Gå til innhold

Kom med innspill på forumstrukturen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første spørsmålet jeg stiller meg er HVORFOR?

 

Hva er fordelen med å gjøre en slik endring, både for dere i TEK-systemet  og for oss brukere?

Som Quote er inne på er kategori-struktur noe som bør vurderes i ny og ne. Hva som er populært å diskutere endrer seg med tiden, både ut i fra hvem som er aktive i de ulike kategoriene og det som skjer i samfunnet.

 

Det som fikk oss til å tenke på en utvidelse av «Teknologi og vitenskap» er at Mediehuset Tek for ett år siden ble kjøpt av Teknisk Ukeblad Media. Siden da har Tu.no, Digi.no og Automatisering.no tatt i bruk Diskusjon.no som kommentarfelt-plattform. Vi håper med dette grepet å tiltrekke oss flere medlemmer og dermed mer diskusjon rundt det som er stoffområdene til Tu.no og Automatisering.no.

 

 

Når det gjelder det dere forslår så virker punkt 1 relativt logisk på meg, når det gjelder punkt 2 ser jeg ingen fordeler med en samling (for meg som bruker). Jeg kan tildels se logikken med å samle punkt som gjelder "hardware" fra lyd/bilde og foto/video, men som andre har nevnt så virker det på meg ulogisk med det kreative i den gruppen.

Jeg nevnte det samme internt og jeg er enig i at det potensielt er en mye mer teknisk rettet kategori som evt. da vil blandes med en mye mer kunstnerisk motivert kategori. Disse to delene er de som har færrest visninger med totalt 16 - 18 000 visninger i uken, med lav aktivitet.

 

Derfor er det logisk fra vårt ståsted å se på om vi kan kutte ned på kategorier fra begge deler og flytte sammen aktiviteten til ett sted eller flytte det over til et annet sted. Jeg synes det er bedre at vi kommer med konkrete forslag som flere kan respondere på enn at vi ikke foreslår noe. Det kan fort komme andre gode idéer som resultat av det.

 

Motivasjonen bak forslagene om å slå sammen "Lyd og bilde" med "Foto og video", i tillegg til forslaget om å slå sammen/avvikle Fritid og/eller Forbruker er begge dels drevet frem av en tanke om at vi føler det er og blir for mange hovedkategorier ellers. Det betyr ikke at vi vil ha slutt på all diskusjon rundt disse tingene, men at det kanskje er bedre for alle at aktiviteten flyttes til andre passende steder hvor diskusjonene kan få mer eksponering.

 

 

3) Fritid og forbruker er også en kategori som er lite intuitivt. Særlig forbrukerrett og økonomi fortjener vell ein forumdel der det kan settast litt større krav til sakligheit og kompetanse enn tema som omhandler meir uformelle fritidsting?

Jeg ser personlig for meg at det blir mest aktuelt å flytte Økonomi og Forbrukerrett til Samfunn.

 

Er underkategoriene ment å være uttømmende, eller vil man kunne opprette tråder i Teknologi og vitenskap, men utenfor underkategoriene? Hvis ikke, så er det ingen plass for samfunnsvitenskap (antropologi, sosiologi, samfunnsøkonomi, etc. etc.), f.eks.

I likhet med andre hovedkategorier vil man ikke kunne starte tråder i selve "Teknologi og vitenskap". Det må evt. dekkes inn under en "Annet"-kategori. Har du noen forslag til betegnelse/navn på en slik ansamling av diskusjonstema som du nevner? Samfunnsvitenskap?

Lenke til kommentar

I likhet med andre hovedkategorier vil man ikke kunne starte tråder i selve "Teknologi og vitenskap". Det må evt. dekkes inn under en "Annet"-kategori. Har du noen forslag til betegnelse/navn på en slik ansamling av diskusjonstema som du nevner? Samfunnsvitenskap?

Samfunnsvitenskap ville vært optimalt. Det rommer de fleste vitenskapelige fagfelt som faller utenfor per dags dato, og er såpass bredt at det forhåpentligvis ikke vil bli inaktivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De kategoriene som nevnees under teknologi og vitenskap er så snevre at man egentlig er nødt til å ha en annet-kategori.

 

Noen emner som allerede er der, som ikke vil passe inn:

 

Burde vi prøve å utrydde malaria ved å genmanipulere mygg?

Hvordan justere en klokke til å gå saktere?

Vis frem dine kreasjoner :)

Noen spørsmål angående relativitetsteorien

Toxoplasma gondii - En parasitt som infiserer opp til 50% av befolkningen i verden og påvirker oppførsell

Hvordan vil Norges teknologi og industri-fremtid se ut?

