Gå til innhold

Hvorfor jeg slutter i gaming-communityet en gang for alle

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt dataspill helt siden tidlig 80-tall, og jeg har lenge trodd jeg har sett det meste. Vi har hatt konsollkrig med Nintendo vs Sega, Nintendo vs Atari, Playstation vs XBox og så videre. Vi har hatt Amiga 500 vs Amiga 1200. Intel vs Celeron. Mac vs IBM. Som sagt, jeg har lenge trodd jeg har sett det meste. I "våre dager" fortsetter krigen som vanlig, men med en vesentlig forskjell: Ingen vinner. Alle er tapere nå.

Hvor ble det av spillgleden? Jeg husker godt da vi fikk Legend of Zelda: Breath of the Wild, Metroid Prime: Federation Force og StarForce Zero avslørt på én og samme E3. Jubelen burde ha stått i taket, og hele den E3en burde ha gått ned i historien som en av de beste noensinne. I stedet fikk vi syting og klaging over samtlige av de spillene, for ikke å snakk om spill som ikke ble annonsert engang. Nå er Nintendo Switch avslørt, og selvsagt, her kommer sytingen og klagingen. Det har gått så langt at vi fikk en liten smakebit av et 3D Mario som bare varer noen få sekunder, og likevel klarer en og annen å prestere å klage over at det bare er en endless runner. Basert på to, tre sekunders gameplay? Og dette overrasker meg ikke engang.

Problemet er at dette har pågått i flere år allerede, og det blir bare verre og verre. Folk rett og slett nekter å godta at noe kan være positivt. Uansett hva som skjer insisterer folk på å syte og klage. Uansett. Red Dead Redemption 2 er endelig bekreftet med en trailer, og selvsagt, selv det klarer folk å klage på. Hvordan er det mulig å klage over dårlig gameplay, dårlig grafikk og kjedelig historie utelukkende basert på en CGI-trailer på litt over et minutt? Jeg skjønner det ikke.

Det er nok enkelte av dere som vet jeg har trukket meg fra tråder flere ganger, men forumet generelt har vært interessant nok. Men nå er det nok. Jeg orker ikke all denne sytingen lengre. Nok er nok. Dette gjelder ikke bare dette forumet, men samtlige forum. Jeg. Orker. Ikke. Mer. Fra nå av spiller jeg kun for å ha det moro, så dere skal få slippe å se meg på nettet noen sted. Jeg husker tiden da folk spilte fordi de hadde det moro. I dag spiller folk for å ha noe å klage over.

Eller for å si det på denne måten:

2007: "Endelig E3! Så mange spill å glede seg over!"

2017: "Endelig E3! Så mange spill å klage over!"

Så takk og farvel. Jeg orker rett og slett ikke denne pessimismen lengre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere årsaker:
Først husker du litt feil, det var mye klaging på Morrowind forumet før det ble lansert, ja det har kansje blitt mer. 
vi har blitt en gjeng med grettene gamle gubber.
Det er en motreakjon mot all hypen som genereres, resulatet er at folk blir skuffet når spillet endelig kommer.
Spill blir ikke nødvendigvis bedre lengere.
Om du går tilbake 10 år eller mer var ytelse forbedringene mye raskere en i dag, maskinvare ble raskt raskere og trolig viktigere spillmediet var under rask utviklig, utviklere lærte nye triks og fikk bedre verktøy og bibloteker.
Resultatet var at nye spill stadig ble bedre. 
I dag er det mye vanskligere å lage et spill som er mye bedre en alle andre. 

Lenke til kommentar

Angående tilbakemeldinger på spill: I Amigadagene var det et tykt Glavalag mellom produsent og konsument. Da måtte man sende inn et brev til utvikler som ingen svarte på, eller aller helst til en redaksjon i et blad som kanskje gadd å trykke brevet ditt og tale din sak, og dette var en prosess som tok uker, kanskje måneder, så hele poenget og relevansen i kritikken din var gått ut på dato lenge før det kom et tilsvar, om det i det hele tatt kom et. For ikke å snakke om at av alle brevene som kom så trykket de kanskje en håndfull av dem.

I dag har alle en stemme, men det er langt ifra alle som har lært å moderere seg, oppføre seg eller tenke to ganger før de skriver. Internett (og forumet her) er fullt av helt meningsløse innlegg fra en klovn som tror de er morsomme.. "I gamle dager" kom det spontanutbrudd på gutterommet uten at noen særlige merket seg det. I går la jeg ut en innlegg på reddit som nådde 120.000 lesere de neste to timene.

Vi lever i en hverdag preget av at verden er blitt veeldig liten, en Snap tatt i HongKong er på mobilen din i Oslo ett sekund senere. Dette tror jeg personlig vi bruker litt tid på å lære å forholde oss til, også dette med at man skal ha "Nettvett" og folkeskikk. Det er nytt for oss mennesker, og der fysiske begrensninger tidligere sensurerte oss til en viss grad er det nå i dag fritt leide for å mene hva som helst og det er en oppskrift på kaos inntil vi klarer å moderere oss eller filtrere ut "støy" fra de som ikke vet hva folkeskikk er.. Vi bruker nok en generasjon eller to på å knekke den nøtten.

Savner gamle dager jeg også.

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som klager er de som skriker høyest og dermed blir sett og hørt. Å syte fordi det er mye syting er nesten verre enn at det er mange som syter over tull.

Ta deg sammen! Første bud på Internett, "Overse idioti".

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det er nok heller det at spillindustrien ligger på latsiden og faktisk ikke klarer å produsere det folket krever.

denne sytingen du snakker om er nok positivt for oss, da de kanskje skjønner at de må gjøre det veldig bra for å lykkes.

Lenke til kommentar

*snip*

Skjønner deg veldig godt jeg. Det er så mye negativitet og regelrett pisspreik at det må feile en noe om en ikke går lei og vurderer å bare gi F i å bruke tid på det. Har vurdert det selv mange ganger og det har nok mange andre også.

Men om en siler bort søpla så er det fortsatt verdt å holde på med forum og diskusjoner synes jeg. Ikke la pessimister og negative folk dra deg ned på deres nivå. Sleng heller i tryne på dem din begeistring. Eller rett og slett velg å ignorer brukere...

Det siste vi trenger er at folk som er entusiastiske og fornøyde gir opp en etter en og at vi sitter igjen med en bunnslammet. Så ikke gi opp Schreiber :) 

Lenke til kommentar

*snip*

Skjønner deg veldig godt jeg. Det er så mye negativitet og regelrett pisspreik at det må feile en noe om en ikke går lei og vurderer å bare gi F i å bruke tid på det. Har vurdert det selv mange ganger og det har nok mange andre også.

Men om en siler bort søpla så er det fortsatt verdt å holde på med forum og diskusjoner synes jeg. Ikke la pessimister og negative folk dra deg ned på deres nivå. Sleng heller i tryne på dem din begeistring. Eller rett og slett velg å ignorer brukere...

Det siste vi trenger er at folk som er entusiastiske og fornøyde gir opp en etter en og at vi sitter igjen med en bunnslammet. Så ikke gi opp Schreiber :)

Synes det er mildt sagt pussig at det å klage på forumbrukere er mer akseptabelt og forståelig enn å klage på spill på et spilldiskusjonsforum fordi man er glad i spill, og kanskje håper på noe annet enn det som blir vist fram, eller det som blir det endelige resultatet. Hadde heller skjønt at folk sluttet å diskutere på et spillforum pga en tråd som denne. At noen utrolig nok bruker tid på å lage tråder for å klage på folk som har egne meninger i et diskusjonsforum er meget spesielt. Bunnslamkommentaren din trenger man vel heller ikke si noe om.

Endret av radiohodet
  • Liker 5
Lenke til kommentar

det er nok heller det at spillindustrien ligger på latsiden og faktisk ikke klarer å produsere det folket krever.

denne sytingen du snakker om er nok positivt for oss, da de kanskje skjønner at de må gjøre det veldig bra for å lykkes.

Helt enig. spillprodusentene i dag har ikke et snev av stolthet over produktet dem lager. alt som betyr noe er og lage et mainstream produkt du har sett en million ganger før. Bare samme tullet gang på gang.

hva skal til for og selge mest mulig kopier, cartoon grafikk check,masse pastell farger check,fordummet enkelt gameplay check, gud forby at folk skal tåle penaltys ved og tape, det må fjernes check, osv. veldig bra at noen folk klager. Hadde alle bare tatt til takke med dritt så blir ikke ting bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når spillindustrien oftere og oftere pøser ut med halverdige spill som trenger fem oppdateringer før de mest kritiske feilene er rettet får å få spillet slik det burde være ved utgivelse, så må det også være greit å være kritisk.

Jeg forhåndsbestiller hvertfall ikke spill lenger, så får det bare regnes som negativt.

Lenke til kommentar

Helt enig. spillprodusentene i dag har ikke et snev av stolthet over produktet dem lager. alt som betyr noe er og lage et mainstream produkt du har sett en million ganger før. Bare samme tullet gang på gang.

hva skal til for og selge mest mulig kopier, cartoon grafikk check,masse pastell farger check,fordummet enkelt gameplay check, gud forby at folk skal tåle penaltys ved og tape, det må fjernes check, osv. veldig bra at noen folk klager. Hadde alle bare tatt til takke med dritt så blir ikke ting bedre.

Høres ut som når faren min snakker om musikk.

Alt var bedre, mer nyskapende, og veldig revolusjonerende på 70 tallet. Nå eier ikke musikk produsentene et snev av stolthet over musikken de slepper. Alt som betyr noe er å lage en mainstream sang som du har hørt en million ganger før. Samme tullet gang på gang.. Klissete popp, electro house og en eller annen rappe låt der man kan refrenget før man har hørt sangen.

Hva skal til for å selge flest mulig kopier? - elektroniske lyder check, masse random sampling check, fordummet melodi check, gud forby at folk skal tåle et ekte tromme sett og folk som faktisk spiller instrumenter, det må fjernes check, osv. 

Veldig bra at noen folk klager. Hadde alle bare tatt til takke med dritt så blir ikke ting bedre. (Dude, preferanser er individuelle, det du anser som dritt kan fremstå som diamanter hos andre)

-

Nei, men seriøst. Jeg er glad for at både musikk og spill markedet er så bredt som det er.

Har du en egen liten fetish på Hurdy gurdy eller andre barokk instrumenter så finnes det musikk for nettopp deg. Det er ikke mye som blir produsert siden etterspørselen er så liten som den er, men det finnes.

Det samme gjelder spill industrien, det satses enorme resurser der etterspørselen er som størst. Har du en smak som er litt utenfor disse mainstream sjangerene så er det indie produsenter som produserer alt mellom himmel og jord.

Men ikke forvent at at noen skal legge ned noen milliarder kroner for å selge 10.000 kopier av et spill rettet mot nettopp din (muligens) snevre målgruppe.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Se på diablo feks. Musikk, atmosfære er perfekt til settingen i spillet. Diablo3 derimot er jo en parodi av original universet blizzard(north) lagde. De solgte sjelen til franchisen for penger. Tenk om de hadde bygget videre på originale diablo med dagens teknologi. Spillet kunne vært noe fantastisk. I steden sitter vi igjen med en moneygrabber med forferdelig nedummet gameplay(ikke mulighet til og velge attributes en gang,dårlig skill tree) og tegneserie grafikk med lattelige armor proposjoner.

Et kvalitets diablo produkt hadde kanskje solgt 80% av hva dagen makkverk ville solgt. Men ville holdt seg sann til universet og blitt hyllet som det beste i sin sjanger. De droppet sin kunstneriske integritet for litt mer penger og derfor har jeg ikke lenger noe til overs for blizzard. De har forvillet seg på et enveis spor etter wow suksessen der alt skal omgjøres til tegneserie feelgood uansett spill, kun for og generere mer penger.

Og mest tragiske av alt er jo at 80% av alle utviklere i dag har kastet seg på blizzard sporet og etteraper dem så til de grader at det bare er tragikomisk

Endret av grim_reaper_jib
Lenke til kommentar

Se på diablo feks. Musikk, atmosfære er perfekt til settingen i spillet. Diablo3 derimot er jo en parodi av original universet blizzard(north) lagde. De solgte sjelen til franchisen for penger. Tenk om de hadde bygget videre på originale diablo med dagens teknologi. Spillet kunne vært noe fantastisk. I steden sitter vi igjen med en moneygrabber med forferdelig nedummet gameplay(ikke mulighet til og velge attributes en gang,dårlig skill tree) og tegneserie grafikk med lattelige armor proposjoner.

Et kvalitets diablo produkt hadde kanskje solgt 80% av hva dagen makkverk ville solgt. Men ville holdt seg sann til universet og blitt hyllet som det beste i sin sjanger. De droppet sin kunstneriske integritet for litt mer penger og derfor har jeg ikke lenger noe til overs for blizzard. De har forvillet seg på et enveis spor etter wow suksessen der alt skal omgjøres til tegneserie feelgood uansett spill, kun for og generere mer penger.

Og mest tragiske av alt er jo at 80% av alle utviklere i dag har kastet seg på blizzard sporet og etteraper dem så til de grader at det bare er tragikomisk

Du tror ikke det kan være nastolgien som har skapt fryktelig høye forventninger til oppfølgere?

Altså jeg er helt enig med deg, jeg elsket, og er fortsatt veldig glad i D1 og D2+LoD,

Blizzard North og Matt Uelmen laget noe magisk, et dystert univers som trollbant en hel generasjon. Jeg hadde høye forventninger til D3, men trodde aldri at det skulle bli en opplevelse som jeg hadde med de to tidligere spillene. Jeg spilte vel D3 i 2-3 måneder, men det ble aldri som forfedrene sine.

Samme med Wow, vanilla var helt enestående, AQ40 og Nax var steder man hadde mareritt om etter uker med 12 timers progress økter. Det var store oppslag når en guild hadde klart å finne en taktikk og øvd nok til å klare å knerte en ny boss, TBC var også utrolig bra men så begynte de med det at det var urettferdig at ikke casual folk hadde bra nok utstyr til pug's og arena. Hva som har hent med spillet nå med pandaer og lycans aner jeg ikke.

Alt handler om penger, det handler om å selge kopier og tjene mest mulig. Hadde de tjent mer på å lage et produkt slik som du ser for deg at et produkt bør være så hadde de så klart gjort det. Men jeg lover deg at det ikke er så enkelt..

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt mange spill og utviklere som fortjener kritikk, men når det å finne ting å kritisere blir viktigere enn å faktisk nyte de gode spillene som lages, så er man på litt ville veier.

F.eks - istedenfor å syte over hvor ille D3 er, så kan du bruke tiden på å spille Grim Dawn isteden. Problem solved.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare la tråden bare død ut? ser ingen poeng med dette.  :wallbash:

Klaging er en del av hverdagen, uansett hva man gjør. Ser på facebook, folk klagde som faen når det er var varmt som faen om sommeren, nå klager de at det er kaldt... klaging overalt, vi har egentlig bare 1 ting å skylde på ---->>>> THE INTERNETTZ <<<<!  :roll:

Lenke til kommentar

Nå er Nintendo Switch avslørt, og selvsagt, her kommer sytingen og klagingen. Det har gått så langt at vi fikk en liten smakebit av et 3D Mario som bare varer noen få sekunder, og likevel klarer en og annen å prestere å klage over at det bare er en endless runner. Basert på to, tre sekunders gameplay? Og dette overrasker meg ikke engang.

Jeg klaget ikke akkurat på at det var en "endless runner", jeg uttrykte bare at jeg var skeptisk til om det var det. Det må jo være lov å spørre i en tråd som har med Nintendo Switch å gjøre? Som jeg også påpekte, så er jeg ikke så oppdatert i Nintendo verdenen at jeg vet hva som foregår, og da antok jeg at det kanskje var noen andre som hadde mer informasjon.

Jeg kom ikke dit for å klage, jeg kom dit etter å ha sett Switch traileren og ble skikkelig gira på den, men det må jo være lov å spørre om ting på et diskusjonsforum, uten at man skal se rødt!?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...