Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MSN Messenger VOICE/Telenor ADSL

Anbefalte innlegg

Se side to siste innlegg...

Jeg har problemer med å få voice-funksjonen i MSN Messenger 6.1 til å fungere sammen med et Telenor ADSL-abonnement. Jeg har forsøkt å lete etter løsninger på dette problemet i alle mulig forum rundt på nettet, men har ikke lykkes å finne noe entydig svar. Kan umulig tro at jeg er den eneste som sliter med dette problemet! Ved å ringe Telenor kundeservice får du forskjellig svar for hver gang – alt fra ”Det er ikke mulig”, ”Det skal jo virke” til ”Jeg er ikke helt sikker på om det går an”. Men det skal gå an, jeg kjenner folk som har samme ADSL-abonnement fra Telenor som dette virker helt fint for (riktignok uten deling av oppkoblingen). Det er merkelige er at både filoverføring og webkamerafunksjonen fungerer helt fint, til og med fra alle maskiner som deler oppkoblingen i nettverket. Fjernhjelpsfunksjonen fungerer heller ikke.

-

Her er mitt oppsett:

Telenor ADSL 768/348 med 1 gb begrensning

Lucent Cellpipe 20 router for ADSL aksess

Splitter som deler signalet til telefon (inn til digital ISDN boks) og til ADSL-router

Windows XP Professional m/internett

Deling av internettoppkoblingen (har forsøkt uten også)

Delingen foregår via to nettverkskort i maskinen og til switch fra denne

MSN 6.1 (med Windows Messenger 4.7)

-

Her er noe av det jeg har prøvd hittil:

Jeg bruker som sagt normalt deling av internettoppkobling (forsøkt både med nettverksbro i WinXP og softwareløsning med RSAOPPE). Jeg har også forsøkt å kutte ut deling av internettoppkoblingen og fjerne det ene nettverkskortet, benyttet en splitter ny bærbar PC (WinXP) direkte koblet til routeren (for å unngå konflikter med tidligere konfigurasjoner). Jeg har også forsøk med en annen bærbar PC med Win2000. Ingenting av dette hjelper. Jeg har også forsøkt å slå av alt av brannmurer, kjørt PC’er som aldri har hatt noen brannmurer og slått av alle virusprogrammer. Jeg har også forsøkt å finne ut om routeren benytter NAT, men har ikke klart å finne ut om dette. Jeg har heller ikke klart å finne ut hvilken IP den har som standard (normalt er jo gatewayen 10.0.0.1). Routeren har tydeligvis støtte for DHCP, men jeg har også forsøkt å kjøre fast IP internt i nettverket med Telenors default gatewayadresser og DNS-servere. Ingenting av dette hjalp.

-

Her er ting jeg antar kan være problemet:

Portrangen 6891-6900 er kan være sperret i routeren, noe som skal være nødvendig for å kjøre voice. Det merkelige er at på tilsvarende konfigurasjon på NextGenTel så er det nok å åpne disse portene for å få voice-, video- og filoverføringsfunksjonene i MSN til å fungere. Jeg har også lest at man må åpne en ”triggerport” 1863 (tror jeg), men dette har ikke vært nødvendig på NGT. For NGT oppsett kjører jeg NAT, ikke DHCP fra router og faste IP’er internt i nettverket. Dette skal ikke være nødvendig, men jeg synes det er mest praktisk for oppsett av streaming, ftp og andre servertjenester.

-

Spørsmål jeg har:

Kjører Cellpipe-routeren NAT på noen måte?

Er det mulig å aksessere routeren via Telenet?

Er det på noen annen måte mulig å åpne porter/portrange?

Hvilken IP har routeren?

Noen andre som får voice til å fungere (med og uten deling av oppkoblingen)?

Evt hvilket oppsett?

Er dette noe Telenor bevisst har sperret for i routeren?

-

Hvis noen kan hjelpe meg eller komme med ufyllende informasjon er jeg veldig takknemlig! Dette er et problem som irriterer meg!

Endret av saerdna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmål jeg har:

Kjører Cellpipe-routeren NAT på noen måte?

Er det mulig å aksessere routeren via Telenet?

Er det på noen annen måte mulig å åpne porter/portrange?

Hvilken IP har routeren?

Noen andre som får voice til å fungere (med og uten deling av oppkoblingen)?

Evt hvilket oppsett?

Er dette noe Telenor bevisst har sperret for i routeren?

Den er ingen router, den er satt opp som en bridge og det gir svar på en del av disse spørsmålene.

Er du 100% sikker på at du ikke har noen brannmur lokalt?

Er di 100% sikker på at de du prøver og snakke med i det hele tatt kan motta dette?

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Fungerer en bridge som en bindeledd mellom to ulike nettverk? Slik jeg har forstått det fungerer den broen som en link mellom ATM (lokal loop/backbone) og Ethernet (internt). Er det riktig? Litt usikker på akkurat dette... Og hva innebærer dette for mitt oppsett?

Fikk beskjed fra Telenor nettopp at "routeren" kunne konfigureres for NAT. Gjelder dette også når den er satt opp som en bridge? Så at Cellpipe'en jeg har kan settes opp som både router og bridge. Og kan en bridge konfigureres tilsvarende en router med telnet, default gateway etc?

-Er du 100% sikker på at du ikke har noen brannmur lokalt?

Nei jeg har ikke noen "software" brannmur lokalt:

-slått av både i XP

-slått av/avinstallert Norton internet security

-forsøkt med maskiner med nyinstallasjon uten brannmur (både XP og Norton)

-forsøkt med Win2000 uten noen brannmur

Er usikker på om det ligger noen brannmur i broen/routeren...

Er di 100% sikker på at de du prøver og snakke med i det hele tatt kan motta dette?

Litt usikker på hva du mener med dette, men de skal kunne benytte voice via MSN. Dette da jeg som sagt kjenner en som har samme ADSL-abonnement og som knyttet til samme sentral og som får dette til. Dessuten fungerer jo både webkamera og filoverføring. Voice og webkamera krever jo samme relatime tjenestekvalitetsparamtere så jeg ser ikke helt hvorfor voice skulle være noe mer vrient å få til (i teorien så skal video ha en støre portrange åpnet). Er jo ikke 100% sikker på at det skal være mulig, men jeg kan ikke se helt hvorfor det ikke skulle være det...

Håper du har yttligere informasjon! Og nok en gang: takk for kjapt svar og oppklaring omkring router/bridge.

Endret av saerdna
Lenke til kommentar

Ja jeg har sjekket at lydkort og høytalere er enablet. Alt skal ligge til rette for at det skal fungere. Det fungerer forøvrig internt i nettet mellom de ulike maskinene... Dette indikerer jo at programvaren er satt opp for å bruke voice.

Tror MSN (med forbehold!) fungerer slik at meldingene sendes via en server evt. via http-protokoll e.l, mens det i voice blir satt opp en point-to-point virituell connection hvor trafikken går realtime. Dette i og med at voice fungerer internt i nettet og ikke trenger å gå ut igjennom routeren.

Lenke til kommentar
Fikk beskjed fra Telenor nettopp at "routeren" kunne konfigureres for NAT. Gjelder dette også når den er satt opp som en bridge? Så at Cellpipe'en jeg har kan settes opp som både router og bridge. Og kan en bridge konfigureres tilsvarende en router med telnet, default gateway etc?

Et modem som er satt opp som bridge er usynlig, det har ingen IP og gjør ingenting med forbindelsen du har mot ISP, ergo må probvlemet ditt ligge andre steder.

Kan du ta i mot lydsamtaler?

Lenke til kommentar

Jeg kan ta imot lydsamtaler ja. Det vil si jeg kan både sende forespørsler, akseptere andres forespørsler. Når jeg trykker godta på forespørsler fra utenfor internettet (eller sender en selv) så står det oppretter forbindelse også skjer ikke noe mer. Som sagt (over) fungerer voice fint internt i nettverket - altså MSN er konfigurert riktig, men det er nettverksdelen (enten på maskinene eller på broen) som ikke fungerer som det skal. Har som sagt også forsøkt med 3-4 maskiner med ulik programvare, ulike konfigurasjoner osv.

OK - så en router vil kunne benytte NAT og kunne deles direkte til internnettet via en switch uten å gå via en PC? Men den er transparent - vil det si at alle porter er åpne? Den må vel nødvendigvis ha porter selv om NAT e.l. ikke brukes. Mens en bro er transparent. Det jeg ikke skjønner helt er jo at den tydeligvis deler ut IP-adresser (DHCP), men det kan være at dette skjer via Microsoft Nettverk e.l. også. Ikke helt stødig i det her...

