Gå til innhold

En grei måte å begynne på?

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har IT2 på 3.VGS nå, og vi har begynt med Javaprogrammering. 

Forstår til tider det som skjer på tavlen, men føler ikke at jeg får så mye utav læreboken ( som er skrevet av læreren selv ), og selve undervisningen. Derfor tenker jeg at det blir smart av meg å lære meg litt på egenhånd på fritiden. 

Har dere tips til hvor jeg kan begynne? F.eks. en YouTube serie som forklarer det meste, eller bare generelle tips når det kommer til Javaprogrammering.

Takker for svar! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker Big java: late objects av horstmann på uio, ganske grei bok. Finner den på nett :)

Boken som gjorde at jeg endelig 'forsto' programmering er dog C# players guide av whitaker. Veldig likt java og konseptet er akkurat det samme. Anbefales om du sliter. Beste programmerings boken jeg har lest!

Endret av Quaric
Lenke til kommentar

men føler ikke at jeg får så mye utav læreboken ( som er skrevet av læreren selv ), og selve undervisningen. 

Lærere som har skrevet lærebok er sjelden av den oppfatning at det som står i boka krever ytterligere forklaring, tror jeg...

StackOverflow har veldig mye å by på når du står fast, men det er jo ikke stedet man setter seg ned og leser fra a til å.

Siden inf1000 på ifi.uio.no vel starter på scratch går det an å snoke litt rundt der etter stoff også, f.eks. https://trix.ifi.uio.no/course/1 hvor det ligger diverse oppgaver med løsningsforslag. 

Ser mange anbefaler codeacademy til diverse tutorials, og det ligger jo ute utallige greier på nett, bare å google seg fram og prøve litt forskjellig. 

Ellers har jeg noen generelle tips:

• Ikke prøv å lære for mye på en gang. Ikke start med å lage en dynamisk nettside med html, jsp og sql, f.eks. Java er "all about tools and libraries", men det gjelder altså å ikke dra inn alt for mye i starten. 
  • Bruk et verktøy som holder styr på classpather, støtter debugging og så videre, ikke sitt og knot på kommandolinja. Man bør vite hva som skjer der og, men det er så lett å kaste bort tid på skrivefeil, stiveier og så videre, så det kan man utsette litt, etter min mening. BlueJ er et enkelt verktøy for begynnere, og IntelliJ et meget bra verktøy som er enkelt å komme igang med. Eclipse og Netbeans går også an. 
  • Snok litt rundt på github.com og se hvaslags kode andre skriver. 
  • Når du er oppegående på basic Java, kan du begynne å lære deg litt om strukturering av kode og bruk av rammeverk. Det mest nærliggende, men kanskje ikke hotteste, er vel å titte på Swing og samtidig MVC-pattern.
  • Basisalgoritmene som du sikkert finner nevnt om du leter litt rundt, sorteringsalgoritmer, behandling av liste- og trestrukturer osv.
  • Og ikke minst; bruk av Javas Collections (List, Map osv.)
Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...