retningslinjene Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 (endret) Har akkurat montert en ny ventilator over platetoppen som jeg ikke er fornøyd med. Ventilatoren det er snakk om er denne: http://www.elkjop.no/search?SearchTerm=Electrolux+ventilator+EFT6541OX+%28st%C3%A5l%29+EFT6541OX&search=&searchResultTab=Products Har en 71cm platetopp. Problemet er at vanndamp ikke blir tilstrekkelig sugd opp. Må tørke vanndammer bak platetoppen etter man er ferdig å lage mat. Det renner og fra veggen/kjøkkenplata. Det som også er litt ekkelt er at det ligger vanndråper på gitteret (se bilde) som drypper ned i kasserollen hvis man ikke har lokk på Skal det være sånn? Har forsøkt å fjerne tilbakeslagspjeld så det er rak rør rett ut, uten forskjell. Røret ut fra ventilatoren er knapt 60 cm og går rett ut i veggen så det er så og si ingen hindring på veien ut... Det eneste jeg har gjort er å strupe utløpsrøret fra 5" til 4" pga hull til ventilen er 4". Kan det være årsaken? Jeg tviler men... Tips noen?? Endret 21. oktober 2016 av retningslinjene Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Dette ser helt feil ut. Går viftemotoren? Går vifta rundt? Går vifta rundt riktig vei, slik at den suger som den skal? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Ser på prooduktspesifikasjonen at ventilator kan bruks med kullfilter og resirkulere luften. 1. Sjekk at den ikke resirkulerer. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Fungerte kjøkkenviften før? Kan hende at dere har så tett hus at det ikke kommer lut inn i huset. (Luft ut =luft inn) Lenke til kommentar
retningslinjene Skrevet 22. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2016 Kjøkkenet er 14 dager gammelt alt er nytt. Eneste jeg har gjort er å flytte ventilator så den står mot yttervegg og utblås er rett ut i friluft. Svært kort rør uten hindringer. Ingen resirk funsjon. Når jeg står ute kjenner jeg godt at det blåser i ansiktet når jeg står under uttaket fra veggen Før var utløpet fra ventilator i ventilasjonsdelen av pipa. Huset er fra 56 men etterisolert. Har greit med ventiler... Forstår ikke at det skal være sånn her...?? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Skjekket at det ikke er kullfilter i vifta? Kullfilter/resirkulering er noe dritt 1 Lenke til kommentar
retningslinjene Skrevet 23. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2016 Ingen kullfilter. Bare metallfilter og rett ut derfra... Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Har du prøvd og startet ventilatoren gjerne 10-15min før du begynner og lage mat? Så du får en god luft-sirkulasjon. Jeg har sett på noen ventilatoren som ikke takler 4" slanger, og må bruke større, hvis ikke blir det for mye motstand så halve luften går tilbake ut av ventilatoren. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Dette virker veldig rart. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 prøv en runde med åpne vinduer, bare for å utelukke trykkforskjellsproblemer. Ellers tror jeg at jeg hadde kjøpt en vifte med mer drag, eventuelt sette den i røret og skru ut den andre så resten av systemet er intakt. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Er det veldig kraftig bøy på slangen? Det kan begrense luftgjennomgangen i tillegg til innsnevringen. Mye bedre med en "lang sving" enn en skarp knekk når den skal bøyes 90 grader. Har du prøvd det som står i bruksanvisningen? "Bruk største hastighet ved høy dampkonsentrasjon på kjøkkenet. Vi anbefaler å slå på viften 5 minutter før du begynner å lage mat, og la den fortsette å virke i enda cirka 15 minutter etter du er ferdig med matlagingen." Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 (endret) Min ventilator suger nesten ikke i det hele tatt (sentralav"trekk"), og likevel har jeg ikke dette problemet. Det får meg til å lure litt. Jeg har dog et visst trykk på innluft. Kanskje det er forskjellen. Endret 29. oktober 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
PoWerFeeD Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Er dette i ett oppvarmet rom? Der ser jo ut på bildene som det rommet er kaldt? Da vil det bli mye kondens uansett hvor godt vifta suger. Bare dampen kommer i kontakt med kaldt metall så vil det kondensere på veggene. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Tipper heller at rommet er oppvarmet, men at utelufta kjøler ned hele ventilatoren slik at det blir temperaturforskjeller Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 30. oktober 2016 Del Skrevet 30. oktober 2016 Hvordan er ventilen i yttervegg? Fjernet du den også da du testet uten tilbakeslagsventil? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Hvordan lager du mat? Fosskoker du ting uten lokk på grytene? Hjelper det å legge lokk på grytene, og redusere temperaturen så det bare så vidt bobler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå