The_Lobster Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Hei! Har ikke noe PA-system. Men trenger å få koblet/mic'et flere instrumenter, så jeg kan jobbe videre med prosjektene på PC. Jeg trenger mic, og et system videre for å koble de opp på pcn, for en el-gitar (mic'e forsterkeren), piano, og kornett (en type trompet). Trenger masse anbefalinger og tips her! Antar at jeg trenger et annet lydkort i samme slengen. Har tenkt på noe fra Steinberg, M-Audio og Echo. Er ganske lost, som dere kanskje forstår. Har aldri drevet med no sånt her før... Og, jeg trenger ikke det aller beste. Bare det funker, og det er mulig å oppgradere det senere. Tusen takk i forveien! Joachim Lenke til kommentar
nvanrekurb Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 (endret) skal instrumentene spilles samtidig? Isåfall trenger du flere mikrofoner, hvis du skal ta opp et instrument av gangen så kan det være lurt å kjøpe en mikrofon, og ha flere stativer, slik at du raskt kan skifte relativt raskt mellom instrumentene uten å matte tenke på mikrofonplassering. forslag til utstyr: steinberg vsl 2020 lydkort- lydkort med stereo inn ut, midi++ god mulighet for utvidelse ettersom det har 16 spor adat inn/ut (du kan oppgradere med en digital mikser, eller break out boks med mange inn/ut). m-audio har mange bra og billige kort, f.eks audiophile (samme spec som vsl 2020 men ikke adat) og echo. Alle merkene du nevnte lager bra lydkort mikrofon: studio projects b1 eller c1 mikser: behringer ub serie eller yamaha mg serie bare noen forslag Endret 28. november 2003 av nvanrekurb Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 hei gå på en hvilken som helst kvalitets-musikk forretnig og spør.. der få du masse hjelp disse forretningene har ofte egne pakker til "pakkepriser", her er det en del å spare.. du må nok ut med 1500-2000 for noe som er "greit nok", men det er helt sikkert bra nok Lenke til kommentar
Royal Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Hei Til intrumenter er denne microfonen suveren: Shure SM57. (ca.1400-1500,-) Som vokal mikrofon er denne ok: Shure SM58.(Ca.1300,-) Men hvis du skal ha vokal mic til innspilling er denne fin: Røde nt3.(2500,-) Angående lydkort er det mye å velge i, men pass på at de har nok inn og utganger til ditt forbruk og at de har disse standarene: * 24 bit/96 kHz *Midi-port med lav latency(Støtte for steinberg sin asio2). Terratec,M-Audio,marc er noen gode lydkort Jeg bruker dette: Marc Håper dette kan være til hjelp Lenke til kommentar
nvanrekurb Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 når det gjelder mikrofon valg, så burde sette deg inn i forskjellen på de forskjellige mikrofontypene. sm57 er en veldig bra mic til oppmikking av skarptromme/tommer/gitar-forsterker, og brukes som regel veldig nærme lydkilden, skal du ha med litt av klangen i rommet så burde du gå for en kondensator mikrofon. Jeg har flere sm 57 selv, og bruker det først og frems til trommer (som et supplemang til overheads) og gitar forsterker, men hvis en trompetist kommer med hornet sitt eller det er snakk om å mikke opp et piano så blir de alltid liggende i eskene sine. du får studio projects b1 for ca 1100.- http://www.procom.no/ Lenke til kommentar
arela Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Vanskelig å gi noe entydig svar på dette, da du ikke nevner om du skal ta opp alt samtidig, eller ta opp ett og ett instrument. For å få et bra resultat, er du avhengig av alle ledd i prossessen. En god kondensatormic er det beste alternativet (f.eks studioproject b1). Likeledes er du avhengig av en god preamp. Preamper innebygget i mikser kan være et alternativ. Skal du ta opp flere instrumenter samtidig, tror jeg den beste løsningen er en mikser med ADAT grensesnitt mot et passende lydkort. Skal du ta opp ett og ett instrument, kan du vurdere en "pakke" med mic og preamp, samt at du da "klarer" deg med et lydkort med annalog inngang. Kan jo være greit å få tak i et system som ev kan bygges ut etterhvert! Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 Til å ta opp piano er det standard å bruke (minst) 2 mikrofoner, så det trenger du i alle fall. Jeg ville kjøpt noen relativt nøytrale, rimelige kondensatormikrofoner, sånn at du kan få det til å låte bra på alle instrumentene, i stedet for å begynne å spesialisere seg, det blir fort veldig dyrt. Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 30. november 2003 Del Skrevet 30. november 2003 (endret) Spiller selv i band, og lurer på dette med micer etc. Hvis jeg har lyst til å ta opp gitar (fra gitarforsterker), evnt litt trommer, ikke minst sang, hvilken mic som ikke er dyrere enn disse shure mic'ene er best. Hvis man skal bruke samme mic til gitarforsterker og sang (ikke samtidig selvfølgelig), vil da en SM58 sangmic eller SM57 instrumentmic passe best? 100% kvalitet er ikke nødvendig, men vet jo at Shure'ne er anerkjente. Et annet spm, går det an å plugge slike proff mic'er rett inn i PCen (med en ledningsovergang selvfølgelig), eller må man ha en mikser i mellom? Tenker da på å ta opp 1 instrument om gangen. Lydkortet er desverre ikke mer en SB Audigy, så dette vil vel bli flaskehalsen. Vil man få mye kvalitetstap? Endret 30. november 2003 av Jakob Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 1. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2003 Skal ta opp ett og ett instrument om gangen. Men hadde vært gøy å senere kunne "legge til" mikrofoner om nødvendig. Syntes Studio Projects B1 høres veldig bra ut. Har prioritert den. Men, ang. dette med preamper også videre, jeg har en Tech21 Trademark 10 forsterker til gitaren. Og i spesifikasjonene fant jeg dette: SansAmp XLR Direct Out for stage and studio applications allowsyou to go direct to any mixing console. For live gigs, you can run directly into the PA system. In larger venues, you'll be able to utilize the PA monitors to supplement your stage volume. Vet ikke om det har noe å si? At den har denne XLR Direct Out? Men hvis det kan kjøres rett inn i en mixer eller no, behøver jeg kanskje ikke mic til gitaren likevel? (vel, trenger fortsatt mic til kornetten og pianoet) Takk for masse god hjelp! Joachim Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 I mic'e opp et kabinett sørger for god gitar-lyd. Forsterker direkte til mix høres ut som veps og er ikke pent i det hele tatt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå