Gå til innhold

skal ha nytt Hovedkort og ram til p4 3.0 800fsb

wuhuthanoob

Anbefalte innlegg

Som dere ser av topic skal jeg ha nytt hovedkort og ram. Jeg kommer til å bestille meg Vapochill og klokke ganske heftig etterhvert, men hvilket type hovedkort og ram annbefaler dere til den prosessoren der? HAdde tenkt enten Asus, epox eller MSI (ikke i den rekkefølgen nødvendigvis). Har for øyeblikket 2 x 512 pc2700 cl2 DDR ram fra Twinmos u/ winbond og skal bruke det til jeg får råd til en annen litt bedre ram, så når dere eventuelt ser etter hovedkort eller kommer med annbefalinger, så ta utgangspunkt i at jeg skal skifte til en kjappere ram type.

Takk for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv et Asus P4P800 Deluxe som jeg så langt har vært fornøyd med, og det har tilogmed levet over en 'vaske-etter-søle-cola' insident, ikke å anbefale, men...

Du får FireWire, GbLAN, S-ATA/P-ATA RAID 1/0, PAT (dvs. i praksis i875 chipset). Det eneste jeg har å utsette på det er fargen: gusjebrun! Men det har jo ikke noe å si hvis du ikke har en 'vindu i kassa fetisj'.

Ellers har jeg gode erfaringer med ABit jeg da... IS7 er vel en 'hot' modell for tiden?

timtowtdi

Lenke til kommentar

For å ta et lite eksempel: 3.0GHz'en kjører 15x multiplier (låst), dvs. du må klokke med FSB. Det burde være mulig å få prosessoren opp i 3.6GHz = 240MHz FSB. Du har da to valg: Kjøre minnet på 240MHz i 1:1 ratio mot FSB - eller kjøre 5:4 ratio dvs. 192MHz på minnet.

Ytelsesmessig skal det være hipp som happ hva du velger av ratio. Snekker'n har forsket litt på dette, og det skal ligge en 'sticky' tråd i toppen av forumet på dette. Det er også egne erfaringer: Jeg får langt større minnebåndbredde med minnet på 200MHz og 5:4 ratio, enn 221MHz (så langt jeg kom) med 1:1 ratio - ikke direkte sammenliknbart sålenge CPU går fortere i førstnevnte eks. da men...

JEG ville valgt noe minne som takler lave timings (2-2-2-5 optimalt) og i overkant av 200MHz, feks. PC3500 som skal håndtere 219MHz slik at du har noe å 'gå på'. Du vil da kunne klokke med 5:4 ratio til 4.1GHz

U do the rest of the math...

OBS! Du skal ha 2 stk. minnebrikker for å dra nytte av dual channel!

timtowtdi

Lenke til kommentar

Siden vi snakker om seriøs overklokking her så er mitt forslag som følger.

Du må nesten se på hvor mye du vil legge i et hovedkort. Det beste kortet sett bort i fra pris er nok Abit IC7 Max3. Kort som er nesten like gode er Asus P4P800 og Abit IS7. Når jeg sier "nesten like gode" er med tanke på ytelse, maks fsb, stabilitet og bios valg (spennings valg). P4P800 og IS7 kortet må moddes for å få minne spenning over 2.85V (2.8V IS7).

Minnebrikker til en 3.0Ghz ville jeg kansje valgt OCZ PC3700 Gold. Disse klarer både lave latency innstillinger og høy fsb. Også Kingston HyperX PC3500 er et godt valg.

Med andre ord, IC7 Max3, OCZ PC3700 Gold, 3.2V Vdimm, vifte montert over minne brikkene, blir et heftig system. :)

Lenke til kommentar

mmm... enig i at det er en liten ulempe på P4P800 at det kun støtter 2.85 Vdimm. Har selv maxet ut denne innstillingen og hadde klart 2-2-2-5 på TwinMOS/WinBondene mine med 0.1 høyere Vdimm istdf. 2-3-2-5 som jeg kjører nå :( Er ikke interessert i å lodde på HK for å vmodde for 0.5% ytelse så det får være sånn.

Er enig med RansoM ... IC7 Max3 og OCZ PC3700 kan bli et heftig system!

En fordel med Max3 kortet er jo også OTES løsningen = lavere 'overall' systemtemperatur.

timtowtdi

Lenke til kommentar

Oki, da har jeg et par eksempler å gå etter ihvertfall, tror det blir enten Abit ic7-max3 eller Asus p4800 Deluxe. En ting jeg da lurer på er, at på f.eks på abit kortet, er det f.eks plass til vapochill på det? det ser litt trangt ut med tanke på kjøleribba/vifta til chipsettet, jeg kommer jo eventuelt til å kjøpe på en ekstra kjøleblokk så det blir ikke noe problem i lengden. Jeg har ikke så forferdelig mye erfaring når det kommer til RAM timings og hva som er best, kan dere gi meg direkte url til RAM sidene på diverse nettbutikker der dere har funnet den type RAM dere annbefaler.

En ting til og, ser på spesifikasjonene til ic7 kortet at det støtter "DDR 4000/DDR3200" jeg tar da utganspunkt i at det da også støtter min "gamle" pc2700 RAM, for jeg har ikke penger til å annskaffe meg så veldig dyr ram for øyeblikket.

Og til deg som sa det med 2 minne ganger så er det ikke noe problem, jeg har 2 like 512 mb brikker :)

Tar imot flere forslag med takk, tusen takk uansett til dere som har kommet med råd og tips hittil.

Lenke til kommentar

Ja, hk'et vil støtte PC2700 ram. Jeg har ivertfall sett ekstremklokkere som har tatt på en kjøleløsning som tar større plass enn vappo, som f.eks prometia o.l. Det fikk de fint plass til.

Mange ekstremklokkere bruker dette kortet, da er det også mange som har ekstrem kjøling på det, så det er nok plass ja ;)

Lenke til kommentar

http://www.mpx.no fører OCZ minne (de er dessuten en bra butikk)

Minnet du har i dag skal støtte omlag 168MHz så det du kan gjøre er å bruke en multiplier på 3:2 (Innstillingen kalles muligens 'DDR266' i BIOS?), så skal du allikevel kunne få 3.0GHz'en opp i 3.6GHz+ Det bør funke greit. Hadde vært interessant å sett noen Sandra Memory benchmarks med disse settingene da...

timtowtdi

Lenke til kommentar
til deg Gef, regner med at det var Abit kortet du snakket om:) bare bra med masse info som kommer inn, og med det du fortalte meg der tror jeg at jeg går for det kortet der :D Da er det eventuelt bare RAM spørsmålet som er igjen...

Det er Abit kortet jeg snakker om ja, det er det råeste hk'et på markedet nå ;)

Lenke til kommentar
http://www.mpx.no fører OCZ minne (de er dessuten en bra butikk)

Minnet du har i dag skal støtte omlag 168MHz så det du kan gjøre er å bruke en multiplier på 3:2 (Innstillingen kalles muligens 'DDR266' i BIOS?), så skal du allikevel kunne få 3.0GHz'en opp i 3.6GHz+ Det bør funke greit. Hadde vært interessant å sett noen Sandra Memory benchmarks med disse settingene da...

timtowtdi

Ok, så det er en egen tab inne i biosen som heter det? da skal jeg teste det, og vil jeg kunne kjøre CPU på 3.6 Ghz med tanke på varme? siden jeg skal bruke original vifta inntil jeg får bestillt meg Vapochill. hvis det blir for varmt venter jeg heller litt med å overlcloke det noe veldig til jeg får bedre kjøling. Sjekket akkurat test av IC7-max3 på extremoverclockers, og dem ga det 9.5 Higly recomended, så je bestiller med en gang jeg kommer hjem fra jobb :D

Lenke til kommentar

hmm, jeg sjekket akkurat en test på IC7-G og det virker som om eneste forskjellen med de to kortene (IC7 MAX3) er plassering av ATX strøm inn, som er litt bedre på IC7-G siden den er plassert ute på siden istedenfor midt i som på MAX3 kortet. Overclockings messig er de nok omtrent like bra bortsett fra at det er OTES kjøling på kondensatorene som kanskje kan hjelpe litt med på max3 kortet. Er det noen som har erfaring fra begge de her to, som da kan si hvilket av dem som er best, er tross alt en ca 400 kr forskjell på dem, er det verdt å bruke de ekstra på OTES kjøle løsningen?

IC7-G fikk også 10/10 mens MAX3 fikk 9.5/10 ,derimot er kanskje max3 i et tøffere konkurranse miljø enn ic7-g var da den akkurat hadde kommet ut

Lenke til kommentar
og vil jeg kunne kjøre CPU på 3.6 Ghz med tanke på varme?

Du vil klare det kanskje med BOXED kjøler, enkelte klarer det, enkelte ikke. Tror du klarer 3.4-3.5 jeg ;)

Deilig, er helt i orden for meg det også, hadde ingen planer om å kjøre så "heavy" clocking før jeg fikk anskaffet Vapochill allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...