Gå til innhold

Enkel teknologi kan bedre trafikksikkerheten på jernbanen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er de fleste som komenterer om autonome biler som ikke hensyntar eit fullstendig 3D kart i bilens 2 datamaskiner.

Koreksjon hva angår vegarbeid er glemt.

Anføres, ved feil i en bil kan en annen lede den til parkering eller verkstad.

 

Alle biler i dag har mykje compjutere, og er en fare for forsvarsevnen. Slik som poletiet er blitt 1% klubber, eller en uønsket form for organisatorisk innavsdepresjon. Uten politisk styring.

 

Likeledes 1000 andre selvfôlgligheter

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Dette virker litt baklengs.

 

Istedenfor å legge inn hvilke skilt som er plassert hvor i et kart eller en datamaskin ombord så skal man altså lese og tolke skiltene som står ute? Det må da være flere feilkilder med sistnevnte, f.eks dårlig sikt og skitt/støv/snø etc på skiltflatene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette virker litt baklengs.

 

Istedenfor å legge inn hvilke skilt som er plassert hvor i et kart eller en datamaskin ombord så skal man altså lese og tolke skiltene som står ute? Det må da være flere feilkilder med sistnevnte, f.eks dårlig sikt og skitt/støv/snø etc på skiltflatene.

 

I Norge løses dette ved å ha radiokommunikasjon med informasjonspunkter (balliser) i skinneangen kodet med hastighetsinformasjon, dette leses av en datamaskin og vises i et display foran fører, systemet er utviklet på 70-tallet og brukes i stort sett hele Europa i noe varierende utførelse, men likt i Norge og Sverige, og delvis likt i Tyskland. Samme system er også en sikkerhetsbarriere mot passering av signaler som viser stopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...