Gå til innhold

Dette løser et problem i norsk skole: – Du trenger ikke installere noen ting


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dette er et historisk øyeblikk, mener LKK-initiativtaker Simen Sommerfeldt."

 

Å finne opp hjulet på nytt er et dekkende uttrykk i denne sammenheng.

Jeg var lærer på elektro i v. g. skole i 1982 og kjøpte den 1. datamaskinen til skolen.

Denne het "Jupiter Ace" og programmet var "Forth".

Det var bare å sette i kontakten å starte med programmering.

Denne lille datamaskinen var ganske avansert, selv om den hadde et mikroskopisk minne i forhold til dagens PC-er.

Det fulgte med et program på tape, som gikk ut på å lande på månen.

Du hadde kontroll med drivstofforbruk og fart, v. h. a. tastene.

Det mest avanserte jeg programmerte var en tjuverialarm for bil, men mulighetene var mange.

Jeg kjøpte tilleggsutstyr og fikk 230V lamper til å lage lys-show.

Lys fikk du bare ved å programmere 2 4 out.

En morsom PC, men den tapte i konkurransen med de store og firmaet gikk konkurs etter noen få års drift.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja for dette er jo ikke noe noen har gjort før...

For det finnes jo ikke en liten billig og populær dings kalt Raspberry PI...

 

Raspberry PI og micro:bit er to totalt forskjellige greier. Micro:bit kan vel mer sammenlignes med en Arduino, men er mye mer tilrettelagt for å komme lett i gang med å lage enkle programmer. En kan også kjøre det i simulator på web, så det er bare å teste ut :) http://microbit.org/code/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Ja for dette er jo ikke noe noen har gjort før...

For det finnes jo ikke en liten billig og populær dings kalt Raspberry PI...

 

Raspberry PI og micro:bit er to totalt forskjellige greier. Micro:bit kan vel mer sammenlignes med en Arduino, men er mye mer tilrettelagt for å komme lett i gang med å lage enkle programmer. En kan også kjøre det i simulator på web, så det er bare å teste ut :) http://microbit.org/code/

 

 

Så Raspbian er ikke tilrettelagt for å komme lett i gang med programmering?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Raspbian er ikke tilrettelagt for å komme lett i gang med programmering?

Ikke noe mer enn en vanlig PC, og da er man like langt. Noen i skolen må ha ansvar for oppsett, vedlikehold, osv. micro:bit krever ikke noe slikt, man trenger bare en datamaskin med nettleser og USB port. Man kan faktisk bruke nettbrett til programmering også. Det er det som påpekes i tittelen.

 

Ellers er terskelen for å starte langt lavere; tiden fra man åpner boksen til man kjører et første program tar ikke mange minuttene. Meg bekjent er det ikke laget læremateriell for RPi i samme grad som for micro:bit, noe some er vel så viktig som hardware om det skal bli vellykket i skolen. Og micro:bit kommer med rekke sensorer som gjør den langt morsommere å programmere.

 

For de som virkelig er interessert er nok Arduino og RPi gode platformer for mer avanserte ting. Men for at samtlige elever skal få en idé om hva det vil si å programmere er micro:bit genialt. Det er det som er historisk med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så Raspbian er ikke tilrettelagt for å komme lett i gang med programmering?

Ikke noe mer enn en vanlig PC, og da er man like langt. Noen i skolen må ha ansvar for oppsett, vedlikehold, osv. micro:bit krever ikke noe slikt, man trenger bare en datamaskin med nettleser og USB port. Man kan faktisk bruke nettbrett til programmering også. Det er det som påpekes i tittelen.

 

Ellers er terskelen for å starte langt lavere; tiden fra man åpner boksen til man kjører et første program tar ikke mange minuttene. Meg bekjent er det ikke laget læremateriell for RPi i samme grad som for micro:bit, noe some er vel så viktig som hardware om det skal bli vellykket i skolen. Og micro:bit kommer med rekke sensorer som gjør den langt morsommere å programmere.

