Gå til innhold

Min blekkskriver står ubrukt for lenge, rense eller kjøpe laserskriver?

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg bruker min blekkskriver veldig sjelden, (det er en HP skriver) og den skriver nå bare halve linjene etter å ha stått noen måneder. Går det an å rense den, og hvordan? Eller bør jeg bare kjøpe en laserskriver med en gang? Jeg synes det er surt, betalte tusen kroner for skriveren og kjøpte for et par måneder siden XL farge og sort blekkpatroner som er helt fulle, for flere hundre kroner. Tåler en laserskriver å stå lenge uten å skrive ut, uten at kvaliteten på utskriftene blir dårligere? Skulle jo tro det siden den bruker pulver i stedet for blekk. Må en laserskriver renses også?

Den printeren jeg har er forresten multifunksjons, så den har en scanner. Så litt kjipt å skrote den når scanneren funker fint.

Dumt at det ikke finnes noen "copy shops" i Norge (såvidt jeg er klar over) hvor man kan skrive ut og kopiere ting. Vet ikke om det går an å skrive ut ting på bibliotek forresten... Noen som vet?

Og er det noen som har tips til hvilken laserskriver jeg bør kjøpe? Hvis det ikke koster mange tusen for en multifunksjonslaserskriver så vil jeg ha en med scanner også.

Men håper det går an å rense blekkskriveren min, og at noen gidder forklare hvordan jeg gjør det. :)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

De fleste HP skrivere har egen rensefunksjon under innstillinger. Forsøk den. (Den bruker litt blekk på å rense seg...) 

Takk, prøvde det men utskriften ble ikke noe bedre. :(

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Canon hvor skrivehodene sitter i blekkpatronene. Tetter de seg da er det bare å kjøpe nye patroner så er den akkurat som ny igjen.

Edit: Og som en bonus stopper den ikke å skrive ut bare fordet man er tom (eller nesten tom) for blekk. Man kan skrive ut selv om patronene er skål tomme.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Mange gode rensetips her: https://www.google.no/search?q=how+to+clean+inkjet+printheads

Jeg tok ut mine blekkpatroner og satte dem i vasken på 3-4 lag med fuktet tørkepapir.

Lot dem stå en times tid, tørket godt av dem, satte dem inn i printeren og kjørte renseprogrammet.

Det ble bra etter et par runder, men det gikk med en del blekk før det ble bra.

Nå har jeg laget meg en liten PDF-fil med noen små ruter i forskjellige farger.

Den kjører jeg ca. annenhver uke om sommeren og hver måned eller i året dersom jeg ikke bruker printeren til noe annet. (Jeg har lagt det inn i kalenderen på PC'en, så glemmer jeg det ikke.)

Lenke til kommentar

Vil anbefale de som bruker skrivere lite, å ikke gå for de rimeligste modellene.

Dyrere skrivere tømmer automatisk dyser før den slår seg av, da slipper du problematikken du beskriver her.
I tillegg vil blekk til en rimelig skriver være mye dyrere enn blekk til en dyr skriver.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Men det er rart at den ikke klarer å skrive skikkelig men når den kjører renseprogram så blir renseutskriften perfekt.  :hm:

Noen jeg snakket med snakket om kalibrering, men da måtte jeg legge siden som ble skrevet ut i scanneren og så... ja så skjedde det ingenting, den ble scannet men fåglarna må vite hva poenget med det var. For utskriften var dritt akkurat som alle utskrifter av dokumenter. 

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Jepp, men er det så mye dyrere en å skifte blekk patroner som tørker ut og ikke funker når du trenger å skrive ut noe :hmm:

Tonere tørker også ut. 

Skal du ha med farge betaler du lett 8-900 kroner, pr. farge.

Printeren selv får du vel for under 2000,-

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jepp, men er det så mye dyrere en å skifte blekk patroner som tørker ut og ikke funker når du trenger å skrive ut noe :hmm:

Tonere tørker også ut. 

Skal du ha med farge betaler du lett 8-900 kroner, pr. farge.

Printeren selv får du vel for under 2000,-

Hvordan kan pulver tørke ut?  :huh:

Lenke til kommentar

Nei, det er vel et større problem at det kan klumpe seg dersom laserprinteren står lenge ubrukt.

(Eller, det er vel alderen på tonerkassetten som er roten til problemet her. Pulveret tar bl.a. opp fuktighet fra luften, og dette foregår helt fra kassetten blir tatt ut av posen.)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Nei, det er vel et større problem at det kan klumpe seg dersom laserprinteren står lenge ubrukt.

(Eller, det er vel alderen på tonerkassetten som er roten til problemet her. Pulveret tar bl.a. opp fuktighet fra luften, og dette foregår helt fra kassetten blir tatt ut av posen.)

Ok :)

Lenke til kommentar

Dumt at det ikke finnes noen "copy shops" i Norge (såvidt jeg er klar over) hvor man kan skrive ut og kopiere ting. Vet ikke om det går an å skrive ut ting på bibliotek forresten... Noen som vet?

Jeg skanner gratis og (tror) betaler 2 kr pr ark utskrift på bibliotek. Bor i mellomstor by.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg skanner gratis og (tror) betaler 2 kr pr ark utskrift på bibliotek. Bor i mellomstor by.

Ok :) fant akkurat ut at jeg kan skrive ut på mitt lokale bibliotek også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...