Elon Musk, tre til side! En ny visjonær har ankommet!

 

Når nærmest de fleste emnene som er i kategorien dere ønsker å fjerne, ikke passer inn i noen ny kategori, har dere gjort noe feil.

Lenke til kommentar

Vil sport og spill også slåes sammen?

Og igjen hva med e-sport og spill?

 

Jeg personlig mener for stor endring kan skape uoversiktlig for dem som er vant med det gamle systemet.  :hmm:  Dermed sagt sier jeg ikke at forandring fryder.  :wee:  Jeg regner med at dere tar dette gradvis, sånn at vi forbrukere/medlemere klarer å venne oss til det nye.

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

Den syns jeg var ganske smålig Twin.. det hadde jeg ikke ventet av deg. "Gærninger" har livets rett de og :)

 

Mule man kunne skille Filosofi fra Religion & Livsyn. Men det blir jo isåfall flere kategorier, og det er vel ikke ønskelig.
Går jo fint syns jeg.


Beklager å skuffe deg. Jeg har bare veldig lite til overs for bibelfanatikere.
Samfunnet trenger et løft på realfags- og vitenskapsfronten. Ikke ytterligere stimulering i fantasi- og overtroavdelingen.

 

Når man ser hvordan andelen av de som tror på kontakt med døde og mirakler etc øker så synes jeg det er bekymringsverdig og et stort tilbakesteg for kunnskapssamfunnet.


Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

Et av prinsippene med diskusjon.no skal jo være at det er en plass man kan uttrykke sine meninger. Det blir feil å skjerme oss for kontroversielle idéer. Litt av poenget med en debatt er å dele forskjellige idéer og drive andre mot fornuft.

 

Det er nå bedre at de blir her på diskusjon.no og møter motstand, fremfor at de rømmer til et ekkokammer.


Enig.
Problemet er jo at ørene deres er plombert og all motstand og fornuft preller av.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke "Hjelp til kjøp og salg av PC" forbli under data? Det handler jo nettopp om dette, data?  :)  Synes det blir dumt at det flyttes under den langt mindre relevante kategorien "Fritid". Det er ingen som intuitivt forbinder fritid med noe så konkret som kjøp og salg av PC, og jeg frykter derfor at langt færre klikk kommer innom. Greit nok at det vil være nok av snarveier, men da er man samtidig avhengig av å komme fra andre kilder enn selve forumet. Spørsmålet mitt er vel; hva er fordelen med å flytte det fra en relevant kategori som Data, til noe aktivitetsrelatert som Fritid?  :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden dere likevel skal jobbe litt med forumet, så ønsker jeg meg en "Vis nytt innhold"-funksjon der man aktivt kan velge bort noen få underforum. For eksempel er for det aller meste totalt uinteressant å diskutere med hobby-filosofene og fanatikerne i "Religion, filosofi og livssyn" og hobby-anarkistene i "Politikk og samfunn". Kanskje jeg ønsker å skånes for tenåringsproblemene i "Seksualitet" også.

 

Siden noen av disse forumene er veldig aktive så skjuler de andre, mer interessante tråder.

 

Jeg synes det er helt riktig å ha disse underforumene slik at den som har behov for dem kan bruke dem, men for meg er de et hinder for å finne interessante temaer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

Den syns jeg var ganske smålig Twin.. det hadde jeg ikke ventet av deg. "Gærninger" har livets rett de og :)

 

Mule man kunne skille Filosofi fra Religion & Livsyn. Men det blir jo isåfall flere kategorier, og det er vel ikke ønskelig.

Går jo fint syns jeg.

 

 

Beklager å skuffe deg. Jeg har bare veldig lite til overs for bibelfanatikere.

Samfunnet trenger et løft på realfags- og vitenskapsfronten. Ikke ytterligere stimulering i fantasi- og overtroavdelingen.

 

Når man ser hvordan andelen av de som tror på kontakt med døde og mirakler etc øker så synes jeg det er bekymringsverdig og et stort tilbakesteg for kunnskapssamfunnet.

 

 

Syns ikke vi skal argumentere om slikt her, bare si at det der kan naturligvis ses begge veier.  Blir feil å sette munnbind på synspunkter bare fordi man er uenig/ikke liker dem., Av grunner flere har påpekt, og som heldigvis vil fortsette å være en  grunnpilar for forsatt opprettholdelse av kategorien :)

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

 

Når man ser hvordan andelen av de som tror på kontakt med døde og mirakler etc øker så synes jeg det er bekymringsverdig og et stort tilbakesteg for kunnskapssamfunnet.

 

 

Dette er vel en diskusjon som ikke hører hjemme her, men i nettopp de forum du argumenterer for å fjerne..?

Lenke til kommentar

 

Til sist, kategorien elektronikk kan renames til Elkraft & Elektronikk da det er to vidt forskjellige fagfelt som likevel blander seg der.

 

Tenker du på denne kategorien? Tanken er at diskusjon rundt Elkraft skal kunne passe inn i en ny kategori for teknologi og vitenskap (Energi). Dette kan nok presiseres bedre i en beskrivelse av underkategorien.

 

 

 

neineinei

 

Elektronikk-kategorien du linker til omhandler for det meste praktiske problemer og diskusjon rundt løsninger. Typisk PCB-utvikling og elektromotorer samt frekvensomformere, og noe elektroinstallasjonsbeslektet.

 

Vitenskapskategorien skal omhandle diskusjon om teori og ideer, ikke brukernes praktiske utfordringer :) 

 

Enig?

Lenke til kommentar

Noe som gjelder like mye for "realfags- og vitenskapsfrontens" representanter når de finner ut at de skal uttale seg om religiøse eller filosofiske tema.

 

Men, vi vet jo begge at kategorien selvsagt ikke vil fjernes.

 

 

Lettere å stå med rak rykk i spørsmål med stor vitenskapelig konsensus enn med eldgamle fortellinger man bare kunne tro bokstavlig på for hundrevis av år siden.

Lenke til kommentar

 

 

Når man ser hvordan andelen av de som tror på kontakt med døde og mirakler etc øker så synes jeg det er bekymringsverdig og et stort tilbakesteg for kunnskapssamfunnet.

 

 

Dette er vel en diskusjon som ikke hører hjemme her, men i nettopp de forum du argumenterer for å fjerne..?

 

 

 

Det er heller ikke en diskusjon jeg føler behov for å ha. Hverken her eller der, altså.

Lenke til kommentar

Lettere å stå med rak rykk i spørsmål med stor vitenskapelig konsensus enn med eldgamle fortellinger man bare kunne tro bokstavlig på for hundrevis av år siden.

Det handler ikke om vitenskapelig konsensus, det handler om folk som misforstår selv de enkleste argumenter. "Hurr durr, hvem skapte skaperen? Check mate!" Kunnskapsløshet florerer på begge sider.

 

Dette er ikke riktig tråd for slikt.

Lenke til kommentar

 

Lettere å stå med rak rykk i spørsmål med stor vitenskapelig konsensus enn med eldgamle fortellinger man bare kunne tro bokstavlig på for hundrevis av år siden.

Det handler ikke om vitenskapelig konsensus, det handler om folk som misforstår selv de enkleste argumenter. "Hurr durr, hvem skapte skaperen? Check mate!" Kunnskapsløshet florerer på begge sider.

 

Dette er ikke riktig tråd for slikt.

 

 

 

Jeg tenkte ikke på metafysiske spørsmål som du skisserer.

Ta en titt innom kategorien selv, så skjønner du hva jeg mener. I alle tilfeller, lag en ny tråd om du ønsker å diskutere videre.

Lenke til kommentar

 

 

Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

Den syns jeg var ganske smålig Twin.. det hadde jeg ikke ventet av deg. "Gærninger" har livets rett de og :)

 

Mule man kunne skille Filosofi fra Religion & Livsyn. Men det blir jo isåfall flere kategorier, og det er vel ikke ønskelig.

Går jo fint syns jeg.

 

 

Beklager å skuffe deg. Jeg har bare veldig lite til overs for bibelfanatikere.

Samfunnet trenger et løft på realfags- og vitenskapsfronten. Ikke ytterligere stimulering i fantasi- og overtroavdelingen.

 

Når man ser hvordan andelen av de som tror på kontakt med døde og mirakler etc øker så synes jeg det er bekymringsverdig og et stort tilbakesteg for kunnskapssamfunnet.

 

Jeg har like lite til overs som deg når det gjelder Bibelfanatikere, andre religiøse fanatikere og de "overtroiske", men det å nærmest nekte de et lite hjørne på diskusjons.no til å komme med sitt pisspreik ser jeg likevel ikke noen grunn for.

 

Samtidig så er det flere "grupper" (utenom tro/overtro) som jeg ikke har sans for, men det blir litt dumt hvis min mangel på sans for de emnene/gruppene skulle være med på å styre hva som kan diskuteres her på forumet.

 

Man skal være ganske så forsiktig med å utelukke andre grupper utelatende på grunn av ens egne meninger om de gruppene, for meg er løsningen mye enklere ved at jeg ignorerer de delene av diskusjonsforumet.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...