Gå til innhold

Alle Tesla-modeller kan leveres nå med ny selvkjørings-teknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Og der ble den tradisjonelle bilindustrien gitt en springskalle det skal bli vondt å komme utav. Og takk for det! Ellers så er det smart å selge seg ut av olje, uber og ande tilsvarende aksjer.

Lenke til kommentar

Jeg legger kun merke til "etter hvert", dvs kanskje en dag kan bilen bli selvkjørende.

 

Tesla er desperate etter å komme seg ut av knipen de har satt seg selv i ved å lansere uferdig og livsfarlig teknologi.

 

Tesla skal også snart gjennomføre en stor emisjon for å få råd til å produsere TM3. De spyr for tiden ut fantasifulle pressemeldinger for å berolige investorene. De argumenterer også som et pyramidespill. Stiller du spørsmål ved hvorfor hovedbatterier og motorer ryker raskt, får du til svar at bilene skal holde 1 million miles. Hvis du spør om de egentlig utnytter mer enn et hjørne av gigafabrikken får du til svar at de trenger 5 til. Hvis du spør hvordan de skal klare å produsere nok TM3, får du til svar at de skal være 10 ganger så effektive som etablerte bilprodusenter. Hvis du anklager "autopiloten" for å være farlig, får du beskjed om at den nå er MYYYE bedre.

 

Sannheten er at Tesla er ute av kontroll, de produksjnsansvarlige har sagt opp og at konkurrentene innhenter dem.

 

Musks eneste mål er å få aksjekursen i 300 dollar, slik at han får sin STOORE opsjonspakke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og der ble den tradisjonelle bilindustrien gitt en springskalle det skal bli vondt å komme utav. Og takk for det! Ellers så er det smart å selge seg ut av olje, uber og ande tilsvarende aksjer.

 

Eg er sjokkert over at oljefondet, som liksom skal sikre velferdsstaten når oljeinntektene tek slutt, har investert mykje av pengane i … oljeaksjar!

 

Det er litt som om banksikringsfondet skulle investert i bankaksjar. Når oljeinntektene tek slutt, er det neppe fordi det er tomt for olje. Kollapsen i oljeforbruk kjem til å råke alle oljeselskap, ikkje berre aktiviteten i Nordsjøen. No er vi eksponert for dobbel risiko. Fondet mistar verdien av same grunn som inntektene til fondet forsvinn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Svært mange oljeaksjer opplever en rebound for tiden nå som oljeprisen er på vei opp igjen.

 

Dessuten, det er et fond, og da kan man omplassere midlene etter eget forgodtbefinnende. Det er ingen som påstår at fondet skal bli med oljeaksjene ned når det en gang i fremtiden ikke lenger er behov for olje i samme grad som i dag.

 

Det er fremdeles mye penger å hente i oljeaksjer de neste årene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og der ble den tradisjonelle bilindustrien gitt en springskalle det skal bli vondt å komme utav. Og takk for det! Ellers så er det smart å selge seg ut av olje, uber og ande tilsvarende aksjer.

 

Eg er sjokkert over at oljefondet, som liksom skal sikre velferdsstaten når oljeinntektene tek slutt, har investert mykje av pengane i … oljeaksjar!

 

Det er litt som om banksikringsfondet skulle investert i bankaksjar. Når oljeinntektene tek slutt, er det neppe fordi det er tomt for olje. Kollapsen i oljeforbruk kjem til å råke alle oljeselskap, ikkje berre aktiviteten i Nordsjøen. No er vi eksponert for dobbel risiko. Fondet mistar verdien av same grunn som inntektene til fondet forsvinn.

Oljeforbruket øker raskt, og det vil det gjøre selv om vi får alternative drivstoff til transportnæringen. Vi bruker olje til veldig mye annet enn transport.

 

Det som sjokkerer meg er at oljefondet eier aksjer i pyramidespillet Tesla. For 3-4 år siden var Tesla teknologiledende og hadde mulighet for å bli noe. De siste tre årene har Tesla roter bort på produksjonsproblemer med TMX, og konkurrentene har innhentet dem. Nå er de kun et ekstremt overvurdert selskap med skyhøy gjeld, som alle analysebyråene i USA er skeptisk til. Bortsett fra dem som tilrettelegger for alle emisjonene.

 

Tesla er trolig ferdig, og jeg tviler på at de klarer å få TM3 i produksjon. Uansett er konkurransen i elbilmarkedet i ferd med å bli hard, slik at det uansett blir umulig for Tesla å tjene nok penger til å håndtere gjelden og dyre garantiforpliktelser.

 

Det er bare å kreve depositumet på TM3 tilbake og bestille seg en annen elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror nok Tesla er i fare for å bli oppkjøpt etterhvert, og de har åpenbart gjort en del dumme valg i Model X-produksjonen, men de begynner å bygge seg opp en del assets som ingen andre har, og som er umulige å skaffe på enkelt vis.

 

Datasettet de etterhvert sitter på er et eksempel på noe sånt, og noe som har uvurderlig verdi for alle som ønsker å lage selvkjørende kjøretøy.

 

At ikke aksjer i Tesla er det samme som aksjer i en annen bilfabrikant eller i et oljeselskap er såpass åpenbart at det ikke trenger å sies. Alle finansielle data er uansett åpent tilgjengelige, så det er ingen som lurer noen - og Tesla leverer konsekvent i henhold til guidance.

 

Å kalle det et pyramidespill er bare tull - det er en bedrift som driver for investorenes regning og som kommer til å gjøre det en god stund fremover, noe selvsagt alle oppegående investorer er klar over slik at denne faktoren er priset inn i aksjekursen. Det samme gjelder for analytikernes skepsis. At forumnisser i Norge ikke forstår såpass enkle ting er neppe noen stor bekymring verken for Musk eller oljefondet.

Endret av Audun_K
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

Og der ble den tradisjonelle bilindustrien gitt en springskalle det skal bli vondt å komme utav. Og takk for det! Ellers så er det smart å selge seg ut av olje, uber og ande tilsvarende aksjer.

 

Eg er sjokkert over at oljefondet, som liksom skal sikre velferdsstaten når oljeinntektene tek slutt, har investert mykje av pengane i … oljeaksjar!

 

Det er litt som om banksikringsfondet skulle investert i bankaksjar. Når oljeinntektene tek slutt, er det neppe fordi det er tomt for olje. Kollapsen i oljeforbruk kjem til å råke alle oljeselskap, ikkje berre aktiviteten i Nordsjøen. No er vi eksponert for dobbel risiko. Fondet mistar verdien av same grunn som inntektene til fondet forsvinn.

Oljeforbruket øker raskt, og det vil det gjøre selv om vi får alternative drivstoff til transportnæringen. Vi bruker olje til veldig mye annet enn transport.
55% av all olje går til transport.

 

Nei, oljeforbruket aukar ikkje lenger raskt. I OECD nådde oljeforbruket toppen i 2005, og den gjennomsnittlege årlege veksten i oljeforbruk har gått ned frå 2% årleg til ca 1% årleg etter det (10-års snitt). Sjølv i fjor, med halvert oljepris samanlikna med året før, auka forbruket med under 2%. Dette er problematisk for ein bransje som har vent seg til sterk vekst i forbruket over lang tid.

 

På tysdag kom ratingselskapet Fitch med ei åtvaring mot høg risiko i oljebransjen på sikt. Risikoen kjem av den kraftige veksten i sal av elektriske bilar pga raskt fallande batteriprisar, forsterka av stadig billigare fornybar energi. Du kan lese åtvaringa sjølv her: https://www.fitchratings.com/site/pr/1013282

 

Fitch tek utgangspunkt i 32,5% årleg vekst i sal av elbilar. Dei siste åra har veksten vore ca 60% årleg, og det ser ut til å verte resultatet i 2016 òg. Sjølv i USA, der bensin som regel er billigare enn straum, hadde ladbare bilar over 1% av marknaden i september.

 

Elbilar er åleine nok til at oljeforbruket snur frå vekst til nedgang om få år. Då vert det nedleggingar, svarteperspel og konkursras i oljebransjen.

 

I tillegg kjem alt det andre, som at fornybar energi tek over for olje til kraftproduksjon og oppvarming, uro over plastforureining i naturen fører til forbod mot plast på mange område og alternative biologisk nedbrytbare plasttypar basert på sukker og stive osb. Dette har ikkje so mykje å seie i seg sjølv, sidan det berre vedkjem ein ganske liten del av oljeforbruket samanlikna med transport, men det kjem på toppen.

 

Det som sjokkerer meg er at oljefondet eier aksjer i pyramidespillet Tesla. For 3-4 år siden var Tesla teknologiledende og hadde mulighet for å bli noe. De siste tre årene har Tesla roter bort på produksjonsproblemer med TMX, og konkurrentene har innhentet dem. Nå er de kun et ekstremt overvurdert selskap med skyhøy gjeld, som alle analysebyråene i USA er skeptisk til. Bortsett fra dem som tilrettelegger for alle emisjonene.

Tesla er framleis teknologileiande og tener godt med pengar når du ser vekk frå investeringane i utvikling og ekspansjon med mål om framtidig forteneste. Kor mange andre bilprodusentar har selt ein framtidig modell i 400.000 eksemplar?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg legger kun merke til "etter hvert", dvs kanskje en dag kan bilen bli selvkjørende.

 

Tesla er desperate etter å komme seg ut av knipen de har satt seg selv i ved å lansere uferdig og livsfarlig teknologi.

 

Tesla skal også snart gjennomføre en stor emisjon for å få råd til å produsere TM3. De spyr for tiden ut fantasifulle pressemeldinger for å berolige investorene. De argumenterer også som et pyramidespill. Stiller du spørsmål ved hvorfor hovedbatterier og motorer ryker raskt, får du til svar at bilene skal holde 1 million miles. Hvis du spør om de egentlig utnytter mer enn et hjørne av gigafabrikken får du til svar at de trenger 5 til. Hvis du spør hvordan de skal klare å produsere nok TM3, får du til svar at de skal være 10 ganger så effektive som etablerte bilprodusenter. Hvis du anklager "autopiloten" for å være farlig, får du beskjed om at den nå er MYYYE bedre.

 

Sannheten er at Tesla er ute av kontroll, de produksjnsansvarlige har sagt opp og at konkurrentene innhenter dem.

 

Musks eneste mål er å få aksjekursen i 300 dollar, slik at han får sin STOORE opsjonspakke.

 

Som vanlig masse som går igjen, men hvordan innhenter konkurrentene dem mener du? De har jo alltid ligget langt forran økonomisk så du må jo tenke på noe annet? 

Lenke til kommentar

Jeg tror nok Tesla er i fare for å bli oppkjøpt etterhvert, og de har åpenbart gjort en del dumme valg i Model X-produksjonen, men de begynner å bygge seg opp en del assets som ingen andre har, og som er umulige å skaffe på enkelt vis.

En ting å huske på er at Tesla effektivt sett ikke kan kjøpes opp uten at Musk er med på det. Han eier en såpass stor del av selskapet og har såpass stor innflytelse over de andre investorene at man vil ikke komme noen vei uten Musk.

 

Musk har tidligere vurdert å akseptere ett oppkjøp av Google, men det var for flere år siden. Det er ganske lite trolig at han vil akseptere ett oppkjøp uten *svært* gode betingelser. F.eks om investorene blir kjøpt ut til en kurs på 300 USD, Google skyter inn 20 mrd med friske penger i Tesla og Musk får fortsatt styre selskapet med frie tøyler. Da kan Musk ta pengene fra salget av Tesla og bruke de på SpaceX, for å realisere planene om å kolonisere Mars.

 

Alternativet er om Musk dør og arvingene vil selge seg ut. Da kan man se at Tesla blir kjøpt opp.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Og der ble den tradisjonelle bilindustrien gitt en springskalle det skal bli vondt å komme utav. Og takk for det! Ellers så er det smart å selge seg ut av olje, uber og ande tilsvarende aksjer.

 

Jeg vet ikke helt hvordan man kommer seg ut av en springskalle...

 

Det er sikkert mulig.

 

 

Selv er jeg litt mer lunken til denne typen teknologi.

 

Jeg er spesielt skeptisk til hvordan man tenker at teknologien skal håndtere de veisituasjonene som i dag krever menneskelig vurdering.

 

Jeg tenker da spesielt på situasjoner hvor det befinner seg levende vesener i veikanten, enten det er barn, voksne mennesker, syklister eller dyr. Et menneske kan lese kroppsspråk, tilstand og sinnsstemning til individet i veibanene, og ut fra dette gjøre en vurdering av sannsynligheten for at individet brått kan komme til å skjene ut i veibanen.

 

En datamaskin kan ikke gjøre denne typen vurderinger... Den vil derfor måtte ville legge inn maksimale sikkerhetsmarginer i alle slike tilfeller. Som passasjer tror jeg det vil kunne oppleves som litt irriterende dersom kjøretøyet f.eks. stopper helt opp i et tilfelle hvor det "opplagt" er trygt å passere.

 

Jeg tror hovedbruksområdet til denne typen teknologi må være lange transportetapper på øde motorveier... og ikke småkjøring i bebodde strøk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og der ble den tradisjonelle bilindustrien gitt en springskalle det skal bli vondt å komme utav. Og takk for det! Ellers så er det smart å selge seg ut av olje, uber og ande tilsvarende aksjer.

Jeg vet ikke helt hvordan man kommer seg ut av en springskalle...

 

Det er sikkert mulig.

 

 

Selv er jeg litt mer lunken til denne typen teknologi.

 

Jeg er spesielt skeptisk til hvordan man tenker at teknologien skal håndtere de veisituasjonene som i dag krever menneskelig vurdering.

 

Jeg tenker da spesielt på situasjoner hvor det befinner seg levende vesener i veikanten, enten det er barn, voksne mennesker, syklister eller dyr. Et menneske kan lese kroppsspråk, tilstand og sinnsstemning til individet i veibanene, og ut fra dette gjøre en vurdering av sannsynligheten for at individet brått kan komme til å skjene ut i veibanen.