 

For de som virkelig er interessert er nok Arduino og RPi gode platformer for mer avanserte ting. Men for at samtlige elever skal få en idé om hva det vil si å programmere er micro:bit genialt. Det er det som er historisk med dette.

" Men for at samtlige elever skal få en idé om hva det vil si å programmere er micro:bit genialt. Det er det som er historisk med dette."

 

Genialt og historisk.

Jupter Ace var like genial og historisk i 1982.

Med tilleggsutstyret hadde en 8 utganger og 16 innganger, hvor lys eller andre ting kunne tilkobles(24V eller 230V)

På en skole ville nok 24V være det rette, men terskelen for å komme i gang kan ikke være enklere.

Programmerte du 1 4 out fikk du lys i en lampe og programmerte du 2 4 out fikk du lys i en annen, 4 4 out i en 3. osv.

Ved å programmere : Lysrod 1 4 out ; kunne du i neste omgang skrive Lysrod og den røde lampen lyste.

Gjorde du det samme med alle lampene kunne du skrive Lysshow og alle åtte lampene blinket i det mønsteret du ønsket.

Lenke til kommentar

 

Så Raspbian er ikke tilrettelagt for å komme lett i gang med programmering?

Ikke noe mer enn en vanlig PC,

 

 

Ehh jo...

Har du noen sinne brukt en raspberry pi? På Debian versjonen Raspbian som kjører på Raspberry PI er det ferdig installert flere forskjellige programmerings IDE'er.

Og det er også ferdig GPIO pinner på Raspberry PI i motsetning til på en PC som man da eventuellt må kjøpe et eksternt IO kort til.

 

og da er man like langt. Noen i skolen må ha ansvar for oppsett, vedlikehold, osv.

 

Nei Raspberry PI kommer som sagt med flere ferdige programmings IDE'er på imaget på SD kortet rett ut av boksen.

 

Ellers er terskelen for å starte langt lavere; tiden fra man åpner boksen til man kjører et første program tar ikke mange minuttene. Meg bekjent er det ikke laget læremateriell for RPi i samme grad som for micro:bit, noe some er vel så viktig som hardware om det skal bli vellykket i skolen.

 

Eh jo... Det er MYE mere opplæringsmateriell til Raspberry PI enn til MicroBit. Ta deg et lite google søk etter bøker til Raspberry PI og du vil finne en hel haug, pluss en hel masse gratis tutorials både i video form og i tekst form.

 

Og micro:bit kommer med rekke sensorer som gjør den langt morsommere å programmere.

 

Det selges en hel haug med pakker med ferdige sensorer til Raspberry PI. Og mange flere "HAT's" med sensorer enn hva du får på MicroBit.

 

For de som virkelig er interessert er nok Arduino og RPi gode platformer for mer avanserte ting. Men for at samtlige elever skal få en idé om hva det vil si å programmere er micro:bit genialt. Det er det som er historisk med dette.

Det er ikke noe mer avansert å komme igang med Arduino eller Raspberry PI enn Microbit.

Endret av StormEagle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så Raspbian er ikke tilrettelagt for å komme lett i gang med programmering?

Ikke noe mer enn en vanlig PC, og da er man like langt. Noen i skolen må ha ansvar for oppsett, vedlikehold, osv. micro:bit krever ikke noe slikt, man trenger bare en datamaskin med nettleser og USB port. Man kan faktisk bruke nettbrett til programmering også. Det er det som påpekes i tittelen.

 

Ellers er terskelen for å starte langt lavere; tiden fra man åpner boksen til man kjører et første program tar ikke mange minuttene. Meg bekjent er det ikke laget læremateriell for RPi i samme grad som for micro:bit, noe some er vel så viktig som hardware om det skal bli vellykket i skolen. Og micro:bit kommer med rekke sensorer som gjør den langt morsommere å programmere.

 

For de som virkelig er interessert er nok Arduino og RPi gode platformer for mer avanserte ting. Men for at samtlige elever skal få en idé om hva det vil si å programmere er micro:bit genialt. Det er det som er historisk med dette.

 

Raspberry pi kan jeg være enig i at er litt vanskelig å komme igang med om du starter på bar bakke uten noen erfaringer, men Arduino er faktisk lekende lett. Det finnes et hav av ferdiglagde koder til det meste av prosjekter. Det finnes også alternative programmer som lar deg flytte på "klosser" for å bygge opp koden slik at du slipper å skrive en eneste linje med kode. Arduino er jo en læringsplatform fremfor alt annet. 

Lenke til kommentar

 

For de som virkelig er interessert er nok Arduino og RPi gode platformer for mer avanserte ting. Men for at samtlige elever skal få en idé om hva det vil si å programmere er micro:bit genialt. Det er det som er historisk med dette.

Raspberry pi kan jeg være enig i at er litt vanskelig å komme igang med om du starter på bar bakke uten noen erfaringer, men Arduino er faktisk lekende lett. Det finnes et hav av ferdiglagde koder til det meste av prosjekter. Det finnes også alternative programmer som lar deg flytte på "klosser" for å bygge opp koden slik at du slipper å skrive en eneste linje med kode. Arduino er jo en læringsplatform fremfor alt annet.

 

Enig at Arduino er bra for læring, men jeg tror det passer best for dem som i utgangspunktet er interessert. Den koster mer i utgangspunktet, krever ekstrautstyr for at det virkelig skal bli moro, og man bør ha Arduino IDE installert på maskinen. Ikke noe problem for den lærer på eget initiativ, men få det inn i alle klasserom er en større utfordring. Problemet da er ikke om noe er "mulig", men om lærere og ansatte i skolen har evne til å ta i bruk utstyr og gjennomføre læreplanen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du står på bar bakke når det kommer til programmering, så tror jeg konseptet rundt å programmere vil være et større trappetrinn enn å få satt opp Pixel OS (Raspbian). Å sette opp et programmeringsmiljø er definitivt et stort hinder for nybegynnere, men om du er en kandidat for å lære deg programmering på egenhånd så tror jeg ikke du skal ha problemer med å lese noen instruksjoner eller kjøpe deg et ferdig satt opp minnekort.

 

Jeg synes forøvrig at det å gjøre ressurser lett tilgjengelige for folk, spesielt yngre barn, er et veldig godt initiativ. Dette er spesielt aktuelt i disse dager, der alt av teknologi blir abstrahert så mye som mulig inn i intuitive grensesnitt.

Lenke til kommentar

Så Raspbian er ikke tilrettelagt for å komme lett i gang med programmering?

 

Det er så mye annet "forvirrende" (for de uinnvidde - ikke for oss som har holdt på I noen år) som følger med, at ja, det er dårligere tilrettelagt.

 

" Men for at samtlige elever skal få en idé om hva det vil si å programmere er micro:bit genialt. Det er det som er historisk med dette."

 

Genialt og historisk.

Jupter Ace var like genial og historisk i 1982.

Nei, man kjøpte ikke en Jupiter Ace til hver elev til en kostnad på rett over hundrelappen. Det kan absolutt ikke sammenlignes.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja for dette er jo ikke noe noen har gjort før...

For det finnes jo ikke en liten billig og populær dings kalt Raspberry PI...

 

Dette er en microkontroller der du ikke trenger å starte et OS for at koden din skal kjøres. Koden vil eksekveres idet enheten blir tilkoblet strøm.

Programmeringsmiljøet (IDE) ligger også på enheten slik at man trenger bare starte IDE-en, skrive koden, kompilere og lagre på enheten så kjøres algoritmen man har skrevet (går jeg ut ifra).

 

Har selv lekt med en Maple Leaf Mini, og å programmere mot disse er latterlig enkelt gjennom de tilgjengelige bibliotekene. Blir riktignok ikke noen applikasjoner med disse (256kB/128kB flash + 32kB/16kB RAM), men kan leke med releer, skru av og på lys, lese data fra tilkoblede sensorer m.m - mer som "internet of things"

Lenke til kommentar

 

Så Raspbian er ikke tilrettelagt for å komme lett i gang med programmering?

Ikke noe mer enn en vanlig PC, og da er man like langt. Noen i skolen må ha ansvar for oppsett, vedlikehold, osv. micro:bit krever ikke noe slikt, man trenger bare en datamaskin med nettleser og USB port. Man kan faktisk bruke nettbrett til programmering også. Det er det som påpekes i tittelen.

 

 

Hvis man nå engang trenger en datamaskin, så trenger man også noen som har ansvar for oppsett, vedlikehold osv. Fordelen her må vel være plattformen og tilgang på læremateriell, samt at man har en genuin hardwaredings å forholde seg til hvor man kan se og få en forklaring på alt. Å kode i en browser på en pc krever overhodet ingen ekstra hardware, og ikke noe mer admin enn denne løsningen gjør. Dog er det ganske illustrerende at dette skal løse et problem som skoleverket ikke klarer å løse selv, og dette er ikke ment som noen kritikk av konseptet som sådan. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så Raspbian er ikke tilrettelagt for å komme lett i gang med programmering?

Det er så mye annet "forvirrende" (for de uinnvidde - ikke for oss som har holdt på I noen år) som følger med, at ja, det er dårligere tilrettelagt.

 

" Men for at samtlige elever skal få en idé om hva det vil si å programmere er micro:bit genialt. Det er det som er historisk med dette."

 

Genialt og historisk.

Jupter Ace var like genial og historisk i 1982.

Nei, man kjøpte ikke en Jupiter Ace til hver elev til en kostnad på rett over hundrelappen. Det kan absolutt ikke sammenlignes.

 

"Nei, man kjøpte ikke en Jupiter Ace til hver elev til en kostnad på rett over hundrelappen. Det kan absolutt ikke sammenlignes."

 

Jupiter Ace var en komplett datamaskin, hvor du kunne tegne, lage musikk, spill eller bruke sammen med "internet of things".

Den kostet rundt kr 1000,- i 1982, og et klassesett ville neppe knekket budsjettet til en skole.

Mitt poeng er at det stoppet opp på dette området på starten av 80-tallet.

Forth programmet var enkelt, brukte lite minne(Jupiter Ace hadde 16k totalt) og terskelen for å komme i gang var liten.

Jeg trodde i 1982 at automatiske prosesser ville bli styrt av denne type programmer og ikke av de som vant markedet, dummere PLS-er.

Hvorfor Forth-programmering ikke fikk et større marked innen automasjon er for meg en gåte.

Lenke til kommentar

"Dette er et historisk øyeblikk, mener LKK-initiativtaker Simen Sommerfeldt."

 

Å finne opp hjulet på nytt er et dekkende uttrykk i denne sammenheng.

Jeg var lærer på elektro i v. g. skole i 1982 og kjøpte den 1. datamaskinen til skolen.

Denne het "Jupiter Ace" og programmet var "Forth".

Det var bare å sette i kontakten å starte med programmering.

Denne lille datamaskinen var ganske avansert, selv om den hadde et mikroskopisk minne i forhold til dagens PC-er.

Det fulgte med et program på tape, som gikk ut på å lande på månen.

Du hadde kontroll med drivstofforbruk og fart, v. h. a. tastene.

Det mest avanserte jeg programmerte var en tjuverialarm for bil, men mulighetene var mange.

Jeg kjøpte tilleggsutstyr og fikk 230V lamper til å lage lys-show.

Lys fikk du bare ved å programmere 2 4 out.

En morsom PC, men den tapte i konkurransen med de store og firmaet gikk konkurs etter noen få års drift.

 

den tapte nok pga forth, C64 blei nok mer populær pga enklere programmering, farger og spill. Og jeg hadde nok fått den til å styre lysshow også :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...