Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Syv fergesamband elektrifiseres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Gjerset trekker fram betydningen av at det offentlige går foran som bestiller for å få utviklet nye klimaløsninger."

 

Det store spørsmålet er om flertallet av de vi velger inn på Stortinget applauderer denne utviklingen.

Dagens regjering satser fortsatt de store pengene mer oljeutvinning, og dersom både skip og biler blir elektriske, hva da med oljeprisen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fint om det hadde vært litt mer detaljer her. Hvilke samband gjelder dette? Hvor mange ferger på hvert samband? Seilingstid? Hvorav hvor mange elektriske osv..

 

Det er ikke så lett å få ut detaljer foreløpig. Lagt ti liste med sambandene. Mvh Red.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Gjerset trekker fram betydningen av at det offentlige går foran som bestiller for å få utviklet nye klimaløsninger."

 

Det store spørsmålet er om flertallet av de vi velger inn på Stortinget applauderer denne utviklingen.

Dagens regjering satser fortsatt de store pengene mer oljeutvinning, og dersom både skip og biler blir elektriske, hva da med oljeprisen?

 

Utviklingen innen både fornybar energi, energilagring og elektrisk transport har på siste 5 år endret alt som tidligere er trodd, tenkt og ønskedrømmet. Det er også 3 ulike teknologier som på én gang dundrer frem på markedet.

 

Om 5 år til vil det være så tydelig i alle statistikker at dagens forventninger om fremtidig oljeforbruk blir lagt i grus.

 

Da ramler også det norske oljekorthus, da vil oljeprisen falle til historisk lavt nivå og fortsette ned.

 

Det er tøft og hardt å endre ting for brått, men på dette området vil vi hå på en stjernesmell i ekspressfart om vi ikke allerede fordeler de nødvendige kuttene litt hardere og mer radikalt.

 

Refusjonsordningen bør aller først fjernes, oljebransjen får belage seg på fremførbart underskudd slik alle andre er nødt til. De må ta risikoen selv.

 

Særskatten må også senkes. Høres rart ut men vil bli nødvendig krav fra bransjen med lavere prisnivå til slutt likevel for at selskapene skal gidde å pumpe opp den oljen som er der.

Tilsvarende lettelser ble gitt til mindre kraftverk fra grunnrenteskatten fordi lave strømpriser gjorde at mange risikerte konkurs. Mange planlagte utbygginger ville også stoppet opp uten at grensen ble hevet til 10MW.

 

Den omstillingen alle er enige om vil vi måtte takle langt raskere, men det har tydeligvis ikke noen av de største partiene tenkt å innse ennå.

 

Det er ikke engang snakk om visjonær politikk, det begynner å bli skremmende åpenbart.

 

Venstre har mye å krangle om i statsbudsjettet, og håper det er mer enn en fattigslig bensinavgift som blir tema.

Lenke til kommentar

"Gjerset trekker fram betydningen av at det offentlige går foran som bestiller for å få utviklet nye klimaløsninger."

 

Det store spørsmålet er om flertallet av de vi velger inn på Stortinget applauderer denne utviklingen.

Dagens regjering satser fortsatt de store pengene mer oljeutvinning, og dersom både skip og biler blir elektriske, hva da med oljeprisen?

 

Så du mener vi skal gjør hva vi kan for å opprettholde utslippene lokalt og globalt for at oljeprisen skal holde seg høy? Jeg får si som mange andre hevder "Norge er så lite at hva vi slipper ut her hjemme betyr ingenting". Vel en bil er en bil enten den kjøres av en nordmann eller amerikaner, men at vi skal klare å holde prisene oppe det har jeg liten tru på gitt ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Gjerset trekker fram betydningen av at det offentlige går foran som bestiller for å få utviklet nye klimaløsninger."

 

Det store spørsmålet er om flertallet av de vi velger inn på Stortinget applauderer denne utviklingen.

Dagens regjering satser fortsatt de store pengene mer oljeutvinning, og dersom både skip og biler blir elektriske, hva da med oljeprisen?

 

Så du mener vi skal gjør hva vi kan for å opprettholde utslippene lokalt og globalt for at oljeprisen skal holde seg høy? Jeg får si som mange andre hevder "Norge er så lite at hva vi slipper ut her hjemme betyr ingenting". Vel en bil er en bil enten den kjøres av en nordmann eller amerikaner, men at vi skal klare å holde prisene oppe det har jeg liten tru på gitt ;-)

Det det som er poenget mitt også.

Norge er så lite at om vi tviholder på en politikk for å forlenge oljealderen, slik dagens regjering gjør ved å bruke de store pengene på oljerelatert virksomhet, så er det de store landene som bestemmer utviklingen, hvor Tyskland er det beste eksempelet.

Oljevirksomhet vil vi ha i mange år uten å trappe opp, og Statoil kunne drifte det vi har og bruke noen mrd. på leting, men å fortsette med 100 mrd. til oljevirksomhet og så godt som ingen ting til fornybar energi, da utnytter ikke Norge mulighetene i det skiftet som er på gang.

Lenke til kommentar

Det er ein illusjon å tru at 'elektrifisering av skipsfart' har nokosomhelst med klima eller CO2-produksjon å gjere, sjøl om dei går på vasskraft. Det blir ikkje større vasskraftproduksjon om vi elektrifiserer heile skipsflåten, og bilparken for den del.

Den vasskrafta vi ikkje treng som stasjonær elkraft her i landet kan meir effektivt eksporterast som supplement til stasjonær vindkraft og varmekraft på kontinentet og i UK.

Enno verre enn å transportere vasskraft som batteri i bil og båt er det å konvertere vasskraft til hydrogen for transport i høgtrykkstankar.

Vidare nedgang i olje- og gassproduksjon vil nok med tida tvinge oss til å transportere elektrisk energi i bil og båt, men det er ingen grunn til å subsidiere denne utviklinga. Slik subsidiering vil i hovudsak bidra til større energiforbruk, ikkje mindre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Lurer på når en bryter 120PBE grensen.

 

Ellers så går jo ting rett vei. Jo høyere virkningsgrad vi har på energibruk, jo bedre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...