 

En datamaskin kan ikke gjøre denne typen vurderinger... Den vil derfor måtte ville legge inn maksimale sikkerhetsmarginer i alle slike tilfeller. Som passasjer tror jeg det vil kunne oppleves som litt irriterende dersom kjøretøyet f.eks. stopper helt opp i et tilfelle hvor det "opplagt" er trygt å passere.

 

Jeg tror hovedbruksområdet til denne typen teknologi må være lange transportetapper på øde motorveier... og ikke småkjøring i bebodde strøk...

 

 

Dette er noe som må settes som regler av instanser for landet der bilen skal ferdes, i dag finnes det ikke noe slikt regulativ og de halv automatene som kjører rundt i dag tar ikke høyde for ting utenfor veibanen. 

 

Lange transport etapper på motorvei er allerede dekket av halv automatene i dag, det er små kjøringen som nå skal innføres. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Og der ble den tradisjonelle bilindustrien gitt en springskalle det skal bli vondt å komme utav. Og takk for det! Ellers så er det smart å selge seg ut av olje, uber og ande tilsvarende aksjer.

Eg er sjokkert over at oljefondet, som liksom skal sikre velferdsstaten når oljeinntektene tek slutt, har investert mykje av pengane i … oljeaksjar!

 

Det er litt som om banksikringsfondet skulle investert i bankaksjar. Når oljeinntektene tek slutt, er det neppe fordi det er tomt for olje. Kollapsen i oljeforbruk kjem til å råke alle oljeselskap, ikkje berre aktiviteten i Nordsjøen. No er vi eksponert for dobbel risiko. Fondet mistar verdien av same grunn som inntektene til fondet forsvinn.

Oljeforbruket øker raskt, og det vil det gjøre selv om vi får alternative drivstoff til transportnæringen. Vi bruker olje til veldig mye annet enn transport.
55% av all olje går til transport.

 

Nei, oljeforbruket aukar ikkje lenger raskt. I OECD nådde oljeforbruket toppen i 2005, og den gjennomsnittlege årlege veksten i oljeforbruk har gått ned frå 2% årleg til ca 1% årleg etter det (10-års snitt). Sjølv i fjor, med halvert oljepris samanlikna med året før, auka forbruket med under 2%. Dette er problematisk for ein bransje som har vent seg til sterk vekst i forbruket over lang tid.

 

På tysdag kom ratingselskapet Fitch med ei åtvaring mot høg risiko i oljebransjen på sikt. Risikoen kjem av den kraftige veksten i sal av elektriske bilar pga raskt fallande batteriprisar, forsterka av stadig billigare fornybar energi. Du kan lese åtvaringa sjølv her: https://www.fitchratings.com/site/pr/1013282

 

Fitch tek utgangspunkt i 32,5% årleg vekst i sal av elbilar. Dei siste åra har veksten vore ca 60% årleg, og det ser ut til å verte resultatet i 2016 òg. Sjølv i USA, der bensin som regel er billigare enn straum, hadde ladbare bilar over 1% av marknaden i september.

 

Elbilar er åleine nok til at oljeforbruket snur frå vekst til nedgang om få år. Då vert det nedleggingar, svarteperspel og konkursras i oljebransjen.

 

I tillegg kjem alt det andre, som at fornybar energi tek over for olje til kraftproduksjon og oppvarming, uro over plastforureining i naturen fører til forbod mot plast på mange område og alternative biologisk nedbrytbare plasttypar basert på sukker og stive osb. Dette har ikkje so mykje å seie i seg sjølv, sidan det berre vedkjem ein ganske liten del av oljeforbruket samanlikna med transport, men det kjem på toppen.

 

Det som sjokkerer meg er at oljefondet eier aksjer i pyramidespillet Tesla. For 3-4 år siden var Tesla teknologiledende og hadde mulighet for å bli noe. De siste tre årene har Tesla roter bort på produksjonsproblemer med TMX, og konkurrentene har innhentet dem. Nå er de kun et ekstremt overvurdert selskap med skyhøy gjeld, som alle analysebyråene i USA er skeptisk til. Bortsett fra dem som tilrettelegger for alle emisjonene.

Tesla er framleis teknologileiande og tener godt med pengar når du ser vekk frå investeringane i utvikling og ekspansjon med mål om framtidig forteneste. Kor mange andre bilprodusentar har selt ein framtidig modell i 400.000 eksemplar?

 

Nå er det snakk om rundt 400k reservasjoner til rundt 1.000 USD, ikke fullførte salg. Det hadde i så fall vært helt unikt, spesielt med tanke på tidshorisonten. Etablerte bilprodusenter har sjeldent behov for tilsvarende kapitalinnsprøyting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...