torest Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Fiskeflåten subsidieres for å fylle diesel.Fiskebåtskippere betaler CO2-avgift – og får alt refundert Lenke til kommentar
Runar Olsen Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Her må det spesifiseres at det er de største båtene og da spesielt eldre fabrikktrålere som bruker mest drivstoff pr kilo fanget fisk. Den typiske sjarken som driver juksa, garn eller linefangst, og da mest sesongbasert eller "heimsjyen", ligger gjerne på et forbruk godt under 0,2 liter pr kilo fisk. De store stygge kommer gjerne opp mot liten. Mange variabler selvfølgelig, men artikkelen fokuserer veldig på de minste båtene, som samtidig har lavest utslipp og minst betalingsevne og muligens -vilje. Burde være et godt marked i hele flåten for å gå mot hybride løsninger hvis kostnadene er spiselige. Gjelder vel mye å kunne ta hånd om topplastene uten å måtte overdimensjonere hovedmaskineriet for å ta dette. Ren batteridrift på fiskebåter er utopi i overskuelig framtid. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Hvorfor er ikke fritidsflåten nevnt i oversikten over utslippssyndere her? Mener å ha sett estimater på 250.000 tonn Co2 fra disse. Det burde jo være her man begynte når man ønsker å redusere utslippene til sjøs, men av en eller annen grunn så diskuteres ikke dette blant de folkevalgte. Kan det være egeninteresser med i bildet? Ikke utenkelig at makteliten og deres kompiser er de største forbrukerne her... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå