Tullegutt Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Jeg forsøker for første gang å lage et RAID-O oppsett med to stk WD 120GB S-ATA disker koblet til de to S-ATA punktene på et Asus P4C800 hovedkort. Jeg har satt opp S-ATA og RAID-funksjonen i BIOS som vist i Asus-manualen. Deretter har jeg via den spesielle RAID-menyen satt opp diskene (har gitt arrayet navnet RAID-1) slik at jeg da får én disk på 240GB. Denne er satt som ”bootable”. Deretter har jeg partisjonert og formatert disken via medfølgende programvare fra WD. Problemet er at når jeg skal installere XP så finner ikke installasjonsprogrammet disken. Jeg trykker F6 for å installere S-ATA driveren, men når jeg kommer til valg av partisjon for Windows så finnes ingen disk. I BIOS så står disken som RAID-1 under Boot-menyen, men den vises ikke noen andre steder i BIOS, heller ikke under oppstart. Er det noen som kan forklare meg hva som kan være feil? Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Jeg forsøker for første gang å lage et RAID-O oppsett med to stk WD 120GB S-ATA disker koblet til de to S-ATA punktene på et Asus P4C800 hovedkort. Jeg har satt opp S-ATA og RAID-funksjonen i BIOS som vist i Asus-manualen. Deretter har jeg via den spesielle RAID-menyen satt opp diskene (har gitt arrayet navnet RAID-1) slik at jeg da får én disk på 240GB. Denne er satt som ”bootable”. Deretter har jeg partisjonert og formatert disken via medfølgende programvare fra WD. Problemet er at når jeg skal installere XP så finner ikke installasjonsprogrammet disken. Jeg trykker F6 for å installere S-ATA driveren, men når jeg kommer til valg av partisjon for Windows så finnes ingen disk. I BIOS så står disken som RAID-1 under Boot-menyen, men den vises ikke noen andre steder i BIOS, heller ikke under oppstart. Er det noen som kan forklare meg hva som kan være feil? prøvd å bare la det gå sin gang i oppsettet UTEN å trykke F6!! så vet du iallefall at det er utelukket hvis det ikke fungerer.. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Du trenger kanskje RAID driveren (ikke S-ATA driveren) til XP? Skal ikke si det med sikkerhet, men på mitt P4P800 med RAID-1 ser jeg ikke diskene i XP før VIA (Promise på P4C800!) RAID driverene er installert iallefall. De fremstår da som 'SCSI device' i device manager. timtowtdi Lenke til kommentar
Tullegutt Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Du trenger kanskje RAID driveren (ikke S-ATA driveren) til XP? Skal ikke si det med sikkerhet, men på mitt P4P800 med RAID-1 ser jeg ikke diskene i XP før VIA (Promise på P4C800!) RAID driverene er installert iallefall. De fremstår da som 'SCSI device' i device manager. timtowtdi Iflg. Asus sider så er det vel "Intel® Application Accelerator RAID Edition 3.5R for Windows 2000/XP" som du henviser til . Men denne filen er på 7.7 MB, er det da mulig å legge inn de riktige filene fra denne inn på en diskett? Eller er det tenkt at denne egentlig skal installeres fra Windows? Lenke til kommentar
Tullegutt Skrevet 28. november 2003 Forfatter Del Skrevet 28. november 2003 Du trenger kanskje RAID driveren (ikke S-ATA driveren) til XP? Skal ikke si det med sikkerhet, men på mitt P4P800 med RAID-1 ser jeg ikke diskene i XP før VIA (Promise på P4C800!) RAID driverene er installert iallefall. De fremstår da som 'SCSI device' i device manager. timtowtdi Har funnet ut at RAID-driveren MÅ installeres før XP så da er forhåpentligvis problemet løst. Det er også mulig å lage en egen installasjonsdiskett som kan brukes utenom Windows. Takk for tipset! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå