Gå til innhold

Sjøsyke havvind-teknikere er blitt et stort problem. Det skal denne båten fikse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha minerydderene fra Umoe med samme luftpute katamaran konsept er jo sjøforsvarets største sjøsykegeneratorer. De er som gummibåter som hopper og slår oppå bølgene istedenfor å skjære gjennom dem som tradisjonelle skrog. Det er vel kanskje en indikasjon på "komforten" i denne type fartøy når man på Storm klassen MTB har sikkerhetssele i sengene for å holdes fast når den hopper fra bølge til bølge...

 

Dessuten sliter de stort i sterk vind pga at skroget har et stort vindfang og lite sideveis stabilitet. Og uten baugpropell men istedenfor en "truster" som blåser ut luft på sidene så er den helt ubrukelig å legge til kai i sterk vind. Jeg har selv opplevd at båten blir slengt inn mot brygga av vinden, og pullerter som rives av av trossa i vinden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha minerydderene fra Umoe med samme luftpute katamaran konsept er jo sjøforsvarets største sjøsykegeneratorer. De er som gummibåter som hopper og slår oppå bølgene istedenfor å skjære gjennom dem som tradisjonelle skrog. Det er vel kanskje en indikasjon på "komforten" i denne type fartøy når man på Storm klassen MTB har sikkerhetssele i sengene for å holdes fast når den hopper fra bølge til bølge...

 

Dessuten sliter de stort i sterk vind pga at skroget har et stort vindfang og lite sideveis stabilitet. Og uten baugpropell men istedenfor en "truster" som blåser ut luft på sidene så er den helt ubrukelig å legge til kai i sterk vind. Jeg har selv opplevd at båten blir slengt inn mot brygga av vinden, og pullerter som rives av av trossa i vinden.

 

I utgangspunktet var konseptet med "Surface effect" bra, og egentlig er katamaranene langs kysten en variant av utgangspunktet.

Dersom dagens hurtiggående katamaraner hadde vært bredere og åpningen fremme enda litt større en åpningen bak, ville luften mellom skrogene bli komprimert og løftet båten uten bruk av skjørt eller vifte.

Dette ble testet i 1971, men når båten fløt på luft ble den ustabil.

Dette ble ordnet i 1973 ved å lage skroget mellom båtene V-formet.

Denne siste test-modellen var 1m lang og 1m bred.

Forsvaret ville satse på UMOE sitt konsept, og slik ble det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg kjenner til problemstillingen fra oljeproduksjon i Vest-afrika.Svært mange av plattformene har ikke heldekk og en er avhengig av båttransport. Sjøsyke er ubehagelig, men det virkelig farlige er å komme seg fra/til en fast plattform fra/til en bevegelig båt.

Jeg vet ikke hvilke sikkerhets analyser Statoil har gjennomført men det er klart at en alvorlig ulykker kan sette hele konseptet i fare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...