Gå til innhold

Lineæritmisk løsning?

Anbefalte innlegg

Formålet er å finne det første leksiografiske navnet som fremkommer i minst 3 av 4 fire lister.

Jeg har laget fire lister med dummy-navn. Deretter har jeg laget en superliste som tar alle navnene i alle listene, og sorterer ved java.util.Collections.sort(liste, Collator.getInstance());

Deretter går jeg bare gjennom denne listen og printer ut når noe fremkommer minst tre ganger etterhverandre.

Problemet: Jeg mistenker at Collections.sort ikke er lineæritmisk slik oppgavekravet er, og samtidig har denne løsningen et problem med duplikat i hver liste. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, jeg ser selv at jeg kan utføre en Merge Sort istedenfor, som er lineæritmisk. Men problemet med duplikater i hver liste vil finnes. Eksisterer det for eksempel tre Camillaer i første liste, så vil programmet finne at Camilla er felles for minst tre lister, men det er ikke nødvendigvis sant.

Lenke til kommentar

Jeg har ombestemt meg litt. Per nå gjør programmet mitt dette:

1. Sorterer de fire listende i følge merge sort.

2. Legger de fire sorterte listene i fire forskjellige arrays.

3. Starter med å iterere gjennom elementene i første array, og gjør bit søk for å se om dette elementet

har en equals i en og en av de andre arraysene. Dersom ja, avslutter med print. Dersom nei:

4. Itererer gjennom elementene i andre array, og gjør bit søk for å se om dette elementet har en equals i en og en av de andre arraysene. Dersom ja, avslutter med print. Dersom nei, avslutter med print.

Gir dette mening ift. oppgavekravet om å lage en lineæritmisk metode for å finne det leksiografisk første elementet som finnes i minst tre av de fire listene?

Endret av Denjam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...