Endret av saerdna
Lenke til kommentar

Har akkurat samme problem som deg. Men dette problemet kom først etter at jeg innstallerte Router i nettverket mitt.

Har NGT, hvis jeg kobler meg direkte på ADSL modemet så funker Voice fint, med en gang Routeren kobles imellom for å dele linja så fungere bare webcam og filoverføring.

Har som deg og undersøkt endel i de siste dagene for å finne svaret, men har enda ikke funnet ut noe mer en deg. Eneste er UPnP, husker ikke helt hva det står for, men MSN 6.1 har jeg lest trenger dette i routeren for å fungere. I tillegg må støtte for UPnP være installert i WinXP. (add/remove prog -> windows prog -> network) Dette fant jeg ut på http://www.askmarvin.ca/forums/index.php under MSN Messenger Issus.

Routeren jeg bruker er fra Netgear, husker ikke modell #.

Feyd

Lenke til kommentar

Oppgrader firmwaren til routeren, etter at jeg installerte ny firmware har jeg ikke hatt noen problemer med msn 6.1 (riktignok 3com router men det er vel verdt et forsøk) :yes:

Edit: Ikke glem at du kanskje må rekonfiguere routeren din... :roll:

Endret av Grimbo
Lenke til kommentar

Takk for tipset - skal teste det ut!

Det er litt merkelig det at video funker, men ikke voice! Skjønner ikke hvorfor. Jeg har selv NextGenTel (Telenor-problemene er knyttet til mine foreldre). Jeg bruker Cisco-routeren knyttet opp mot en hub og dette funker helt fint. Vet ikke hvilket oppsett du kjører. Her er i alle fall oppsettet jeg bruker for tiden, mulig det gir deg noen tips.

-Jeg har slått av DHCP i routeren (cisco)

-kjører faste interne IP-adresser (10.0.0.x)

-har åpnet portrangen 6891-6900 i routeren + div andre

-definerer default gateway 10.0.0.1 (cisco)

NB! Du må da også definere DNS-serverne til NGT som er:

DNS-servere (gamle som jeg bruker):

Foretrukket: 217.13.4.21

Alternativt: 217.13.7.136

DNS-servere (som NGT anbefaler):

Foretrukket: 217.13.4.24

Foretrukket: 217.13.7.140

Håper du skriver inn et svar her hvis du får det til å fungere, jeg skal gjøre det også hvis jeg får fatt i ny informasjon:

Lenke til kommentar
Oppgrader firmwaren til routeren, etter at jeg installerte ny firmware har jeg ikke hatt noen problemer med msn 6.1 (riktignok 3com router men det er vel verdt et forsøk)  :yes:

Edit: Ikke glem at du kanskje må rekonfiguere routeren din... :roll:

Er litt usikker på om det funker på min. Er visstnok satt opp som bridge... Men takk for tipset - skal undersøke det. Hvordan oppgraderte du din router? Fremgangsmåte, programvare du brukte (telnet?) etc?

Det kan nevnes at voice heller ikke fungerte med msn 6.0 og tidligere versjoner...

Endret av saerdna
Lenke til kommentar
Hvordan oppgraderer man firmwaren til routeren? Har du en enkel oppskrift? Og laster jeg firmwaren ned fra Lucent's hjemmeside?

Det bør du ikke gjøre, du risikerer og ikke få det opp igjen.

Disse problemene det snakkes om gjelder routere og ikke denne boksen som er en bridge, den gjør ingenting med overføringene.

Du bør heller gå på maskinen og feilsøke på den.

Det som oppretter forbindelsen med Online ADSL er PPPoE-klienten på maskinen ikke Lucent-boksen.

Lenke til kommentar
Hvordan oppgraderer man firmwaren til routeren? Har du en enkel oppskrift? Og laster jeg firmwaren ned fra Lucent's hjemmeside?

Det bør du ikke gjøre, du risikerer og ikke få det opp igjen.

Disse problemene det snakkes om gjelder routere og ikke denne boksen som er en bridge, den gjør ingenting med overføringene.

Du bør heller gå på maskinen og feilsøke på den.

Det som oppretter forbindelsen med Online ADSL er PPPoE-klienten på maskinen ikke Lucent-boksen.

Ok. PPPoE forbindelsen - det er den innebygde nettverks opplegget i WinXP ala Rasoppe?

Vet du om UPnP er støttet av Cellpipe bridgen?

Har bridgen alle porter åpne?

Kanskje jeg skal forsøke å installere følgende i XP (sitat fra link under):

"If you are using Windows XP check to ensure that Universal Plug & Play support for your O/S is installed as well as Internet Gateway Device Discovery and Control Client."

"If Universal Plug & Play is not a supported configuration for your router then chances are it won't work without manually opening a large variety of ports."

http://www.askmarvin.ca/forums/index.php?showtopic=199

Endret av saerdna
Lenke til kommentar
Ok. PPPoE forbindelsen - det er den innebygde nettverks opplegget i WinXP ala Rasoppe? Ok - kanskje jeg skal forsøke å installere følgende (sitat fra link under):

"If you are using Windows XP check to ensure that Universal Plug & Play support for your O/S is installed as well as Internet Gateway Device Discovery and Control Client."

Vet du om UPnP er støttet av Cellpipe bridgen?!

UPNP er noe som brukes av noen få routere, det har ingen funksjon på en bridge i og med denne ikke sperrer eller gjør noe med overføringen.

RASPPPOE er en klient, XP har sin egen og de to er vel nokså likeverdige.

Lenke til kommentar
Ok. PPPoE forbindelsen - det er den innebygde nettverks opplegget i WinXP ala Rasoppe? Ok - kanskje jeg skal forsøke å installere følgende (sitat fra link under):

Vet du om UPnP er støttet av Cellpipe bridgen?!

UPNP er noe som brukes av noen få routere, det har ingen funksjon på en bridge i og med denne ikke sperrer eller gjør noe med overføringen.

RASPPPOE er en klient, XP har sin egen og de to er vel nokså likeverdige.

OK - nå begynner jeg å skjønne ting og tang her... Skal forsøke å innstallere følgende på min oppkobling:

-Universal Plug & Play

-Internet Gateway Device Discovery

-Control Client (er dette i realiteten PPPoE?)

Skal rapportere tilbake når jeg har testet dette!

TAKK FOR ALLE SVAR SÅ LANGT - DE ER SVÆRT NYTTIGE!!!

Lenke til kommentar

Jeg har telenor adsl og 3com ruter, jeg kan bekrefte at MSN voice, filsending og videosamt. funker perfekt både med og uten ruter. Ingen porter er forøvrig åpnet i ruteren, og jeg har ikke PnP ruter heller. Men oppgraderte til nyeste firmware. (Som kanskje har noe betydning).

Lenke til kommentar
Har akkurat samme problem som deg. Men dette problemet kom først etter at jeg innstallerte Router i nettverket mitt.

Har NGT, hvis jeg kobler meg direkte på ADSL modemet så funker Voice fint, med en gang Routeren kobles imellom for å dele linja så fungere bare webcam og filoverføring.

Har som deg og undersøkt endel i de siste dagene for å finne svaret, men har enda ikke funnet ut noe mer en deg. Eneste er UPnP, husker ikke helt hva det står for, men MSN 6.1 har jeg lest trenger dette i routeren for å fungere. I tillegg må støtte for UPnP være installert i WinXP. (add/remove prog -> windows prog -> network) Dette fant jeg ut på http://www.askmarvin.ca/forums/index.php under MSN Messenger Issus.

Routeren jeg bruker er fra Netgear, husker ikke modell #.

Feyd

Fant dette om "Cascading NAT Devices":

"Cascading NAT Devices Even if the edge of your network doesn't use a NAT device, or uses a UPnP-aware NAT device, Windows Messenger AV communication can be defeated by a cascading NAT scenario. In this scenario, another NAT device exists in the path between you and the Windows Messenger client you are communicating with, and this NAT device is not under the control of either client. This can occur if your Internet service provider (ISP) also uses NAT technology in their network. This is not a common occurrence. If you suspect this situation, contact your ISP to verify the issue and discover possible workarounds."

Les mer her:

http://www.askmarvin.ca/files/Windows_Mess...ion_Devices.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...