Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny ventilator tar ikke unna damp. Blir vann over alt :(

Anbefalte innlegg

Har akkurat montert en ny ventilator over platetoppen som jeg ikke er fornøyd med.

Ventilatoren det er snakk om er denne:

http://www.elkjop.no/search?SearchTerm=Electrolux+ventilator+EFT6541OX+%28st%C3%A5l%29+EFT6541OX&search=&searchResultTab=Products

Har en 71cm platetopp.

Problemet er at vanndamp ikke blir tilstrekkelig sugd opp. Må tørke vanndammer bak platetoppen etter man er ferdig å lage mat. Det renner og fra veggen/kjøkkenplata.

Det som også er litt ekkelt er at det ligger vanndråper på gitteret (se bilde) som drypper ned i kasserollen hvis man ikke har lokk på :(

Skal det være sånn?

Har forsøkt å fjerne tilbakeslagspjeld så det er rak rør rett ut, uten forskjell. Røret ut fra ventilatoren er knapt 60 cm og går rett ut i veggen så det er så og si ingen hindring på veien ut...

Det eneste jeg har gjort er å strupe utløpsrøret fra 5" til 4" pga hull til ventilen er 4".

Kan det være årsaken? Jeg tviler men...

Tips noen??

post-365195-497409_thumb.jpg

post-365195-734595_thumb.jpg

Endret av retningslinjene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøkkenet er 14 dager gammelt alt er nytt. Eneste jeg har gjort er å flytte ventilator så den står mot yttervegg og utblås er rett ut i friluft. Svært kort rør uten hindringer.

Ingen resirk funsjon. Når jeg står ute kjenner jeg godt at det blåser i ansiktet når jeg står under uttaket fra veggen

Før var utløpet fra ventilator i ventilasjonsdelen av pipa. Huset er fra 56 men etterisolert. Har greit med ventiler...

Forstår ikke at det skal være sånn her...??

Lenke til kommentar

Er det veldig kraftig bøy på slangen? Det kan begrense luftgjennomgangen i tillegg til innsnevringen. Mye bedre med en "lang sving" enn en skarp knekk når den skal bøyes 90 grader.

Har du prøvd det som står i bruksanvisningen? "Bruk største hastighet ved høy dampkonsentrasjon på kjøkkenet. Vi anbefaler å slå på viften 5 minutter før du begynner å lage mat, og la den fortsette å virke i enda cirka 15 minutter etter du er ferdig med matlagingen."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...