zeebra Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 (endret) Sensasjonelt har Filipinene en tidligere koloni av USA og et land som inntil nylig i praksis har vært en koloni av USA erklært seg uavhengig av USA praktisk sett. Presidenten uttalte på sitt besøk i Kina at Filippinene vil skille seg fra USA militært og økonomisk og søke samarbeid med alle land uavhengig. Hva leser folk ut av denne utviklingen?Et eksempel Europa bør følge? Har ikke noe kilde. Var fra en tale fra 4 dagers besøket (fra idag) jeg så på France24. Men han sier det som jeg har sitert og at neste besøk er Russland. Filippinene har som så rett og slett brutt med USA sitt vestlige tyranni og sagt "nei takk, vi velger andre løsninger". Blir spennende å se om USA vil forsøke å snikmorde den Filippinske presidenten nå. Nå må Europeiske ledere få like store baller som en liten Asiater. Endret 20. oktober 2016 av zeebra Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Hva legger du i uavhengig økonomisk samarbeid? Hva skiller USA fra Kina for land som f.eks Norge? 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Stillehavet 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Så det på CNN nå. Duterte taler foran en kinesisk forsamling i Peking, og sier helt tydelig at han vil bryte med USA, både militært og økonomisk. På amerikansk side derimot (dept. pressetalsmann) stiller seg undrene og sier de ikke har merket noe forandring siste tiden i den retningen. Forøvrig må vel Duterte forholde seg til parlamentet's mening om saken, antar han ikke har enehersker fullmakt. Dessuten har samme mann i fullt alvor truet med å spise endel motstandere. Jeg tror han faktisk er mentalt kapabel til å ta et par jafs bare for å statuere eksempel. En merkelig skrue. Skal bli interessant å følge med på han fremover. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Ja, det er bra de fæææle amerikanerne ikke kan imperialistifisere Fillippinene lenger. Dutarte er et eksempel til etterfølgelse, en mann hele den pinglete gjengen med statsledere må se opp til, fordi han vil bytte ut verstingenes versting med O Barmhjertige Ching Chong Kinaland.Det er ikke første gang folk har byttet side (og ref den andre tråden kanskje noe må annekteres som et passende motsvar til slik aggresjon?) Storm i et vannglass, og vel så det. Det kommer vel en sutretråd med motsatt fortegn neste gang et land vil knytte sterkere bånd til USA. Lenke til kommentar
PoWerFeeD Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Bor og jobber alle som har svart i denne tråden i Asia? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 21. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2016 Her en sak på Dagbladet om det samme: http://www.dagbladet.no/nyheter/dutertes-sjokkbudskap-til-obama---usa-har-tapt-na/63978413 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 21. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2016 Så det på CNN nå. Duterte taler foran en kinesisk forsamling i Peking, og sier helt tydelig at han vil bryte med USA, både militært og økonomisk. På amerikansk side derimot (dept. pressetalsmann) stiller seg undrene og sier de ikke har merket noe forandring siste tiden i den retningen. Forøvrig må vel Duterte forholde seg til parlamentet's mening om saken, antar han ikke har enehersker fullmakt. Dessuten har samme mann i fullt alvor truet med å spise endel motstandere. Jeg tror han faktisk er mentalt kapabel til å ta et par jafs bare for å statuere eksempel. En merkelig skrue. Skal bli interessant å følge med på han fremover. Ja, han er en merkelig skrue. Men det er ikke sikkert han må forholde seg til parlamentet i Filipinene mye lenger. De vurdrer å gi han unntakstillstandsmakt eller noe slik. (noe jeg så han sa i et intervju han gjorde på en nyhetskanal) Ikke at jeg har fått med meg hva det vil bety for Filipinene eksakt, men jeg kan tenke meg at han får mye mer makt enn det som er normalt, og at det er en slags midlertidig løsning. Men jeg er ikke veldig informert om Filippinsk politikk. Men baller har den lille Asiaten iallefall, i motsetning til feigingene og landsforræderne som styrer i Europa på vegne av USA, imot egne lands interesser og imot folkets vilje og interesser. Fyren er 70 år gammel så det er neppe personlige interesser som styrer han. Jeg vet ikke på hvilket grunnlag han ble valg, men jeg vet at en stor andel mennesker på Filippinene er meget lojale til USA. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 21. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2016 Hva legger du i uavhengig økonomisk samarbeid? Hva skiller USA fra Kina for land som f.eks Norge? Nå er ikke jeg en ekspert på Filippinenes økonomi, men jeg vil anta de er sterk avhengige av USA økonomisk og at tettere økonomiske bånd til Kina er en måte å "fikse" det på. De har uttalt at Filippinene er interessert i en uavhengig utenrikspolitikk, ikke at de vil gå til Kina. En av tingene jeg fikk med meg når det gjelder South China Sea og den Filippinske presidentens besøk i Kina er at han ikke er interessert i å diskutere det på nåværende tidspunkt og former forholdet med Kina uavhengig av den saken. Han har også uttalt at Filipinene ikke er interessert i en krig for å beskytte sjøområdet og at det kun ville være skadelig. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Lurer på hvordan dette påvirker konflikten om sørkinahavet. Fyren er 70 år gammel så det er neppe personlige interesser som styrer han. Jeg vet ikke på hvilket grunnlag han ble valg, men jeg vet at en stor andel mennesker på Filippinene er meget lojale til USA. Det må ha noe med at byen han kom fra og var ordfører i, sies å være den tryggeste i landet og dette er noe folk ønsker etter en evighet med mye korrupsjon og kriminalitet.Mange av Dutertes forslag kan virke ganske ekstreme, som nå nylig hørte jeg at han ønsket å gjøre tobakk ulovlig også.Det trengs kanskje noe "ekstremt" for å rydde opp i landet.De jeg har hørt fra i Filippinene er i hvertfall positive til Duterte. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 21. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2016 Lurer på hvordan dette påvirker konflikten om sørkinahavet. Fyren er 70 år gammel så det er neppe personlige interesser som styrer han. Jeg vet ikke på hvilket grunnlag han ble valg, men jeg vet at en stor andel mennesker på Filippinene er meget lojale til USA. Det må ha noe med at byen han kom fra og var ordfører i, sies å være den tryggeste i landet og dette er noe folk ønsker etter en evighet med mye korrupsjon og kriminalitet. Mange av Dutertes forslag kan virke ganske ekstreme, som nå nylig hørte jeg at han ønsket å gjøre tobakk ulovlig også. Det trengs kanskje noe "ekstremt" for å rydde opp i landet. De jeg har hørt fra i Filippinene er i hvertfall positive til Duterte. Jo, altså hovedkomponenten i politikken hans er "lov og orden" og rydde opp i narkotikaproblematikken i landet, korrupsjon og fjerne uønskede kriminelle elementer i landet. Han er villig til å bruke harde metoder for å oppnå dette, noe som virker å ha stor støtte. Ja, hvordan det påvirker Sørkinahavet er vanskelig å si. Som sagt, han sa at Filippene ikke er interessert i å diskutere det på nåværende tidspunkt og at de vil knytte tettere bånd til Kina og andre Asiatiske land (ASEAN) uavhengig av dette, og at det ikke er i Filippinenes interesse å bli dratt ut i en krig angående Sørkinahavet. Det har han jo selvsagt rett i. Knytter han tettere bånd til Kina, vil nok det også øke samarbeidsviljen mellom de to landene og legge opp til bedre forhandlinger i forhold til Sørkinahavet. Selv tror jeg landene bedre kan ordne opp i situasjonen i Sørkinahavet uten USA innblandet med USA sine spesielle geopolitiske interesser. Jeg tror også Kina er mer villig til å diskutere dette med land i området hvis USA ikke er involvert og at en mer fornuftig avtale kan komme ut av det hele hvis landenes nasjonale interesser er utgangspunktet i samtalene heller enn USA sine interesser. Men det er usikkert. Jeg har iallefall det inntrykket. Det kan godt hende Filippinene bryter med USA med akkurat de i tankene og at Filippinenes interesser i Sørkinahavet bedre blir forhandlet direkte med Kina enn under USA sin innflytelse. 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Lurer på hvordan dette påvirker konflikten om sørkinahavet. Fyren er 70 år gammel så det er neppe personlige interesser som styrer han. Jeg vet ikke på hvilket grunnlag han ble valg, men jeg vet at en stor andel mennesker på Filippinene er meget lojale til USA. Det må ha noe med at byen han kom fra og var ordfører i, sies å være den tryggeste i landet og dette er noe folk ønsker etter en evighet med mye korrupsjon og kriminalitet. Mange av Dutertes forslag kan virke ganske ekstreme, som nå nylig hørte jeg at han ønsket å gjøre tobakk ulovlig også. Det trengs kanskje noe "ekstremt" for å rydde opp i landet. De jeg har hørt fra i Filippinene er i hvertfall positive til Duterte. Ikke bare er det bland de tryggeste byene i landet, men det pleide å være et av de værste stedene i landet, og ligger geografisk midt inne i et konfliktområde mellom radikale muslimer og den filipinske stat. Han vant til stor del på misnøyepolitikk og lovet forandring, spesielt i forhold til den ekstrem korrupsjonen i den filippinske staten. Tilsynelatende har han fått gjort ganske mye med det også. En del andre politikere har begynt å gjøre opprør mot korrupsjonen rundt seg også, så får vi se om det bare er et oppbluss eller om dette kan bringe en revolusjon i den filippinske staten som skyter dem frem 300 år i tid (til nåtiden, mye av den filippinske staten er stuck i 1700-tallets spansk staskultur) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå