe, 10x SATA, 8x Molex, 2x FD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer når den fryser? Bilde på skjermen? Bevege musepeker? Går klokken? Virker reset-knappen?

Har slitt med frys selv, på en Intel CPU. Klokken stoppet og reset fungerte ikke. Ser ut som en BIOS oppdatering har ordnet det.

Den er fryst. Musen er fryst fast, klokken går ikke, ctrl+alt+del, funker ikke. Må bare trykke på reset-knappen

Lenke til kommentar

Edit; Jeg hadde på følelsen at det var noe jeg hadde glemt. Er litt spesiell den 9590'en. Les på anmeldelsene hos Komplett, enklere enn at jeg skriver selv.

https://www.komplett.no/product/795701/datautstyr/prosessorer/amd-fx-9590-prosessor#

Setter det første jeg skrev i en spoiler istedenfor å fjerne det :)

Kan godt hende det bare er en softwarefeil. I de fleste tilfeller er det like greit å reinstallere Windows med en gang da man ofte ender opp der alikevel. Tar ikke lange stunden å reinstallere Win, men litt kjipern å måtte laste ned spill igjen selvfølgelig.

Hvis jeg ikke "ser tydelige tegn" på hardwarefeil så reinstallerer jeg så og si alltid Windows ca med en gang. Feilsøking av maskinvare bruker jeg kanskje en halvtime til en time på, standardgreiene som nesten ikke tar tid.

Du kan prøve å sette GPU i en annen PCI-E slot, er faktisk ikke sååå uvanlig at slot's begynner å tulle. Prøv også ha i bare 1 RAM-brikke og bytt spor hvis den fryser. Hvis ingen av disse tingene stopper frysingen så er det ikke noe galt med maskinvaren eller slotsa hvertfall.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Edit; Jeg hadde på følelsen at det var noe jeg hadde glemt. Er litt spesiell den 9590'en. Les på anmeldelsene hos Komplett, enklere enn at jeg skriver selv.

https://www.komplett.no/product/795701/datautstyr/prosessorer/amd-fx-9590-prosessor#

Setter det første jeg skrev i en spoiler istedenfor å fjerne det :)

Kan godt hende det bare er en softwarefeil. I de fleste tilfeller er det like greit å reinstallere Windows med en gang da man ofte ender opp der alikevel. Tar ikke lange stunden å reinstallere Win, men litt kjipern å måtte laste ned spill igjen selvfølgelig.

Hvis jeg ikke "ser tydelige tegn" på hardwarefeil så reinstallerer jeg så og si alltid Windows ca med en gang. Feilsøking av maskinvare bruker jeg kanskje en halvtime til en time på, standardgreiene som nesten ikke tar tid.

Du kan prøve å sette GPU i en annen PCI-E slot, er faktisk ikke sååå uvanlig at slot's begynner å tulle. Prøv også ha i bare 1 RAM-brikke og bytt spor hvis den fryser. Hvis ingen av disse tingene stopper frysingen så er det ikke noe galt med maskinvaren eller slotsa hvertfall.

Aha!

Det er vel der det ligger da. Søren ass, jeg hadde håpet på å slippe å bytte cpu, men det er vel billigere enn å kjøpe ny rigg.

Takk for svar, jeg setter denne til løst da det tar litt tid å få deler, satt den sammen og testa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...