Gå til innhold

Er Dell hovedkort ATX?

ExTerminator

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som topic sier....?

Har tenkt og bygge ny maskin, og tenkte og kjøpe et kabinett først...så bruke resten jeg trenger fra dell maskina til jeg får råd til å bygge mer.

Eller må jeg gå for et nytt hovedkort samtidig som kabinett?

Tror du Dell kun har ett hovedkort på alle maskinene sine? Det er ingen her som kan gjette seg til hva slags Dellmaskin du har, vennen min.

Lenke til kommentar
:wow: Dumme meg!!!! :wow:

Jeg trodde det sto i signaturen min, men det gjorde det ikke.

Jeg har en Dell Dimension 4550.. :) Resten er i signaturen...

Jeg tviler på det sterkeste at dette er ATX. Husker jeg ikke feil er det nettopp en slik maskin en kamerat av meg har, og hovedkortet der er mindre enn ATX.

Lenke til kommentar

Nei, den var litt for rask. Hva betyr egentlig ATX? Den er bl.a definert her.

I praksis, hva er det som betyr noe for at et hovedkort skal være ATX?

- Koblingen til PSU. Kontakten må ha 20 pins (+ P4 4 pins i praksis etter hvert). Det er software styrt power on, dvs. at det ikke er en fysisk av/på knapp for strøm. Den gamle AT standarden hadde dette. Dette punktet er OK for Dell.

- Størrelsen på hovedkortet. Kortet kan godt være mindre enn ATX, f.eks micro ATX. Poenger er at PCI kortplassene må stemme med kabinettet.

- I/O portet. Disse portene må stemme overens med hullet i kabinettet. Alle hovedkort har en bakplate som skal passe rundt I/O portene og i kabinettet. Dette passer muligens også, ev. frem med Dremel'en.

- Plassering av skruehull. Jeg kan aldri tenke meg at Dell har plassert de anderledes enn standard. Om kortet er litt mindre spiller jo liten rolle.

Vi har en drøss av Dell maskiner på jobben, jeg har åpnet flere av dem, men aldri målt hovedkortene på størrelsen.

Jeg tror det skulle gå bra å skru over Dell hovedkortet ditt jeg. Du kan jo prøve i et kabinett du kan låne først, ev. kjøpe kabinett først og senere ev. et nytt hovedkort hvis det likevel ikke skulle fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...